Hej,
Min fru och jag planerar renovering av torpet vi bo i.

Vi vill isolera taket, och lite beroende på skicket osv är det olika alternativ vi fundera på.

Vi vet inget om ålder på taket. Det växer en del mossa på betong takpannor. Det är ingen läckage

Hur kan vi bestämma hur mycket taket har " kvar att ge".

Mvh
Bram
 
BondeBram BondeBram skrev:
Hej,
Min fru och jag planerar renovering av torpet vi bo i.

Vi vill isolera taket, och lite beroende på skicket osv är det olika alternativ vi fundera på.

Vi vet inget om ålder på taket. Det växer en del mossa på betong takpannor. Det är ingen läckage

Hur kan vi bestämma hur mycket taket har " kvar att ge".

Mvh
Bram
Titta över papp och läkt, hur är skicket?
Mossa trivs på skuggsidan.
 
  • Gilla
BondeBram och 1 till
  • Laddar…
Betongpannor räknar man väl runt 50år. Så har du inga läckor och taket inte är äldre än så tvätta mossan. Är det ett betydligt äldre tak och/eller du ändå skall göra betydande takinsatser så byt. Men utsn läckage gör det i rätt takt och ordning. Du skriver isolera taket. Har du tänkt utvändig isolering?

Du skriver att det är ett torp. Ovanligt med betongpannor om der ör äldre, då är det oftast tegelpannor, vilka har längre livslängd.
 
  • Gilla
BondeBram
  • Laddar…
Hej. Gjorde en lite inspektring där det är som mest mossa.

Visst är detta betong och inte tegel?

Tycker att yta på pannor är rätt skadade av mossa. Där pannor ligger på varannan är det mycket finare.

Under pannor är läkt tort och fin, men inget papper. Det är ett gammalt sticka tak under och en himla massa bös.

Om vi ska isolera utifrån eller inifrån beror på skicket av taket.

Vad tror ni? Nåt att bygga vidare på eller bytta allihopa?
 
BondeBram BondeBram skrev:
Hej. Gjorde en lite inspektring där det är som mest mossa.

Visst är detta betong och inte tegel?

Tycker att yta på pannor är rätt skadade av mossa. Där pannor ligger på varannan är det mycket finare.

Under pannor är läkt tort och fin, men inget papper. Det är ett gammalt sticka tak under och en himla massa bös.

Om vi ska isolera utifrån eller inifrån beror på skicket av taket.

Vad tror ni? Nåt att bygga vidare på eller bytta allihopa?
Kom inte med nån bild. 🙂
 
  • Gilla
BondeBram
  • Laddar…
Gjorde nåt fel med bilder
Pannor
Mossa och löv på brunröda tegelstenar, signalerar förfall och natur som tar över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
BondeBram BondeBram skrev:
Gjorde nåt fel med bilder
Pannor
[bild]
Allt eller inget, låt taket vara tills det börjar läcka och riv sedan bort allt ner till takstolarna så ni kan börja om från början.

Ta bort mossan kan ni göra men den kan nog inte göra mycket mer skada än den redan gjort, pannorna är så porösa i ytan att dom suger vatten som svampar.
 
  • Wow
  • Gilla
BondeBram och 1 till
  • Laddar…
Ytan som vittrar bort med mossa

Person håller mossa, suddig bakgrund, utomhus, metallstege, höstlöv, blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bös under taket Otydlig, suddig bild på en ihålig stock fylld med smågrenar och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Allt eller inget, låt taket vara tills det börjar läcka och riv sedan bort allt ner till takstolarna så ni kan börja om från början.

Ta bort mossan kan ni göra men den kan nog inte göra mycket mer skada än den redan gjort, pannorna är så porösa i ytan att dom suger vatten som svampar.
Tack för svaren.
Det var så vi tänkte med, allt eller inget.
Med denna info, börja takbyte närma sig eller kan det ligger många år till?
 
BondeBram BondeBram skrev:
Ytan som vittrar bort med mossa

[bild]
När jag ser denna bild tänker jag att du bör vara glad om taket tätar i vinter.

Jag skulle föreslå takbyte maj - 24, lägg råspont, papp och tegelpannor om du har råd och möjlighet.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När jag ser denna bild tänker jag att du bör vara glad om taket tätar i vinter.

Jag skulle föreslå takbyte maj - 24, lägg råspont, papp och tegelpannor om du har råd och möjlighet.
Var lite rädd för det......Tack!!
 
Düsseldorff
BondeBram BondeBram skrev:
Det växer en del mossa
BondeBram BondeBram skrev:
[bild]
Det där är inte "en del mossa", det är en halv skog.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.