Efter en blocketannons och oplanerad biltur sitter jag med en domino och en stor låda brickor (heter det så). Det vore ju trevligt om jag kunde få tillbaka åtminstone hälften av mina pengar genom att sälja lamellfräsen. Men hur är det - finns det något som lamellfräsen kan som inte går att göra med dominon?
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
K
Grattis! Jag tror inte jag behöver en domino, men de flesta säger ju att den är sjukt bra och används mycket även om den är för dyr. Så kanske råkar köpa en jag med här framöver…

Och man kan nog säga brickor, eller lösa tappar.
 
Hep Hep skrev:
Efter en blocketannons och oplanerad biltur sitter jag med en domino och en stor låda brickor (heter det så). Det vore ju trevligt om jag kunde få tillbaka åtminstone hälften av mina pengar genom att sälja lamellfräsen. Men hur är det - finns det något som lamellfräsen kan som inte går att göra med dominon?
Jag kan bara tänka på några specialkex t. ex. gångjärn eller lösbara förbindelser som kanske inte finns för dominon.... Men om du låter kexen ligga i en låda och om du inte använt den på ett år så säljer du den?
 
Det enkla svaret är behåll kexmaskinen det finns användningsområden där kexmaskinen är smidig att använda.
Jonas
 
K kniv skrev:
Grattis! Jag tror inte jag behöver en domino, men de flesta säger ju att den är sjukt bra och används mycket även om den är för dyr. Så kanske råkar köpa en jag med här framöver…

Och man kan nog säga brickor, eller lösa tappar.
Om ett tag vet jag väl om det är en internetmyt att den är magisk eller om det är på riktigt. Den här terminen ska jag ge mig på lite loungefåtöljer och tror den kan göra sig bra där.

Det är viktigt med terminologin. Jag har testat att kalla centrumtappar för "sånna där träploppar som man klistrar fast" några gånger i skolan bara för nöjet att se min lärare komma av sig i vad det än var han höll på med.
 
De kloka råden brukar sällan vara att jag borde äga fler verktyg, men nu kom just det från två personer jag litar på. Jag får stämma av om grannen fortfarande har kexmaskin och hur kassaflödet är och sedan bestämma mig.
 
  • Gilla
Geschwindt
  • Laddar…
När du säger kexmaskin menar du lamello då?
 
Är supernöjd med min domino, men då har jag aldrig ägt en vanlig lamellfräs.

Lamello clamex grejerna verkar ju dock rätt bra.
 
Jag sålde kexmaskinen nåt år efter jag köpt min Domino. Använde den aldrig innan jag köpte Dominon och ännu mer sällan efter.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A atomlab skrev:
När du säger kexmaskin menar du lamello då?
På samma sätt som jag ibland benämner mitt boschverktyg för Fein. Nej, det är en Makita jag har.

Fast jag kom just på att jag ju har fri tillgång till kexmaskiner på skolan, så det blir nog att sälja den ändå.
 
Hep Hep skrev:
På samma sätt som jag ibland benämner mitt boschverktyg för Fein. Nej, det är en Makita jag har.

Fast jag kom just på att jag ju har fri tillgång till kexmaskiner på skolan, så det blir nog att sälja den ändå.
Just "fein" verktyg gör ju mer eller mindre samma sak. Dr flesta har dessutom fein motor i sig. Lamelo är dock stor skillnad mot övriga märken. Och festool har en annan inriktning som inte lamelo har kommit till. Skulle dock inte kunna klara mig från båda. Men är det en "vanlig" kex maskin så kan du dock sälja den och njuta utav festool.
 
Antingen är skolans lamello utsliten, eller så är inte skillnaden längre så stor. Jag tycker min makita och lamellon är helt likvärdiga. Däremot har jag testat både dewalt och einhdll och de båda var klart rappligare. Fast det får bli en fråga för någon annan. Jag har lagt ut min på blocket.
 
Uppföljning så här ett halvår senare. Jag sålde makitakexaren och tänkte att jag kunde låna skolans om jag behövde. Det har inte alls känts aktuellt, så det var nog rätt att sälja den. Däremot har köpet lett till att de andra på skolan hellre använder min domino än kexmaskinen, så jag får väl börja ta betalt för dominobrickorna snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.