Byggahus.se
P pette skrev:
Jag antar då att dessa siffror är innan moms, då va?
Tycker också att man blandar ihop alla byggnadsarbetare/hantverkare på ett rätt osnyggt sätt. Ta valfri tiomansfirma. Kanske skiljer en dryg 50 lapp i kostnad i bäst kontra sämst betald för företaget i lön per timme. Samtidigt skulle jag lätt betala lika mycket för att få den bästa en halvdag kontra den sämsta en heldag. Det skiljer för lite och det är inte lön efter prestation. Det kan vi tacka facken för.

Samtidigt reglerar marknadsekonomin sig själv. De entreprenörer som är kvalitativa och prisvärda får fler jobb som ringar på vattnet och tvärtom. Vill man inte betala för en byggtjänst, så får man precis som med allt annat här i livet avstå och lösa det själv eller försöka hitta billigare alternativ... Ganska ofta visar sig det "billigare" alternativet bli dyrare i slutändan.

Vissa i tråden verkar tro att hantverkare lever glassliv och täljer guld. Själv är jag snarare lite orolig för påfyllningen med hantverkare med yrkesskicklighet bland dagens unga.
De är inklusive moms de redovisat =) Röris är ensam medans elektrikern har 7 anställda och de går bra för båda företagen.
De är jädrans pedanta med, rördragningen var riktigt vackert och både röris och elektrikern tog med sig all skit. Elektrikern lämnade kvar ett par lådor till lampor jag fick installerat så jag vet vad jag har där.

Så ja jag vet att det är kvalitet de gjort. Och de har massvis med jobb. Elektrikern till och med tjata på mig för att komma hit, men jag vägrade då de skulle klättra på stege och underlaget var typ tjock hal is så jag ville inte att de skulle ramla ner.

Jag vet att vissa hantverkare lever glassliv, är nära bekant med en som verkar i sthlm till sådana priser som presenteras här.
Bilar och båtar som en annan inte vågar titta på ens.

Han själv tycker det är helt galet för de priserna han har i sthlm kan han inte ta ut alls här nere i småbyar för då blir han arbetslös.

R Rkarlsson skrev:
De är inklusive moms de redovisat =) Röris är ensam medans elektrikern har 7 anställda och de går bra för båda företagen.
De är jädrans pedanta med, rördragningen var riktigt vackert och både röris och elektrikern tog med sig all skit. Elektrikern lämnade kvar ett par lådor till lampor jag fick installerat så jag vet vad jag har där.

Så ja jag vet att det är kvalitet de gjort. Och de har massvis med jobb. Elektrikern till och med tjata på mig för att komma hit, men jag vägrade då de skulle klättra på stege och underlaget var typ tjock hal is så jag ville inte att de skulle ramla ner.

Jag vet att vissa hantverkare lever glassliv, är nära bekant med en som verkar i sthlm till sådana priser som presenteras här.
Bilar och båtar som en annan inte vågar titta på ens.

Han själv tycker det är helt galet för de priserna han har i sthlm kan han inte ta ut alls här nere i småbyar för då blir han arbetslös.
ok 👍 . Man kan väl säga så här. Elektriker och rörmokare sticker ut lite och vet sitt värde här i Stockholm då det finns ett större behov än utbud.
Angående löneskillnad på landsbygden kontra Stockholm skiljer väl som jag förstår det i många fler yrkeskategorier på liknande sätt?

Vet inte vilka kretsar du rör dig i, och självklart kan man tjäna stora pengar som entreprenör. Men överlag skulle jag nog inte säga att mina byggkontakter har det bättre ställt än genomsnittet. Då har jag ändå jobbat i branschen i +20 år. Sedan kanske man ska särskilja egna företagare som satsar egna pengar på att bygga upp en verksamhet, och de som är anställda. Skulle rent generellt säga att det finns mer och lättare pengar att tjäna om man jobbar mot företag och brf’er än privatpersoner.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det har jag sagt länge nu:

Dagens pengar är inget värda!

Bättre för privatekonomin att med
t ex ByggaHus hjälp, försöka fixa så mycket som möjligt själv.
Eller göra arbetsbyten.

Gissar att det snart kommer dyka upp mer organiserade grupper i var och varannan by, för att hjälpas åt, när inte pengarna räcker till mat.

- Verkar som om de flesta företagarna i listan ovan har klent med jobb.
Finns väl ingen vanlig arbetare som med glädje betalar dessa hutlösa timpengar. Och därför satsas det på mer välbeställda som inte ids fixa själv.

- Så klart kan det vara att jag inte hänger med i utvecklingen.

Men för en pensionär som mig blir det att koka kålsoppa varje dag i två månader om jag ska nyttja en hantverkare 40 timmar.
Arbetsbyten som du föreslår är inte alls skattebefriat.
Helt annan sak att det är ett skattefusk som är svårt att upptäcka.

makhno_ makhno_ skrev:
Jag misstänker, har inte siffror, att folk gör mindre själv med husen nu än för 30 år sedan. Där jag växte upp fanns det inte en chans att någon skulle betala någon annan för att måla sitt hus. Nu växte jag upp i extrem gör det själv kultur men har hört liknande anekdoter från välbeställda Stockholmsförorter.

