M MartinP666 skrev:
Utan kostnader skulle jag inte säga, de flesta har t.ex en kontorsplats som kostar pengar även om man ofta sitter ute hos kund, det behövs dator och telefon, kanske en del programvara, sedan måste man i regel dra in pengar som täcket säljare, HR-personal, administratörer, chefer mm. Och så finns sällan chans att dra in en massa pengar på att sälja varor (motsvarande hantverkarens byggmaterial etc.)

Och minimum är nog snarare 6-700 i timmen, men det beror på var i landet och vilken erfarenhetsnivå det handlar om mm.
Min arbetsgivare betalar nog högt 5-siffrigt för programvarulicenser för mig varje år, utöver det konferenser och annat för att hålla sig uppdaterad. Utöver det har vi utvecklare som utvecklar system vi behöver. Nu är jag inte konsult, men dem jag anlitar har dessa program och det betalar vi inte extra för, de flesta har också olika egenutvecklade system som "ingår". Timkostnaden är väl 800-1100 (ex moms)
Clarken37 skrev:
Och den motiveringen var helt rimlig. Som jag minns det (även om jag själv var för ung för att köpa renoveringstjänster då) så var svartarbete standard innan 2008. Var knappt någon som ville jobba mot kvitto.

Bara räkna baklänges. Ta bort 30% arbetsgivaravgifter, 25% moms och 30% rot så ser du vad ett svartarbete ungefär hade kostat. Runt 300 kr eller något under sannolikt. Jämfört med 700 kr vitt innan rot.

Och då räknar jag inte med att rot länge var 50%
Det är också mitt minne från för 15-20 år sen. Typ ingen ville ta småjobb vitt, utan svart var snarare normen.

Som jag nämnt i andra sammanhang, incitamenten bland småföretag är litet för att effektivisera sin verksamhet. Lyckas man få till 8 h arbete om dan (+ ca 2 h restid, dvs vanliga för en anställd) och kan fakturera för 6 timmar behöver man inte ta dessa priser.

När jag anlitar eltekniker (ställverk, reläskydd) med löner typ 20 % över en installationselektrikers kostar de typ 650 + moms och inget materialpåslag, ingen debitering för provningsinstrument (de är dyra) mm, så nåt är skumt med prissättningen.
För en röris eller elektriker tjänar inte 45000 (exklusive övertid mm) och de flesta småföretag har inga större vinstmarginalen heller.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Varför existerar rot-avdrag för hantverkartjänster och inte för it-tjänster, jurister eller psykologer tror du?

Varför måste det finnas ett avdrag för att folk ska kunna acceptera timpenningen från just hantverkare?
Därför att det ska underlätta för folk att ha råd och hålla efter sina fastigheter kanske 😉😱

IT-tjänster etc. känns knappast lika viktigt för gemene Svenssons 😉
 
Clarken37 skrev:
Om folk har råd, varför existerar rot?
Fråga de som beslutat att det ska finnas... jag och många hantverkare med mig är lika glada om det försvinner. 😉

Till saken hör då att jag jobbar inom kök och bad där ofta material och inredningar är den stora kostnaden och inte arbetet. 😉
 
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Därför att det ska underlätta för folk att ha råd och hålla efter sina fastigheter kanske 😉😱

IT-tjänster etc. känns knappast lika viktigt för gemene Svenssons 😉
För de har inte råd att betala det hantverkarna kräver?
 
MathiasS MathiasS skrev:
1. Utan stöd skulle det köras avsevärt färre projekt bland privakunderna, så givetvis kommer stödet indirekt hantverkarna till godo - du får ju sälja mer tjänster.
2. Att priserna åkt rakt upp i samband med ROT är väl också väldokumenterat idag, eller? Dvs i praktiken delar konsumenten och hantverkaren på skattesubventionen.
Njae... inte i min och mina kollegors värld iaf...
Vi tjänar inte mer pengar oavsett rotavdrag eller inte... och mer jobb... njae det vet jag inte heller om jag kan hålla med om faktiskt... åtminstone inte i min egen bransch där materialet står för stor del av projekten.

