Vi bor i en gammal skånelänga med inredd vind. Golvet på ovanvåningen svajar rejält.
Mellanbjälklaget består i nuläget av timmerstockar på 150mm tjocklek som spänner över 5,5m, från yttervägg till yttervägg. Cc skiftar från allt mellan 800 till 1500mm. Efter noggrann kontroll har jag också kunnat konstatera att bjälklaget ligger löst på yttermuren, varken fäst i muren eller takstolar.

Nu vill vi öka på bjälklaget då vi kommer behöva använda ovanvåningen mer framöver. Tänker oss att lägga in ytterliggare en limträbalk i varje fack. Problemet är att vi inte har någon möjlighet att få in bjälkar i full längd då det saknas fönster eller dörr in från "rätt" håll och de ska ju vara längre än rummets fulla längd. Kan man skarva en limträbalk på ett vettigt sätt när den endast har stöd i ändarna? Hur gör man detta på bästa sätt isåfall?

Det går inte att ta upp ett hål i taket just där balken ska ligga då. Är inte mycket som behövs till hål och lätt att laga efteråt.

Limträ liksom andra bjälkar skarvar man genom påläggsbitar på båda sidor som dras fast med genomgående bult. Man kan ersätta påläggsbitarna med plattstål. Längden på påläggsbitarna bör vara ca 1 meter. Man kan även använda sig av spikförband. I det här fallet är det dock ingen lämplig metod. Insatsen står inte i proportion till vinsten. De lösningar du kan överväga är 1) ta hål i yttermurarnas överkant på en sida och skjuta in balkarna, 2) göra upplag för limträbjälkarna på murarnas insida genom någon form av horisontella bärlinor, och 3) förbättra de befintliga bjälkarnas styvhet genom att skruvlimma på virke på höjden. Det kan ske i omgångar och också innefatta ett undergolv i form av spånskiva eller plywood. Sammanlagt behövs ytterligare ca 100 mm material för en acceptabel svikt. Det finns ganska många här på Byggahus forum som har erfarenhet av Skånelängor och som kan bidra med idéer.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Ska taket spikas in så att det inte syns. Skarva med vinkeljärn 60X60 2 st X 2 st = 4 st och genomgående min 12 mm och som sägs 1 meter långa och 3 st bultar på vardera sida om skarven. Med locknetsmuttrar som låser fast + riktig fjäderbricka. Då vänder du järnet så att den platta delen kommer neråt, den delen är draghålfast och upptill så sätts järnet med platta delen uppåt , tryckhållfst , Var inte rädd för att ta till grova bultar, det skyvningen/klippet som dom ska hålla

Jag skulle avråda att skarva fritt upplagda balkar då slutresultaten med största sannolikhet inte blir bättre än vad det redan är. Jag håller med om förslagen från @justusandersson

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limträ liksom andra bjälkar skarvar man genom påläggsbitar på båda sidor som dras fast med genomgående bult. Man kan ersätta påläggsbitarna med plattstål. Längden på påläggsbitarna bör vara ca 1 meter. Man kan även använda sig av spikförband. I det här fallet är det dock ingen lämplig metod. Insatsen står inte i proportion till vinsten. De lösningar du kan överväga är 1) ta hål i yttermurarnas överkant på en sida och skjuta in balkarna, 2) göra upplag för limträbjälkarna på murarnas insida genom någon form av horisontella bärlinor, och 3) förbättra de befintliga bjälkarnas styvhet genom att skruvlimma på virke på höjden. Det kan ske i omgångar och också innefatta ett undergolv i form av spånskiva eller plywood. Sammanlagt behövs ytterligare ca 100 mm material för en acceptabel svikt. Det finns ganska många här på Byggahus forum som har erfarenhet av Skånelängor och som kan bidra med idéer.
Tack för ett utförligt svar! Vet du om timmerstockar, inte limträ, fungerar lika bra om man går upp 100mm i dimension, alltså till ca 250mm?

Ja det gör de. Jag räknade på det innan jag svarade.

• Gilla
Joakim88
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja det gör de. Jag räknade på det innan jag svarade.
Tack tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.