Att vanligt folk skulle ha råd att anställa hantverkare är nog en relativt ny tanke?

Angående svartarbete, finns väl siffror på att det inte minskat?
Du har helt rätt i ditt antagande, och värre kommer det att bli.
Vi fick förra veckan höra på nyheterna att barn inte längre kan klippa med en sax eller göra kullerbyttor.
Att de i vuxen ålder med en uppväxt framför en skärm skulle lyckas måla ett hus är nog ganska liten.

Det vet jag inte, mina barn är i högsta grad uppväxta framför en dator, men är händiga båda två. De kan måla och bygga allt möjligt. Det kan deras kompisar också.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Det är så galet att tom en överläkare på Karolinska sparar massivt på att ta tjänstledigt och måla kåken själv mot att ta in målare. Då är det skevt
Du kommer aldrig att övertala någon hantverkare med det här argumentet. Ett av deras vanligaste argument är ju "tycker du det är dyrt kan du göra det själv".

Det är en konstig marknad. Tror det beror på dels att "alla" i Sverige ska plugga på universitet nu mer, ROT-avdrag, senaste årens goda ekonomi där folk renoverat som tusan och byggbranschen som gjort att priserna är där dom är.

Jag tycker också det är konstigt att överläkare ska ta ledigt och stå och måla. För mig är det inte logiskt ur ett samhällsperspektiv. Inget ont om målare alltså, men det är svårt att förstå.

• Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Den statliga skatten som driver all progressivitet att tala om i skattesystemet skulle kunna slopas och kostnaden skulle kanske bli 30 ish miljarder sek med dynamiska effekter.

Ränteavdraget kostar staten 40-50 miljarder under 2023 enligt beräkningar. Varför ska tex en superproduktiv kirurg betala enorma överskatter på sin lön på 55% för att finansera andras mångmiljonlån med ränteavdrag? Vart finns logiken?
Utan renteavdrag kommet konsumtionen att minska, kan vara en positiv effekt samma som med räntehöjningar.

Kanske rotavdraget höjs och hantverkarenas priser höjs.

Det där får politikerna sköta hur dom vill för mig, bara jag slipper hantverkare här hemma.

Clarken37
Bjor Bjor skrev:
Utan renteavdrag kommet konsumtionen att minska, kan vara en positiv effekt samma som med räntehöjningar.

Kanske rotavdraget höjs och hantverkarenas priser höjs.

Det där får politikerna sköta hur dom vill för mig, bara jag slipper hantverkare här hemma.
Inte om du reducerar skatterna på arbete i samma utsträckning som ränteavdraget.

Varför ska de som är produktiva och arbetar betala extra höga skatter för att ge ränteavdrag till mindre produktiva. Vad är logiken?

Inte om du reducerar skatterna på arbete i samma utsträckning som ränteavdraget.

Varför ska de som är produktiva och arbetar betala extra höga skatter för att ge ränteavdrag till mindre produktiva. Vad är logiken?
Dom som har lån är mindre produktiva?
Jag har lån och har 2 jobb, ett heltid och ett deltid. Så jag är mindre produktiva än en med högre lön och utan lån? Fast rika har lån dom också.

Dom som har hög lön ska ha högre och dom som har lägre ska få sämre alltså?

Du verkar vara en trevlig typ.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
Det är så galet att tom en överläkare på Karolinska sparar massivt på att ta tjänstledigt och måla kåken själv mot att ta in målare. Då är det skevt

oj kan du dela firmorna som ger dessa vrakpriser snälla? Har haft tonvis med offerter och hv i Sthlm och ingen är i närheten av de här priserna

så är det. Många HV vägrar göra jobbet om de inte får fakturera materialet (med 50% påslag mot vad du hittar själv i handeln)
O Odi et Amo skrev:
Hej!
Vad heter firmorna?
Sorry, det ska vara exkl. moms, så 700 kr/h inkl. moms (vet inte hur man redigerar #21)

• Gilla
Odi et Amo
  • Laddar…
Clarken37
Bjor Bjor skrev:
Dom som har lån är mindre produktiva?
Jag har lån och har 2 jobb, ett heltid och ett deltid. Så jag är mindre produktiva än en med högre lön och utan lån? Fast rika har lån dom också.

Dom som har hög lön ska ha högre och dom som har lägre ska få sämre alltså?

Du verkar vara en trevlig typ.
Nu gör du en skev tolkning som är direkt orättvis. Det handlar om att det är meningslöst att subventionera lån. Det enda som händer är att bostadspriserna ökar så pass mycket att bostadskostnaden blir densamma som den varit utan ränteavdrag, men sponsrat av staten med skattepengar.

Jag skulle teoretiskt kunna försvara ett ränteavdrag till ungdomars förstabostäder. Men att subventionera köp av 10 msek villor och lägenheter i Vasastan är dumheter. Det är just till sådana bostäder som lejonparten av ränteavdragen går.