Vi höjde inte heller priserna orimligt p.g.a rotavdraget utan enbart normal höjning årsvis.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Därför att det ska underlätta för folk att ha råd och hålla efter sina fastigheter kanske
Det infördes för att få stopp på försäljningen av svarta hantverkartjänster.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
För de har inte råd att betala det hantverkarna kräver?
Mina kunder har inga problem att betala det jag kräver oavsett rot eller inte för de tycker också jag ska ha en rimlig lön att leva på och de förstår till skillnad mot vad du inte verkar förstå, att siffrorna som debiteras knappast är vad hantverkaren får i lön !! 😱🙃
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... inte i min och mina kollegors värld iaf...
Vi tjänar inte mer pengar oavsett rotavdrag eller inte... och mer jobb... njae det vet jag inte heller om jag kan hålla med om faktiskt... åtminstone inte i min egen bransch där materialet står för stor del av projekten.

Vi höjde inte heller priserna orimligt p.g.a rotavdraget utan enbart normal höjning årsvis.
Jag vill inte påstå att det gäller alla branscher och hantverkare så jag accepterar att det inte gäller dig och din bransch. Även om jag är lite tveksam till att just din bransch skulle vara ett undantag, men visst, det är ett mer materialintensivt område så lite annorlunda är det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det infördes för att få stopp på försäljningen av svarta hantverkartjänster.
Det var också en av orsakerna ja, samt att få bort oseriösa "företag" och det lyckades ganska bra upplever jag det som.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Fråga de som beslutat att det ska finnas... jag och många hantverkare med mig är lika glada om det försvinner. 😉

Till saken hör då att jag jobbar inom kök och bad där ofta material och inredningar är den stora kostnaden och inte arbetet. 😉
Eh. Håller inte med. Plattsättaren som gjorde mitt golv i en vanlig tvättstuga samt ett normalt badrum (med perfekt matchade fogar mellan golv och vägg samt en hel del vrår och en separat kalkad duschvägg) tog 100 före rot.

Vvs+el+snickare+plattsättares arbetskostnader översteg materialkostnaden med RÅGE. Och då hade vi ändå rätt dyra kranar i mässing, kakel för 800 kr per kvm etc
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill inte påstå att det gäller alla branscher och hantverkare så jag accepterar att det inte gäller dig och din bransch. Även om jag är lite tveksam till att just din bransch skulle vara ett undantag, men visst, det är ett mer materialintensivt område så lite annorlunda är det.
Så är det ju och tittar du framförallt på köksdelen så är ju kök och vitvaror sjukt många fler % av projektkostnaden för mina kunder än arbetsdelen så det är ju inte så att de står och faller med rotavdraget när de ska besluta om de ska göra renoveringen eller inte. 😉

Min senaste kund ska ha Peab att bygga ett Ikeakök åt dem om 2v och jag höll på och dö när de berättade att det skulle kosta ca. 75000kr efter ROT... varav elektrikerns kostnad var typ 35000 och rörläggarens 7000...resten till byggarna.
Till saken hör, BARA bygga köket, ingen rivning och ombyggnad eller nya golv eller liknande !!! 😱😱😱
Inget annat än koppla in VA och diskmaskin och normala eländringar i köket samt belysningar i lådorna.
Modern Myresjövilla från 2004 så inga svårigheter alls.

Detta är i min värld ocker då vi alltså pratar typ 107000kr före rotavdrag.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Eh. Håller inte med. Plattsättaren som gjorde mitt golv i en vanlig tvättstuga samt ett normalt badrum (med perfekt matchade fogar mellan golv och vägg samt en hel del vrår och en separat kalkad duschvägg) tog 100 före rot.

