Hej,

Ska bygga ut min balkong och sätta pelare i framkant. Bärlinan blir 115x315 limträ.
Totala längden är 15m och jag kommer att ha totalt 4 pelare så 5m mellan varje pelare.
Ska jag beställa en balk på 15m eller köra 1x6m samt 1x9m och skarva dessa utanför pelaren med plåtar (som då kommer synas :() Det tredje alternativet är väl 1x10m sant 1x5m och skarva över pelaren.

Dessutom tror ni markskruv (typ slutagräv) funkar med denna belastning?

• Illustration av ett hus med en oavslutad balkongstruktur, tekniska specifikationer för bärlinor och golvbjälkar visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att tänka mig att markskruv kan fungera i ditt fall. Mittpelarna får ju en last på närmare 50 kN, dvs 5 ton var. Säkrast är nog att gjuta en liten platta för varje pelarupplag. Storleken måste väljas med hänsyn till marktyp.

Allra bäst är en 15 m lång limträbalk. Går att beställa men transporten kan bli ett problem. Näst bäst är att förlägga skarven i ett momentlöst läge som inträffar en bit från mittpelarna. 5 + 10 m fungerar också.

• Gilla
nhamp
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag har svårt att tänka mig att markskruv kan fungera i ditt fall. Mittpelarna får ju en last på närmare 50 kN, dvs 5 ton var. Säkrast är nog att gjuta en liten platta för varje pelarupplag. Storleken måste väljas med hänsyn till marktyp.

Allra bäst är en 15 m lång limträbalk. Går att beställa men transporten kan bli ett problem. Näst bäst är att förlägga skarven i ett momentlöst läge som inträffar en bit från mittpelarna. 5 + 10 m fungerar också.
Har kollat vidare på att gjuta istället för markskruv. Men det verkar svårt att hitta stolpskor som klarar 50kN? Eller är det stolpjärn som är bättre för limträstolparna? Men då hänger all tyngd i skruvarna istället för i botten av stolpskon.

N nhamp skrev:
Har kollat vidare på att gjuta istället för markskruv. Men det verkar svårt att hitta stolpskor som klarar 50kN? Eller är det stolpjärn som är bättre för limträstolparna? Men då hänger all tyngd i skruvarna istället för i botten av stolpskon.

Stolpjärnen är väl bara till för sidokrafter. Stolpen ska väl stå i botten och inte hänga i skruvarna.lägg en bit syllpapp mellan betong och träet.

Jag föreslår ingjutna stolpjärn. Pelaren ska stå på syllpapp eller något liknande isolerande material och plintens topp falla något utåt.

Jag använde sådana här vid en avvväxling:

Justerbar stolpsko med bult och två fästplattor använd för att undergjuta och stabilisera byggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först gjöt jag en plattform, ställde dit limträbalk pelare mm sen ”undergjöt” jag stolpskon när allt va i lod, våg och i övrigt en fullt fungerande konstruktion.

• Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.