Ta bort eländet och sänk skatten på arbete! Hur kan du eller någon argumentera emot det? De enda som kanske klagar är lågavlönade som lyckas få vantarna på en svindyr bostad de vill ha subventionerad

• Haha
Bjor
  • Laddar…
Clarken37
E etxgmg skrev:
Sorry, det ska vara exkl. moms, så 700 kr/h inkl. moms (vet inte hur man redigerar #21)
Jaha. Så då var de inte billiga alls mao

P pette skrev:
ok 👍 . Man kan väl säga så här. Elektriker och rörmokare sticker ut lite och vet sitt värde här i Stockholm då det finns ett större behov än utbud.
Angående löneskillnad på landsbygden kontra Stockholm skiljer väl som jag förstår det i många fler yrkeskategorier på liknande sätt?

Vet inte vilka kretsar du rör dig i, och självklart kan man tjäna stora pengar som entreprenör. Men överlag skulle jag nog inte säga att mina byggkontakter har det bättre ställt än genomsnittet. Då har jag ändå jobbat i branschen i +20 år. Sedan kanske man ska särskilja egna företagare som satsar egna pengar på att bygga upp en verksamhet, och de som är anställda. Skulle rent generellt säga att det finns mer och lättare pengar att tjäna om man jobbar mot företag och brf’er än privatpersoner.
Jag fattar det ju som att man nästan kan ta vad man vill i sthlm för folk verkar ju betala ändå. Det är ju samma inom bilar.
Där är dock de "större" ockerdyra, tex däckkrägning för 450 kr hjulet har jag fått pris på, ett jobb som tar mindre än 20 minuter om allt är löst från bilen. Nu kränger jag ofta själv eller byter det jobbet mot annat.

De jag anlitat har ju tänkt till lite till skillnad från många företag. Rörmokaren kör runt i en äldre bil och den är betald, han har alla verktygen betalda och har således inga lån.
Elektrikern är likadan, alla bilarna har nått år på nacken och de tar inte onödiga stora lån så de måste debitera privatkunder sådana ockerpriser.
De som tar sådana priser har säkert nya bilar, dyra lokaler och gillar att handla på sig onödigt mycket onödigt ofta.

De kör ju givetvis mot företag och brf med. Där har jag ingen koll på priserna alls =)

Jag vet om riktigt äckliga skräckexempel med lite större företag att efter varje uppdrag så slänger de ju för tusan maskiner och material i en container (skrot), kvittar om de har använt det eller ej. Dock är deras kunder enbart företag, men tänk dig själv hur mycket billigare de hade varit om de inte betett sig på det viset.

Jaha. Så då var de inte billiga alls mao
De var värdefulla.

R Rkarlsson skrev:
Jag fattar det ju som att man nästan kan ta vad man vill i sthlm för folk verkar ju betala ändå. Det är ju samma inom bilar.
Där är dock de "större" ockerdyra, tex däckkrägning för 450 kr hjulet har jag fått pris på, ett jobb som tar mindre än 20 minuter om allt är löst från bilen. Nu kränger jag ofta själv eller byter det jobbet mot annat.

De jag anlitat har ju tänkt till lite till skillnad från många företag. Rörmokaren kör runt i en äldre bil och den är betald, han har alla verktygen betalda och har således inga lån.
Elektrikern är likadan, alla bilarna har nått år på nacken och de tar inte onödiga stora lån så de måste debitera privatkunder sådana ockerpriser.
De som tar sådana priser har säkert nya bilar, dyra lokaler och gillar att handla på sig onödigt mycket onödigt ofta.

De kör ju givetvis mot företag och brf med. Där har jag ingen koll på priserna alls =)

Jag vet om riktigt äckliga skräckexempel med lite större företag att efter varje uppdrag så slänger de ju för tusan maskiner och material i en container (skrot), kvittar om de har använt det eller ej. Dock är deras kunder enbart företag, men tänk dig själv hur mycket billigare de hade varit om de inte betett sig på det viset.
Jag tror de flesta som har en avbetald bil och små omkostnader vill ha lika mycket betalt per timme som de som har lån. Däremot är det nog många som tvingas debitera högre på grund av stora lån och höga omkostnader. Man ser sig omkring och debiterar det man tycker sig ha rätt till/förtjänar.Många hantverkare har inte fasta taxor utan reglerar efter kunden och jobbet. Jag tillämpar lägre taxa mot privatpersoner, dels faktiskt för att det blir så stora kostnader för de enskilda. Har på jobbet nu exempelvis påslag på 8% på material på mina rabatterade priser. Har faktiskt inte hört om någon som lagt på mindre. Ogillar starkt ahlsell-faktureringen som man hör om här på forumet. Skriv då hellre 50% påslag från början och redovisa den korrekta fakturan.

Många företag ratar helt att jobba mot privatare. Det är för mycket strul. Som flera skrivit i tråden tidigare så är man under konstant granskning ”på sitt eget kontor”. Konsumentköplagen är något helt annat rättsligt än utförandeentreprenader /totalare åt tex företag.

Min erfarenhet att jobba mot privatpersoner är att det är lite antingen eller. Antingen (och absolut oftast) är de kanonbra, eller så är de det motsatta och går inte att få nöjda./

• Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.