GlennB GlennB skrev:
Det finns säkert några som tänker så, men frågan är om det påverkar priset i praktiken speciellt ofta.

Och som sagt, det är helt upp till säljaren vad man vill göra, städa, möblera, styla.

Jag blir lite trött på folk som säger saker i stil med "Men homestyling fungerar! jag fick 600k mer för lägenheten efter att ha anlitat en stylist som placerade ut apelsinkorgar och kostade 30k!!" Jaha, hur vet du det då frågar man försiktigt, och får reda på att i själva verket blev lägenheten såld för 600k mer än vad mäklaren värderat den till.. :rolleyes:

Jag har dessutom varit på hundratals husvisningar i mina dagar, och jag tycker det känns som att "röriga" hus säljs i princip lika dyrt ändå, till och med hus som säljs på exekutiv auktion går för "normala" priser även om det står fullt med skräp överallt och man inte kan ställa några krav på sådana försäljningar.

..Men visst, det är i stockholmsområdet, och där är det väl ofta läget som spelar in mest i priset, speciellt i den nedre delen av prisspektrat.
Min erfarenhet är att en möblerad lgh säljer bättre än en omöblerad lgh. Jag är skeptisk till homestyling experter.
 
Det handlar om att kontrollera ditt köp.

jag ska vara ärlig, jag tror du ska göra såhär.

hitta ett hus du verkligen vill ha. Buda och vinn.
När du vunnit väntar du på att mäklaren ringer. Du trycker fram kontraktsskrivningen så mycket det bara går. Skyll på allt. När du närmar dig kontraktsskrivningen ringer du och säger lite överraskat att du vill besikta.

har de hunnit gå ett par dagar då har budgivare nummer tvåa intresse svalnat rejält. Det är något som är säkert har själv blivit nummer två och vet massvis med folk som blivit. Även om folk säger att de är rationella har man under tiden man förlorat och gnetat i några dagar intalar sig att man inte va så intresserad. Har du tur har de svalnat helt och att ta alternativ nummer två är helt omöjligt.

då kommer besiktningen inte vara några problem.

offtopic. Nästa gång jag köper ska jag vara den största ”grisen” när jag köper. Av någon anledning får mäklaren och säljaren slltid ja massa krav o liknande. Men det här ska vara precis som vilket avtalsförhållande som helst det gäller som köpare att ha is i magen bara och inte vara rädd för att trampa säljaren eller mäklaren på tårna. För ska man vara ärlig det vinner man inga godhetspoäng på.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag blir lite trött på folk som säger saker i stil med "Men homestyling fungerar! jag fick 600k mer för lägenheten efter att ha anlitat en stylist som placerade ut apelsinkorgar och kostade 30k!!"
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min erfarenhet är att en möblerad lgh säljer bättre än en omöblerad lgh. Jag är skeptisk till homestyling experter.
Jag tror att det viktigaste stylingen gör är att avskalat visa hur ett normalbrukande av ett hus kan te sig. Ut med extra fåtöljer och bokhyllor, in med ljus och lite nättare möbler. Apelsinkorgarna är bara en krydda, basen är ett rimlig, men nätt möblemang.

Särskilt på visningar med mycket folk tror jag att det är bra. Då kan man se hur huset kan nyttjas utan att det känns alltför trångt när man ska förbi en passage som i normalfallet är väl tilltagen med 60 cm, men där man plötsligt ska trängas med någon annan mupp som ska förbi på samma ställe precis då.

Att betala för några timmars stylingkonsultation kostar för övrigt bara ett par tusenlappar och kan nog vara värt det om man är hemmablind. Men öppen för att städa bort sin personliga touch (vilket alla verkligen inte är). Att gå all-in och öven betala för att stylisten tar in andra möbler, hänger om ens tavlor och skapar ett mästerverk i form av en skönt obäddad säng förstår dock inte jag heller mig på.

Om det är värt det? Tja, att sänka trösklarna genom en trevlig presentation verkar ju vara framgångsrikt vid den mesta försäljningen, så varför inte för bostäder? Men visst är det svårmätt. Det finns dock någon form av trygghet i att veta att man gjort allt man kan för att lyckas med försäljningen.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Det handlar om att kontrollera ditt köp.

jag ska vara ärlig, jag tror du ska göra såhär.

hitta ett hus du verkligen vill ha. Buda och vinn.
När du vunnit väntar du på att mäklaren ringer. Du trycker fram kontraktsskrivningen så mycket det bara går. Skyll på allt. När du närmar dig kontraktsskrivningen ringer du och säger lite överraskat att du vill besikta.

