Är det dags att renovera badrummet? Det är viktigt att du tänker igenom och planerar hela renoveringen från början till slut innan du sätter igång, annars blir det lätt fel och missförstånd längs vägen.

Du kan läsa artikeln här: Renovera badrummet steg för steg
 
T
Steg 1 bör vara att ringa sitt försäkringsbolag. Om man tex har if så KRÄVER de att badrummet har renoverats av våtrumscertifiktinnehavare. Annars ingen ersättning vid ev skador. PUNKT. Jag har pratat med dem flera gånger. Att jobbet är "fackmannamässigt" utfört spelar ingen roll. Alltså: Börja med att byta försäkringsbolag om du ska göra jobbet själv.
 
Det enda vi missade (vad vi vet än så länge) var att byta fönstret. Jag rådfrågade hantverkaren om det går bra att byta fönster efter badrumsrenoveringen, eftersom vi ska byta fönster i hela huset och ville göra det ungefär samtidigt. Han svarade att det går bra vilket vi insåg sen inte funkar eftersom de monterar fuktspärren mot fönstersmygen. Vet inte hur vi kommer lösa det senare när vi väl byter fönster...
 
S
Ni bör ju lägga till att man med fördel limmar t.ex. duschblandaren och rörklammers i framför allt våtzon 1 för att undvika framtida fuktskador.
 
A
Att byta fönster kan gå bra, men det förutsätter att det finns reservplattor. Folietskiktet gör det möjligt att byta plattor utan att äventyra tätskiktets säkerhet.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar, Anders? Fönstret är i trä och en enhet (smyg och karm). Tätskiktet under plattorna är monterat mot smygen. Vi kaklade inte in fönstret eftersom vi tänkte byta så småningom. Tar man bort hela fönstret river man bort smygen där spärren är monterad.
 
Hej! Några kommentarer:

Steg 2: Enligt nya regler (Byggkeramikrådet) ska det vara plywood eller trä överallt bakom kakel, minst 16 mm tror jag (inget fusk med kottlingar som hamnar på fel ställe, går sönder, eller inte finns där man behöver skruva).

Det är praktiskt att göra taket mer eller mindre klart först, då har du byggbelysning medans resten fixas. Ofta sänks taket med pottor och spottar. Idag kan LED-lampor användas som gör att taket inte behöver sänkas nästan alls.

Passa också på att dra elrör för utomhusbelysning som fattas. Ersätt fula husutanpåliggande kablar med elrör inifrån. Passa också på att dra elrör mellan typ källaren och övervåningen, för bra-och-ha eller så.

Steg 5: om man vill ha ett golv som har fel lutning så ska man med fördel flytspackla. Min erfarenhet är att flytspackling används enbart av hantverkare som vill få jobbet gjort kvickt, med dåligt resultat. Golvet ska ha 1:200 lutning minst i hela rummet. Vid brunnen ska det vara 1:50. Vid tex en duschhörna kan man med fördel ha 1:100 några dm utanför glasdörrarna, sedan 1:50 innanför. Bygg upp fallet med skumlister och flytspackel i flera steg, så att det blir en trappa. Spackla sedan varje steg med spackel som inte flyter. Detta tar tid, men det blir väldigt bra. Bara den som slarvar använder flytspackel hela vägen, men så blir det skit också med sjöar och kanske bakfall.

Steg 9: mjukfogning: använd en plastlinjal, ca 3 mm tjock, som distans i hörnen, rulla ut en tejp. På detta viset hamnar tejpen på ett genomsnittligt bra avstånd från väggen. Sedan kör man på mjukfog som är färgmatchad med fogen, och en typ som inte åldras (absolut ingen silicon som gulnar), plus sedan diskmedelsvatten och finger. De gula plastbitar som ser så smidigt ut på reklamfilmen är bara skit, det blir ojämnt plus att det blir en mjukfogshinna en bit in på kaklet som är svår att få bort.

Gällande brytaren för belysning: sätt en dubbel vanlig vippbrytare på standardhöjd, tex 130 cm från golv. På det sättet kan man tända belysningen med armbågen om man har skitiga händer från trädgården. Det är enkelt att tända och släcka. Sätt två dimmers en bit upp på väggen, en god bit ovanför standardbrytaren, dimmers som sällan används. En dimmer för taket och en för kommod och hylla. Om ni bara sätter dimmers så blir ni tokiga!

Förbered också för timer till handdukstorken. Köp samma timer, det gjorde jag. Då har man en timer för golvvärmen och en för handdukstorken.

Handdukstorken ska vara stor. Och så menar jag stor. tex 160 cm hög. De små som sätts upp som standard där duschhanddukens övre del värms upp och nedre delen hänger fritt är värdelöst. Handdukstorken ska vara så stor att två duschhanddukar får plats i sin helhet. Handdukar som hänger över torken isolerar så det blir inget slöseri med värme. Dessutom funkar handdukstorken som element om man inte vill ha maxvärme i golvet.

Gällande brunnen: bestäm klinkerstorlek runt brunnen tidigt, tex 10 cm och 3 mm fog. Då kan brunnen placeras exakt på grid. Annars blir det ganska fult faktiskt. Man kan med fördel sätta tex 30 cm stora plattor generellt på golvet, utom vid duschväggen där 10 cm sätts. På väggen kan det vara 20 cm stora plattor. Det ger harmoni.
 
Här ett naturligt och naturvänligt tips som borde gälla alla badrum:
- Planera in papperskorgen i badrummet redan från början vid renoveringen.
- Den ska var lätt att nå så att papper slängs där istället för i toaletten.
- Papperskorgen ska inte ha lock, för att den ska användas.
- Papperskorgen ska inte heller ha lock för att blöta saker ska torka.
- Papperskorgen kan med fördel placeras så att den inte syns så mycket.
- Papperskorgen ska vara lätt att tömma och byta påse i, gärna från ståhöjd.
- Papperskorgen kan med fördel ges material som lirar med rummet i övrigt.

Så här tex, som i mitt duschrum: IMG_3215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ankfoot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.