Helt annorlunda med silikat burken blir helt ren bara du skakar på den plastfärg kan man också få bort i en burk men den bildar ett segt skinn som man kan dra bort helt i ett stycke
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N
Och hur många ggr ha du målat med silikatfärg?
Och med vilket märke av silikatfärg har du då jobbat med?
 
Redigerat:
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Jag har stor erfarenhet har målat över tusen liter men för längesedan har använt Nordsjö Flugger o Haglund.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Finns nog minimal chans till att få företaget till att betala för någon annans jobb.

Har ni papper på att färgen ska slipas, som bieffekt att väggen även putsas(inte spacklas) om och sedan målas? Ord mot ord är svårt att vinna.


Finns det över huvud taget något behov av att faktiskt göra det massiva jobbet att fixa till väggarna till optimal nivå? För på dom få bilderna du lagt upp så syns inga större problem med fukt.
Tränger det in fukt genom väggen så kommer det bli fickor med vatten mellan puts och färg vilket till slut resulterar i att färgen lossnar.

Det skiljer över hundra om inte två hundra timmars arbetstid att bara spackla och måla om väggarna med vanlig akrylatfärg eller att slipa ner färgen, putsa om väggarna för att åtgärda skadorna slipen gör och sedan måla om.

Och innan man målar så ska man vänta 1-2 månader så att putsen kan släppa ifrån sig allt vatten och härda igenom enligt silikatfärgen ni köpt.

Detta är bilder på skador som uppkommer av fuktgenomträngning
Ja dom kommer aldrig betala det. Men vi håller inne med betalning pga att de inte gjort enligt överenskommelse, samt att de inte gjort klart.

Yes det står i offert att de ska slipas. Och att de ska spacklas. Sedan mail och sms som förtydligar kring detta.

Nja/nej inte egentligen om det du skriver stämmer. Vid husköpet så kunde man inte se tecken till fukt i väggarna. Bara i betongtaket under entréplan pga en vattenskada ovanför.
Så stämmer det du skriver så är det inte värt att lägga ner energi på det.
Vi valde att köpa in denna tjänst med slipning för att vi blev rekommenderade av målerifirma att göra det. Vi kan ingenting om sånt så vi gick på rekommendationerna.
Men vi har köpt tjänsten och då ska vi enligt avtalet ha den tjänsten.
Men kan lika gärna ta ett prisavdrag för att låta det vara som det är nu.
De slipade golven på bara en dag, så jag antog att det gick någorlunda lika fort att slipa väggar och tak. Men det kanske tar längre tid.

Så som det ser ut på bilderna du la in, så ser det inte ut någonstans hos oss som tur är.

Men skulle det gå att måla med silikatfärgen på direkt såsom det ser ut nu då?
 
Se vad jag skrev om plastburken är väl risk för samma problem på väggen när färgen har härdat
 
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jag skrev ju "självklart inte diffusionsöppet".
Vem har sagt att det inte fäster?
En målarbutik, prova att få bort silikat från vilken yta som helst.
Den sitter, och i glas etsar den in.
Ja och då känns det ju onödigt att måla med den om det inte blir diffusionsöppet.
Det var en målerifirma som sa att den inte fäster.
Vi vill bara komma fram till vad som är bäst att göra och måla källaren med det som är bäst att måla med så som det ser ut nu så som byggfirman gjort underlaget.
 
Det finns silikonfärg som fäster på allt nästan lika diffusionsöppen som silikat är också helt matt gjord av kisel har inget med silicon fog o liknande att göra den har jag också använt mycket bra färg men dyr men kanske onödigt du kan klara dig med en vanlig väggfärg
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det finns silikonfärg som fäster på allt nästan lika diffusionsöppen som silikat är också helt matt gjord av kisel har inget med silicon fog o liknande att göra den har jag också använt mycket bra färg men dyr men kanske onödigt du kan klara dig med en vanlig
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Finns nog minimal chans till att få företaget till att betala för någon annans jobb.

Har ni papper på att färgen ska slipas, som bieffekt att väggen även putsas(inte spacklas) om och sedan målas? Ord mot ord är svårt att vinna.


Finns det över huvud taget något behov av att faktiskt göra det massiva jobbet att fixa till väggarna till optimal nivå? För på dom få bilderna du lagt upp så syns inga större problem med fukt.
Tränger det in fukt genom väggen så kommer det bli fickor med vatten mellan puts och färg vilket till slut resulterar i att färgen lossnar.