har de hunnit gå ett par dagar då har budgivare nummer tvåa intresse svalnat rejält. Det är något som är säkert har själv blivit nummer två och vet massvis med folk som blivit. Även om folk säger att de är rationella har man under tiden man förlorat och gnetat i några dagar intalar sig att man inte va så intresserad. Har du tur har de svalnat helt och att ta alternativ nummer två är helt omöjligt.

då kommer besiktningen inte vara några problem.

offtopic. Nästa gång jag köper ska jag vara den största ”grisen” när jag köper. Av någon anledning får mäklaren och säljaren slltid ja massa krav o liknande. Men det här ska vara precis som vilket avtalsförhållande som helst det gäller som köpare att ha is i magen bara och inte vara rädd för att trampa säljaren eller mäklaren på tårna. För ska man vara ärlig det vinner man inga godhetspoäng på.
Det är precis sådana som du som gör mig ännu mer säker på min sak, vad är det som hindrar ”grisen” att sen utnyttja besiktningsklausulen för att pruta ytterligare?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Ang styling, för oss handlar det i grund och botten om tid/pengar. Vi hade fått lägga ner minst lika mycket som homestylingen kostar på möbler(vi har några rum som inte var färdiga och som vi ändå inte hade haft nytta av efteråt), kuddar, filtar och annat som vi inte behöver sen. Lägg sen tiden, kvinnan som var här höll på i säkert 8-10 timmar.
Hon visste precis hur fotografen vill ha det för bra bilder
Visst, min fru(inte jag) skulle säkert kunnat göra ett minst lika bra jobb, men hon hade fått lägga ner långt mycket mer tid(som vi inte har)
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är precis sådana som du som gör mig ännu mer säker på min sak, vad är det som hindrar ”grisen” att sen utnyttja besiktningsklausulen för att pruta ytterligare?
Nu är väl det exemplet väldigt ovanligt och extremt. Strular köparen så går man vidare.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är väl det exemplet väldigt ovanligt och extremt. Strular köparen så går man vidare.
Precis lika ovanligt och extremt som att någon säljare skulle vägra en köpare att göra en egen besiktning
Edit: Med en sån köpare som överlagt planerar att sabotera för en säljare för sin egen vinning blir det mycket svårare gå vidare med nästa köpare
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Det handlar om att kontrollera ditt köp.

jag ska vara ärlig, jag tror du ska göra såhär.

hitta ett hus du verkligen vill ha. Buda och vinn.
När du vunnit väntar du på att mäklaren ringer. Du trycker fram kontraktsskrivningen så mycket det bara går. Skyll på allt. När du närmar dig kontraktsskrivningen ringer du och säger lite överraskat att du vill besikta.

har de hunnit gå ett par dagar då har budgivare nummer tvåa intresse svalnat rejält. Det är något som är säkert har själv blivit nummer två och vet massvis med folk som blivit. Även om folk säger att de är rationella har man under tiden man förlorat och gnetat i några dagar intalar sig att man inte va så intresserad. Har du tur har de svalnat helt och att ta alternativ nummer två är helt omöjligt.

då kommer besiktningen inte vara några problem.

offtopic. Nästa gång jag köper ska jag vara den största ”grisen” när jag köper. Av någon anledning får mäklaren och säljaren slltid ja massa krav o liknande. Men det här ska vara precis som vilket avtalsförhållande som helst det gäller som köpare att ha is i magen bara och inte vara rädd för att trampa säljaren eller mäklaren på tårna. För ska man vara ärlig det vinner man inga godhetspoäng på.
Den typ av köpare som du beskriver förekommer. Det är skälet till att en kompetent mäklare vill ha ett snabbt avslut och genast föreslår säljaren att gå vidare till någon annan som är beredd att slå till snabbt. Du har rätt i att det är vanligt att andra budgivare tappar intresset då det gått en tid, ett skäl till att snabbt gå vidare om den med högsta bud förhalar processen.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det viktigaste stylingen gör är att avskalat visa hur ett normalbrukande av ett hus kan te sig. Ut med extra fåtöljer och bokhyllor, in med ljus och lite nättare möbler. Apelsinkorgarna är bara en krydda, basen är ett rimlig, men nätt möblemang.

Särskilt på visningar med mycket folk tror jag att det är bra. Då kan man se hur huset kan nyttjas utan att det känns alltför trångt när man ska förbi en passage som i normalfallet är väl tilltagen med 60 cm, men där man plötsligt ska trängas med någon annan mupp som ska förbi på samma ställe precis då.

Att betala för några timmars stylingkonsultation kostar för övrigt bara ett par tusenlappar och kan nog vara värt det om man är hemmablind. Men öppen för att städa bort sin personliga touch (vilket alla verkligen inte är). Att gå all-in och öven betala för att stylisten tar in andra möbler, hänger om ens tavlor och skapar ett mästerverk i form av en skönt obäddad säng förstår dock inte jag heller mig på.

