Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Som jag skrev i början så är/var golvet nästan garanterat målat med 2 komponent epoxy, nu efter att du testat ännu troligare.
Alla andra färgalternativ är sämre än det, så förhoppningsvis är ytan bara lite avmattad/lätt skrovlig så att ett nytt lager 2-komponent i den färg ni vill ha kan målas på.

"Golvfärg" är ett förmodligen billigare/mer lättarbetat/hälsosammare(under målningen) men är med stor sannolikhet mindre slitstark och mycket känsligare för kemikalier(vilket du märkt).

Har dom slitit bort bitar och/eller gått ner till betongen på vissa ställen så är det tyvärr "All in" eller kasta in handduken som gäller om ni vill ha ett golv som ser nytt ut.
Är det en massa skador i färglagret så finns det nog en stor risk att eventuella lagningar man gör innan målningen kommer att lysa igenom.

För att det ska bli ett riktigt bra resultat med en ommålning om det är skador i färglagret så måste all färg bort hela vägen ner till betongen.

Klinker eller Nålfiltsmatta än dom golvalternativen man har i en källare om man vill att det ska andas.

Då jag ska ta upp bitar av golvet i många av rummen i framtiden så ville jag inte lägga en massa tid och pengar på det målade golvet. Så jag köpte matta på rulle till alla rummen, gick på under 10,000kr, rullarna ligger i ett rum för stunden och väntar på att bli placerade och tillskurna så dom passar i sina rum. kommer ta en handfull timmar gissar jag då väggarna inte är 100% raka och dörrarna är insjunkna i väggarna istället för längs med.


Om det inte hade lossnat några färgflagor eller puts från varken golv eller väggar innan ni började med källarprojektet så betyder det att fukt inte är en faktor som ni hade behövt tänka på och allt som hade behövt göras var att tvätta allt med målartvätt, spackla lite, köpa 150liter akrylatfärg som sprutades på tak och väggar. Sedan rollat golvet med Golvfärg.
Ok tack 👍🏻

Ja dom har slipat bort färg på golvet men tyvärr inte tagit i hörn och längs med kanter och på de ställena så är det nästan 4 mm tjockt med färg.
Har också sprickor i betongen som går tvärs över rummet som blivit lagade men syns bra just nu då det är gropigt i sprickorna fortfarande.
Se bild

Vi kollade på matta att rulla ut och fixa till. Våra väggar är inte heller raka så där får man skära till lite.

Ja det hade varit det bästa, synd man inte hade kunskap om sånt innan 🙈
Men fukt verkar vi inte ha trots att huset aldrig dränerats om.
Däremot stora sprickor i både golv och väggar.
Får se om man behöver åtgärda det genom att ta dit någon firma?
 
T ToT15 skrev:
Ok tack 👍🏻

Ja dom har slipat bort färg på golvet men tyvärr inte tagit i hörn och längs med kanter och på de ställena så är det nästan 4 mm tjockt med färg.
Har också sprickor i betongen som går tvärs över rummet som blivit lagade men syns bra just nu då det är gropigt i sprickorna fortfarande.
Se bild

Vi kollade på matta att rulla ut och fixa till. Våra väggar är inte heller raka så där får man skära till lite.

Ja det hade varit det bästa, synd man inte hade kunskap om sånt innan 🙈
Men fukt verkar vi inte ha trots att huset aldrig dränerats om.
Däremot stora sprickor i både golv och väggar.
Får se om man behöver åtgärda det genom att ta dit någon firma?
Dom har nog bara kört med en stor golvslip man står bakom och går med då, man kommer inte in till väggen med den, men bortsett från när man slipar en platta innan man reser väggarna vid ett nybygge så behöver man alltid en handhållen betongslip(stor som en vinkelslip).
Helst kör man kanterna först för den handhållna lämnar en mycket fulare yta men när man kommer efter med den stora så kör man över en stor del av det fula så att det bara blir närmast väggen det blir lite fulare.

Sprickor beror i regel på sättningar som kom ganska snart efter att huset byggts, för att veta om det är ett pågående problem får man hålla koll på dom i något år och se om dom blir större eller kommer tillbaka efter att man fyllt dom.

Är den handhållna varianten jag kört väggarna med.
 
  • Handhållen betongslip med borstfäste och strömkabel på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Dom har nog bara kört med en stor golvslip man står bakom och går med då, man kommer inte in till väggen med den, men bortsett från när man slipar en platta innan man reser väggarna vid ett nybygge så behöver man alltid en handhållen betongslip(stor som en vinkelslip).
Helst kör man kanterna först för den handhållna lämnar en mycket fulare yta men när man kommer efter med den stora så kör man över en stor del av det fula så att det bara blir närmast väggen det blir lite fulare.

Sprickor beror i regel på sättningar som kom ganska snart efter att huset byggts, för att veta om det är ett pågående problem får man hålla koll på dom i något år och se om dom blir större eller kommer tillbaka efter att man fyllt dom.

Är den handhållna varianten jag kört väggarna med.
Ja en sån där hade dom och körde med den handhållna där dom inte kom åt med golvslipen. Men dom slarvade jättemycket. Så mycket var kvar ändå.
Dom hade även en giraffslip eller vad dom kallade det, som dom slipade de spacklade väggarna med i övriga huset.

Har tagit kort på hur dom såg ut i somras och tagit nytt kort nu innan dom fyllde igen.
Så ska jag se om ett halvår hur det ser ut då med sprickorna. Det ska ju iaf gå att ordna till ganska lätt numera, utan att behöva lyfta huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.