Det skiljer över hundra om inte två hundra timmars arbetstid att bara spackla och måla om väggarna med vanlig akrylatfärg eller att slipa ner färgen, putsa om väggarna för att åtgärda skadorna slipen gör och sedan måla om.

Och innan man målar så ska man vänta 1-2 månader så att putsen kan släppa ifrån sig allt vatten och härda igenom enligt silikatfärgen ni köpt.

Detta är bilder på skador som uppkommer av fuktgenomträngning
På dom bilder jag lagt upp, går det bedöma om det är silikatfärg som det redan kan vara målat med?
Jag tror inte det är målat med silikatfärg, men vill vara säker.
 
T ToT15 skrev:
På dom bilder jag lagt upp, går det bedöma om det är silikatfärg som det redan kan vara målat med?
Jag tror inte det är målat med silikatfärg, men vill vara säker.
Baserat på bilderna skulle jag tro vanlig väggfärg på väggarna, kanske oljebaserad beroende på ålder. Golvet kan man ha lagt lite mer pengar på och använd epoxy istället, det ger en hårdare och mer slitstark yta som även borde stå emot vattnet underifrån bättre. Kan vara vanlig golvfärg också.

Du behöver vara tydligare med vad som är skrivet "de ska slipas. Och att de ska spacklas." skulle jag inte tolka som att all färg ska bort så att det bara är betong och puts kvar.

Slipade dom verkligen bort all färg på alla golv i hela källaren på en dag? Ska ni lägga klinker på golvet så kan det gå så fort för då kan man använda en maskin som hugger bort ytan mycket snabbare än vad det kan gå att slipa. Slipa borde tagit i alla fall två dagar såvida inte dom använde flera maskiner samtidigt.

Om det inte fanns några tecken på fuktproblem i källaren så är det helt rätt dom gör, då är det bara att rugga upp ytan(slipa), tvätta och måla om med vanlig akrylatfärg som gäller. Otroligt mycket billigare och i ert fall utan negativa sidor.
 
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Baserat på bilderna skulle jag tro vanlig väggfärg på väggarna, kanske oljebaserad beroende på ålder. Golvet kan man ha lagt lite mer pengar på och använd epoxy istället, det ger en hårdare och mer slitstark yta som även borde stå emot vattnet underifrån bättre. Kan vara vanlig golvfärg också.

Du behöver vara tydligare med vad som är skrivet "de ska slipas. Och att de ska spacklas." skulle jag inte tolka som att all färg ska bort så att det bara är betong och puts kvar.

Slipade dom verkligen bort all färg på alla golv i hela källaren på en dag? Ska ni lägga klinker på golvet så kan det gå så fort för då kan man använda en maskin som hugger bort ytan mycket snabbare än vad det kan gå att slipa. Slipa borde tagit i alla fall två dagar såvida inte dom använde flera maskiner samtidigt.

Om det inte fanns några tecken på fuktproblem i källaren så är det helt rätt dom gör, då är det bara att rugga upp ytan(slipa), tvätta och måla om med vanlig akrylatfärg som gäller. Otroligt mycket billigare och i ert fall utan negativa sidor.
Jag testade att ta aceton på en tuss i taket, och där gick färgen bort bara jag nuddade med tussen.
Har inte testat väggar och det lilla som är kvar i hörnorna på golvet ännu.

Fick veta nu av sambon att de slipade golven på 1 1/2 dag. Då hyrde dom in en maskin när dom gjorde det. Men har inte gjort jobbet ok. Det blev underkänt av besiktningsman.

Ja i den ursprungliga offerten är det lite otydligt, men den punkten förtydligades i Mailkonversation, vad som skulle göras.
Men oavsett förtydligandet så har de ju inte slipat tex taket alls.
Men vi gick även igenom den här punkten innan jobbet gjordes, och det var på byggfirmans rekommendation som det skulle slipas bort färg och fixa ojämnheter sen med rätt spackel. Så de visste vad som skulle göras.
 
T ToT15 skrev:
Jag testade att ta aceton på en tuss i taket, och där gick färgen bort bara jag nuddade med tussen.
Har inte testat väggar och det lilla som är kvar i hörnorna på golvet ännu.