Om det är värt det? Tja, att sänka trösklarna genom en trevlig presentation verkar ju vara framgångsrikt vid den mesta försäljningen, så varför inte för bostäder? Men visst är det svårmätt. Det finns dock någon form av trygghet i att veta att man gjort allt man kan för att lyckas med försäljningen.
Instämmer i kloka synpunkter, men vill också lägga till städningen som är ett minimum. Vare sig man har styling eller ej så bör det vara välstädat på en proffesionell nivå. Vissa av oss klarar detta, andra inte, men det är tidskrävande och alla har inte tiden och då behöver man anlita hjälp. När vi sålde senast var det många som ville komma in och titta spontant eller via kontakt med mäklaren vilket innebar en ständig beredskap. Man kan förstås säga nej till detta, men riskerar att man missar en seriös köpare. Så det finns många skäl för en säljare att sträva efter en snabb affär.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ang styling, för oss handlar det i grund och botten om tid/pengar. Vi hade fått lägga ner minst lika mycket som homestylingen kostar på möbler(vi har några rum som inte var färdiga och som vi ändå inte hade haft nytta av efteråt), kuddar, filtar och annat som vi inte behöver sen. Lägg sen tiden, kvinnan som var här höll på i säkert 8-10 timmar.
Hon visste precis hur fotografen vill ha det för bra bilder
Visst, min fru(inte jag) skulle säkert kunnat göra ett minst lika bra jobb, men hon hade fått lägga ner långt mycket mer tid(som vi inte har)
Allt beror på hur man ser det.Om man tror att homestyling experter skulle öka värdet på bostaden. Eller om man tar in dessa för få bostaden mer lättsåld. För att man själv inte har tid.
Skulle jag ha en rom lgh att sälja och inte ha tid att fixa skulle jag ta hjälp. För att slippa fixa fram massa möbler...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Precis lika ovanligt och extremt som att någon säljare skulle vägra en köpare att göra en egen besiktning
Edit: Med en sån köpare som överlagt planerar att sabotera för en säljare för sin egen vinning blir det mycket svårare gå vidare med nästa köpare
Ja du... Jag tror att du är livrädd inför att sälja. Framförallt det du allra minst kan kontrollera i processen det är budgivningen och en besiktning.Besiktningen så har du ingen kontroll alls. Blir det ett köp eller inte?
Att nu dessutom inse att det finns köpare som kan jävlas ännu mer....
Men så är livet tyvärr. Dock vill de flesta som vunnit budgivningen. Skriva så fort som möjligt. Så om köparen börjar strula. med att skriva skulle jag ganska snabbt sätta ner foten.
Sen finns det ett problem till. "dolda fel". Det är något som ligger och gnager i bakgrunden. I tio år dessutom.
Själv skulle jag oro mig mer för det. Det är något du du inte har koll på.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja du... Jag tror att du är livrädd inför att sälja. Framförallt det du allra minst kan kontrollera i processen det är budgivningen och en besiktning.Besiktningen så har du ingen kontroll alls. Blir det ett köp eller inte?
Att nu dessutom inse att det finns köpare som kan jävlas ännu mer....
Men så är livet tyvärr. Dock vill de flesta som vunnit budgivningen. Skriva så fort som möjligt. Så om köparen börjar strula. med att skriva skulle jag ganska snabbt sätta ner foten.
Sen finns det ett problem till. "dolda fel". Det är något som ligger och gnager i bakgrunden. I tio år dessutom.
Själv skulle jag oro mig mer för det. Det är något du du inte har koll på.
Tack för livslektionen…
Här får du en tillbaka:
Tror gör man i kyrkan!
 
N noone70 skrev:
Tack för livslektionen…
Här får du en tillbaka:
Tror gör man i kyrkan!
Jag har alltid undrat vad man gör där...
 
ARJU ARJU skrev:
Din tolkning av en besiktningsklausul antyder vissa saker för mig.

  • Du klarar inte av att vara en neutral part mellan köpare och säljare.
  • Du ljuger om att du arbetar som mäklare.
  • Du har aldrig sett en välformulerad besiktningsklausul, vilket åter igen får mig att tro att du ljuger eller så är du helt enkelt inte kompetent.
Nu är det väl risk att jag åker på en åthutning, men när någon som utger sig för att vara mäklare jämför en besiktningsklausul med öppet köp, vad ska man annars tro?

‍♀️
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
N Natalie_s skrev:
‍♀️
Ett till tecken om nått.
Ta upp kön när argumenten sviker.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.