Hej

Jag ska inom kort byta ventilationssystem i huset och då ska ett nytt FTX-aggregat hamna på vinden.
Jag tänker därför lägga ett golv på i alla fall mittdelen av kallvinden och ordna med plats för aggregatet på något vis.

Idag ligger nuvarande isolering i princip "flush" med takstolarnas horisontella reglar/balkar och jag har förstått att jag kommer behöva regla upp för att få en bra luftspalt mellan golvet jag lägger och isoleringen under.
Nuvarande isolering ser ut att vara mineralull och har en vindskyddspapp limmad ovanpå.

Jag tänkte att jag kanske borde regla upp lite högre än 45mm och lägga på ett litet extra lager med isolering när jag ändå håller på? Är det en bra eller dålig idé?
Vad jag förstått så måste jag dra bort vindskyddspappen först, men det verkar vara svårt att hitta t.ex. 50mm matta med papp färdiglimmad att lägga över den gamla isoleringen. Finns det en annan lösning?
Jag vill inte härja med lösull utan ordna detta själv med skivor eller rulle.

Bör jag bara lägga t.ex. 45x95mm-reglar längs med och skruva ner i takstolarna, eller bör jag fästa dem med takåsfästbeslag? Med beslagen tänkte jag att man kan bryta "köldbryggorna" som blir där det är trä hela vägen i vertikalled. Dock leder ju beslagen själva värme så det är kanske meningslöst?

Är det lönt att isolera mer? Kan det vara dumt att göra? Hur mycket mer? Hur stor spalt behöver jag ha?

Vad är vettigast att lägga för golv? Golvspånskivor eller råspontgolv? Hur tätt behöver jag regla för respektive golv för att slippa få trampolinkänsla där uppe?

Tacksam för alla svar och goda råd.
 
  • Närbild av ett byggformulär med information om takkonstruktion inklusive materialdimensjoner och isoleringsspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen ligger visst precis så den täcker takstolarnas horisontella balkar.
Reglarna jag tänkte lägga kommer att löpa tvärs takstolarnas balkar.
 
  • Vind med isolering som täcker takstolarnas balkar och en planka över dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nog hittat isoleringsrulle med papp nu. Men frågan är, kanske jag bara skulle lyfta nuvarande isolering och lägga ny isolering under den? Och således slippa slita bort all nuvarande papp.

Hur stor spalt behöver jag ha mellan golv och isolering? Det vore trevligt att slippa ha större reglar än 45x95.
Finns något bra knep för att få upp dem lite, lägga en 45mm kloss mellan takfot och regeln och skruva genom allt?
Har 220mm isolering nu, först var jag inne på 45mm till men 95 vore nog bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.