Hej!

Jag har fått underlag från min konstruktör som ser ut enligt nedan.

En ny limträstolpe ska resas på plats innan den gamla ytterväggen med infälld gammal stolpe rivs. Går det att resa den nya stolpen i verkligheten eftersom den på kommer att vara för lång innan den kommer på plats... Går det att banka den på plats eller finns det något knep? Går det att göra den något för kort och sedan lägga in distanser av plattjärn eller liknande i toppen mellan balken stolpen ska bära och balken i sig...

En fråga till... Konstruktören tycker den gamla betongplattan och utbyggnadens nya ska kopplas samman och detta genom att borra in i den gamla och slå in dubb...dubben i fråga är det armeringsjärn som slås in i det borrade hålet eller finns det någon speciell dubb?

Rent generellt så brukar väl rådet vara att låta tillbyggda plattor vara fristående från de gamla eller hur? Så har jag gjort vid en tidigare tillbyggnad av huset och det har fungerat utmärkt... Är det annorlunda i detta fall eftersom plattorna gemensamt kommer att bära upp limträbalken som bär taket?


Teknisk ritning som visar sektion D-D av betongplatta, limträstolpe och förankringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.