Jag skall bygga ut fritidshuset som har takbalk i limträ, längsgående i nock, och stöd av pelare. Jag behöver skarva takbalken för att förlänga huset. Hur ska en lämplig skarv utföras? Halvt i halvt, spikbleck eller annan konstruktion?
 
Först tycker jag du skall klarlägga om balken behöver skarvas. Om en ny balk med samma dimensioner som den gamla, vilande på nya pelare, räcker för att klara taklasten, behöver den inte skarvas. Då räcker det med två spikplåtar för att säkerställa att balkarna samverkar.
 
Och kontrollera att upplaget blir tillräckligt mot pelaren, oftast inget problem men iaf.
 
Den nya balken MÅSTE (tyvärr) dela pelare i ena änden med den gamla därför frågan hur den kan skarva.
 
J justusandersson skrev:
Först tycker jag du skall klarlägga om balken behöver skarvas. Om en ny balk med samma dimensioner som den gamla, vilande på nya pelare, räcker för att klara taklasten, behöver den inte skarvas. Då räcker det med två spikplåtar för att säkerställa att balkarna samverkar.
Funkar inte då den nya balken måste dela pelare med den gamla
 
larsbj larsbj skrev:
Och kontrollera att upplaget blir tillräckligt mot pelaren, oftast inget problem men iaf.
Vad menar du med "upplaget"?
 
RUNTHO RUNTHO skrev:
Vad menar du med "upplaget"?
Att ytan på balken som ligger mot pelaren är tillräckligt stor, så att trät inte deformeras.

I programmet på byggbeskrivningar som jag länkade till, får man det måttet.
 
Det du tänker göra är inte en skarv ur konstruktionssynpunkt, utan en fortsättning med en ny balk, även om du monterar ihop dem med någon form av järn eller plåt.

Upplaget är den yta (dvs pelaren) som balken vilar på i varje ända. Beroende på hur stor vertikal last som balken skall ta hand om resulterar det i ett visst tryck på den del av balkens yta som vilar på upplaget. Detta tryck bör inte överstiga ca 2 MPa, ca 20 kg/cm2. (Tidigare tilläts betydligt högre värden för limträ) Du kan med säkerhet inte förlänga limträbalken utan att sätta dit ytterligare en pelare, alternativt byta ut den befintliga mot en ny och större.
 
Nja, beroende på förutsättningarna finns det situationer då det är möjligt att låta den gamla och nya balken dela samma pelare. Pelaren måste givetvis klara lasten från båda och upplagsytan kan behöva förstoras, t ex med en stålplatta. Vilket då också kräver att den gamla balken kan lyftas temporärt.
 
Klarar pelaren och pelarens upplag mot marken den extra belastningen om du lägger en till balk på den?
 
T toolman77 skrev:
Klarar pelaren och pelarens upplag mot marken den extra belastningen om du lägger en till balk på den?
Pelaren skall bytas mot en grövre. Befintlig balk sticker ut ca 0,5 meter från pelaren så jag tänkte skarva "i luften" och inte direkt över pelaren, om den måste skarvas på pelaren måste nuvarande balk sågas av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.