Fick veta nu av sambon att de slipade golven på 1 1/2 dag. Då hyrde dom in en maskin när dom gjorde det. Men har inte gjort jobbet ok. Det blev underkänt av besiktningsman.

Ja i den ursprungliga offerten är det lite otydligt, men den punkten förtydligades i Mailkonversation, vad som skulle göras.
Men oavsett förtydligandet så har de ju inte slipat tex taket alls.
Men vi gick även igenom den här punkten innan jobbet gjordes, och det var på byggfirmans rekommendation som det skulle slipas bort färg och fixa ojämnheter sen med rätt spackel. Så de visste vad som skulle göras.
Bara användandet av ordet "spackel" istället för "puts" tyder på att dom inte visste vad ni ville att dom skulle göra. Det finns cementbaserat spackel men det är inte vad man använder när man ska "bredspackla"/Putsa en hel vägg efter att ha slipat den. Skulle bli 4 gånger dyrare materialkostnad.

Det finns inte en chans att det är silikatfärg på väggarna så ingen nytta att testa egentligen, prova T-Röd/annan alkohol för att se om det är akrylatfärg. Men det finns i princip ingen situation där väggarna är målade med silikatfärg. Silikatfärg är alltid "Helmatt" och skulle inte fastnat lika bra på alla olika material som den röda färgen sitter på. Puts, färg, gjutjärn, tyg, gips och plast.

Ett modernt hus har isolering på utsidan av väggen, dränering och en isolerad platta. Så ingen vatten kan komma in, så ingen anledning för något annat än akrylatfärg.

I ett gammalt hus så var akrylatfärg med största sannolikhet inte något som fanns på marknaden första gången väggarna målades, möjligtvis så finns det nyare lager med akrylat men plastfärg som plastfärg.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Ska ni lägga klinker på golvet, vilket är det enda rätta ur fuktsynpunkt då ingen färg är direkt lämplig i det läget. Silikat är inte tillräckligt slitstark för att användas som golvfärg och dom andra alternativen stänger inne vatten.

Inför läggning av klinker så är det lämpligare att fräsa bort färgen, det går mycket snabbare och ytan får en väldigt grov yta som fästmassan för klinkern verkligen kan bita sig fast i.

Den mörka väggen är ca 2.5mx2.5m och den tog ca 2 timmar att slipa och då är inte all färg borta, men tillräcklig för att man ska kunna putsa om den. Den ljusa var så porös av allt vatten som gått igenom den att den bra tog 10minuter. Jag la nog över 15timmar på att slipa inte ens en tredjedel av alla väggar i hela källaren. Golvet rörde jag inte ens för det ska sågas upp när det är dags att byta avlopp så där blir det bara en temporär lösning.
 
  • Gul och blå mattkantsmaskin visas från tre vinklar på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt strukturerat väggfragment med spackel eller puts, betongtrappa nedtill, ojämn yta, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med verktyg, dammsugare, säckar, sladdar och radiator utomhus vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kala väggar, rörledningar och kablar, obehandlad yta, en delvis öppen vägg, spår av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Bara användandet av ordet "spackel" istället för "puts" tyder på att dom inte visste vad ni ville att dom skulle göra. Det finns cementbaserat spackel men det är inte vad man använder när man ska "bredspackla"/Putsa en hel vägg efter att ha slipat den. Skulle bli 4 gånger dyrare materialkostnad.

Det finns inte en chans att det är silikatfärg på väggarna så ingen nytta att testa egentligen, prova T-Röd/annan alkohol för att se om det är akrylatfärg. Men det finns i princip ingen situation där väggarna är målade med silikatfärg. Silikatfärg är alltid "Helmatt" och skulle inte fastnat lika bra på alla olika material som den röda färgen sitter på. Puts, färg, gjutjärn, tyg, gips och plast.

Ett modernt hus har isolering på utsidan av väggen, dränering och en isolerad platta. Så ingen vatten kan komma in, så ingen anledning för något annat än akrylatfärg.

I ett gammalt hus så var akrylatfärg med största sannolikhet inte något som fanns på marknaden första gången väggarna målades, möjligtvis så finns det nyare lager med akrylat men plastfärg som plastfärg.
Vi litade på byggfirmans kunnande och innan avtal skrevs så var vi i huset med dom och gick igenom alla momenten. Så de visste exakt vad som skulle göras. Men han som utförde jobbet var inte den som skrev punkterna i avtalet, och den personen var inte kunnig inom det, därav troligen att det beskrevs som det gjorde.