Vvs+el+snickare+plattsättares arbetskostnader översteg materialkostnaden med RÅGE. Och då hade vi ändå rätt dyra kranar i mässing, kakel för 800 kr per kvm etc
Allt är ju relativt och i första hand tänkte jag på framförallt köksrenoveringar för där är inredning och vitvaror lååååångt mycket dyrare än arbetskostnaden men mitt senaste projekt med ett badrum, en toalett och ett hallgolv hos en kund där slutade Arbetet på knappt 200' före rot och materialet på 180' så det var ingen stor skillnad.
(Alla yrkeskategorier med Bygg, plattsättning, elektriker, rörläggare, målare etc.)
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det var också en av orsakerna ja, samt att få bort oseriösa "företag" och det lyckades ganska bra upplever jag det som.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Allt är ju relativt och i första hand tänkte jag på framförallt köksrenoveringar för där är inredning och vitvaror lååååångt mycket dyrare än arbetskostnaden men mitt senaste projekt med ett badrum, en toalett och ett hallgolv hos en kund där slutade Arbetet på knappt 200' före rot och materialet på 180' så det var ingen stor skillnad.
(Alla yrkeskategorier med Bygg, plattsättning, elektriker, rörläggare, målare etc.)
Ok. Med tanke på att du verkar hålla till i Skåne så kanske du heller inte tar minst 700 kr per timme vilket alla Hv i Stockholm gör?

Sen är jag rätt duktig på att leta fram bästa pris på material. Låter man HV sköta materialet får man ju i regel ett väldigt saftigt påslag mot om man själv är om sig och kring sig.

Jag tog offerter från 4 fönsterfirmor gällande ett takfönster. Det fönstret ville de ha 12-20k för (enbart själva fönstret) samma fönster fanns på hylla i bygghandeln för 8k (samma art nr)
 
H Hybro skrev:
Det har jag sagt länge nu:

Dagens pengar är inget värda!


Bättre för privatekonomin att med
t ex ByggaHus hjälp, försöka fixa så mycket som möjligt själv.
Eller göra arbetsbyten.

Gissar att det snart kommer dyka upp mer organiserade grupper i var och varannan by, för att hjälpas åt, när inte pengarna räcker till mat.

- Verkar som om de flesta företagarna i listan ovan har klent med jobb.
Finns väl ingen vanlig arbetare som med glädje betalar dessa hutlösa timpengar. Och därför satsas det på mer välbeställda som inte ids fixa själv.

- Så klart kan det vara att jag inte hänger med i utvecklingen.

Men för en pensionär som mig blir det att koka kålsoppa varje dag i två månader om jag ska nyttja en hantverkare 40 timmar.
Så har jag, hjälpt andra och sen fått hjälp av dom.

Ska en hantverkare vara hos mig i en dag så måste jag jobba i minst 5 dagar. Jag gör allt själv och får då som jag vill ha det utan att någon hantverkare ska klaga på mina val.
 
  • Gilla
Lynghaug och 2 till
  • Laddar…
A
Bjor Bjor skrev:
Så har jag, hjälpt andra och sen fått hjälp av dom.

Ska en hantverkare vara hos mig i en dag så måste jag jobba i minst 5 dagar. Jag gör allt själv och får då som jag vill ha det utan att någon hantverkare ska klaga på mina val.
Har ju också med det absurda skattesystemet att göra.

Säg att Sveriges bäste kirurg som kanske tjänar 80-90k i månaden ska måla om kåken.

Tar han extra pass på jobbet och räddar fler liv får han 55% marginalskatt på det hela. Tjänar han 90k är det drygt 4k brutto per arbetsdag. Ett extra pass på en dag ger då 1 800 efter skatt. Det räcker för att finansiera runt 3-4 timmar för en målare i Stockholm efter rot.

Kirurgen tar istället ledigt och målar kåken. Vårdköerna blir längre och målaren har mindre jobb.

Otroligt resursslöseri!!

”Vadå han tjänar 90k nog fan har han råd med målare” kommer någon säga.

1. Varför skulle kirurgen vilja vaska pengar bara för att hen tjänar bra!
2. Bostadspriserna gör att 90k inte räcker till mycket villa i Storstan utan tidigare förmögenhet
 
  • Gilla
  • Haha
Lynghaug och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.