Både väggar och tak, där gick färgen bort direkt när jag drog med en tuss som det var aceton på.
Så nä där va det inte silikat.
Men på golvet gick inte färgen bort.
Ska testa med t-röd på golvet för att se om det kan försvinna då.

Huset är från 1970 talet, vet inte om det anses modernt eller gammalt? Men borde anses som gammalt.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ska ni lägga klinker på golvet, vilket är det enda rätta ur fuktsynpunkt då ingen färg är direkt lämplig i det läget. Silikat är inte tillräckligt slitstark för att användas som golvfärg och dom andra alternativen stänger inne vatten.

Inför läggning av klinker så är det lämpligare att fräsa bort färgen, det går mycket snabbare och ytan får en väldigt grov yta som fästmassan för klinkern verkligen kan bita sig fast i.

Den mörka väggen är ca 2.5mx2.5m och den tog ca 2 timmar att slipa och då är inte all färg borta, men tillräcklig för att man ska kunna putsa om den. Den ljusa var så porös av allt vatten som gått igenom den att den bra tog 10minuter. Jag la nog över 15timmar på att slipa inte ens en tredjedel av alla väggar i hela källaren. Golvet rörde jag inte ens för det ska sågas upp när det är dags att byta avlopp så där blir det bara en temporär lösning.
Jäklar vilket jobb du gjort.

Vi hade tänkt att bara ha målat golvet med en slitstark färg. Men om det inte finns någon bra golvfärg som inte stänger in vatten kanske vi får tänka om.
Funderade på att ha textilmattor på det golvet i källaren som har golvvärme. Alltså såna textilplattor som funkar med golvvärme.
Men övriga rum har inte golvvärme.
Finns det någon annan bra lösning än klinker?
 
T ToT15 skrev:
Jäklar vilket jobb du gjort.

Vi hade tänkt att bara ha målat golvet med en slitstark färg. Men om det inte finns någon bra golvfärg som inte stänger in vatten kanske vi får tänka om.
Funderade på att ha textilmattor på det golvet i källaren som har golvvärme. Alltså såna textilplattor som funkar med golvvärme.
Men övriga rum har inte golvvärme.
Finns det någon annan bra lösning än klinker?
Som jag skrev i början så är/var golvet nästan garanterat målat med 2 komponent epoxy, nu efter att du testat ännu troligare.
Alla andra färgalternativ är sämre än det, så förhoppningsvis är ytan bara lite avmattad/lätt skrovlig så att ett nytt lager 2-komponent i den färg ni vill ha kan målas på.

"Golvfärg" är ett förmodligen billigare/mer lättarbetat/hälsosammare(under målningen) men är med stor sannolikhet mindre slitstark och mycket känsligare för kemikalier(vilket du märkt).

Har dom slitit bort bitar och/eller gått ner till betongen på vissa ställen så är det tyvärr "All in" eller kasta in handduken som gäller om ni vill ha ett golv som ser nytt ut.
Är det en massa skador i färglagret så finns det nog en stor risk att eventuella lagningar man gör innan målningen kommer att lysa igenom.

För att det ska bli ett riktigt bra resultat med en ommålning om det är skador i färglagret så måste all färg bort hela vägen ner till betongen.

Klinker eller Nålfiltsmatta än dom golvalternativen man har i en källare om man vill att det ska andas.

Då jag ska ta upp bitar av golvet i många av rummen i framtiden så ville jag inte lägga en massa tid och pengar på det målade golvet. Så jag köpte matta på rulle till alla rummen, gick på under 10,000kr, rullarna ligger i ett rum för stunden och väntar på att bli placerade och tillskurna så dom passar i sina rum. kommer ta en handfull timmar gissar jag då väggarna inte är 100% raka och dörrarna är insjunkna i väggarna istället för längs med.


Om det inte hade lossnat några färgflagor eller puts från varken golv eller väggar innan ni började med källarprojektet så betyder det att fukt inte är en faktor som ni hade behövt tänka på och allt som hade behövt göras var att tvätta allt med målartvätt, spackla lite, köpa 150liter akrylatfärg som sprutades på tak och väggar. Sedan rollat golvet med Golvfärg.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.