Det är ett återkommande problem med "identitetsstöld" osv, att banken försöker vända det till att bedragaren har tagit kundens pengar, och inte bankens pengar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Verka kvitta hur många artiklar om exakt det här som publiceras varje dag. Äldre människor är helt tappade. Eller envisa och tror att de kan allt.
 
  • Gilla
  • Arg
Lilak och 2 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Att skapa ett bankid åt en bedragare borde väl anses särskilt klandervärt anser jag.
Kommer banker framöver kräva att endast egna utfärdade bankid gäller framöver. Eller kommer det införas extra säkehetslager vid skapande av nya bankid.
Det är redan infört hos en del banker du måste numera skaffa ID-kort(eller pass) för att kunna aktivera bankid hemma och det krävs en telefon med NFC dessutom.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Hej, vi är Nordeas säkerhetsavdelning, du måste skaffa ett Bank-ID på Swedbank 😆😮
Verkligen helt otroligt att det kan anses vara Nordea som gjort det största felet här, man kan bli lurad men någon gräns måste det väl ändå finnas för när man får ta smällen själv om gärningsman inte kan hittas.
 
  • Gilla
Marcus-k och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant fråga? Kan banksekretess försvåra spårbarheten? Hur enkelt är det om pengarna skickas utomlands? Jag har ingen aning.
T TobiasStockholm skrev:
De använder garanterat andra offers konton eller målvakter och skickar via flera konton sen utomlands vilket gör det svårt att spåra (men oftast inte helt omöjligt).
Allt loggas, precis allt.
Det som kan konstateras är att banken har medel och kompetens att spåra pengarna, men de förblir passiva.

Om det är av ekonomiska själ eller annat kan man bara spekulera i.
T TobiasStockholm skrev:
Nu finns ju nivån särskilt klandervärt i lagen. Vad anser du krävs för att man ska bedömas vara särskilt klandervärd? Att man själv letar upp bedragare på eget bevåg och ger dem tillgång till pengarna? Eller ska det aldrig gå att vara särskilt klandervärd tycker du?
Är det relevanta i historien vilken grad av offret hade kunnat vara efterhandsklok, eller hur banken skulle kunna hjälpa till att ta fast förövaren men undviker att göra det.

Vill du ha ett samhälle där den starke hjälper de svage, eller utnyttjar henne?

Men HD har ju resonerat om särskilt klandervärd i närtid, och lägger stor bevisbörda på banken att påvisa hur kunden medvetet slarvat.
Nyckelordet, vad jag förstår, är just medvetet.

Spontant tycker jag att det verkar vara en rimlig skiljelinje.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Allt loggas, precis allt. Det som kan konstateras är att banken har medel och kompetens att spåra pengarna
Du skriver banken. Ofta är väl flera/många banker inblandade och då är det rimligen inte så enkelt som du verkar mena.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vill du ha ett samhälle där den starke hjälper de svage, eller utnyttjar henne?
Fast struntar man i att låsa huset minskar/uteblir försäkringspengarna. Nöjer man sig med trafikförsäkring kan det bli dyrt att krocka. Detta är självklarheter som de flesta accepterar. Varför ska någon rädda en i just "bankaffärer" oavsett hur fel man gör?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Eller banken och dess aktieägare menar du väl?
Eller bankens kunder menar du? Var tror du ett företags pengar kommer ifrån?
 
M
Och har det gått med bedragarna? Har de åkt fast eller är det enklare för myndigheterna att hänga ut banken än att göra sitt jobb?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Självklart är det bankens ansvar att ersätta offret. De ska ha produkter som är säkra och anpassade efter sina kunder.

/ATW
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur klantig ska man då få vara men ändå vara trygg i att någon annan, typ du och jag, betalar?
Fast målet här är ju knappast att "någon annan" ska betala för klanterier, målet är ju att tvinga denna "andra", som också råkar äga själva systemet inom vilket bedrägerierna genomförs, att fixa sitt system så att det blir tillräckligt svårt att genomföra bedrägerier.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Det finns många kommentarer här att skämmas över.
Det är ett påtvingat system från banker och samhälle som gör det svårt att förstå och göra rätt för många som är uppfostrade med kontanter och sparsamhet och bankbok.

Om det varit så att grannen gick över gränsen och snodde en vinbärsbuske hade en del gått bananas med den stygge grannen och vinbärsbuskens ägare hade varit offret, men nu handlar det om banker, pengar och Bank id. Då plötsligt är vinbärsbuskens ägare en klantskalle och får skylla sig själv. Mycket märkligt.

Det handlar i många fall om slipade bedragare som attackerar äldre oförstående människor och duperar dessa till att göra fel. Att då unga friska hjärnor som inte blivit utsatta för lurendrejeri skall döma dessa människor är gravt orättvist.

Min önska är en diskussion om hur vi kan få bankerna att hjälpa till i större utsträckning för att dessa bedrägerier skall undvikas, inte peka finger, då kommer vi aldrig framåt.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Älska
Labbeliten och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Fast struntar man i att låsa huset minskar/uteblir försäkringspengarna. Nöjer man sig med trafikförsäkring kan det bli dyrt att krocka. Detta är självklarheter som de flesta accepterar. Varför ska någon rädda en i just "bankaffärer" oavsett hur fel man gör?
Precis som bollen skriver behöver systemet ha rimliga säkerhetsfunktioner för att försvåra bedrägerier, istället för att lämpa över all risk och konsekvens på kunden/offret.

Givet den elektroniska spårbara karaktär alla transaktionerna har, så skulle man ju kunna tänka sig att en kedja transaktioner ångras eller dras tillbaks om det visar sig att den var bedräglig. Men det finns nog en miljon saker som skulle kunna göras på olika fronter.

Alla parametrar i dagens transaktionssystem har ju människor satt dit. Det är dags att justera dessa för att kunna möta den nya hotbilden som växt fram.
 
  • Gilla
Labbeliten och 5 till
  • Laddar…
Inte så lätt att göra rätt i en pressad situation! För ett par år sen fick jag upp en virusvarning på datorn när jag gick in på länk i ett bilmekarforum. Jag fick upp ett våldsamt blinkande och pipande på bildskärmen och ett meddelande från windows att jag fått virus i datorn och att jag skulle ringa ett tel.nr. Det gjorde jag förstås och fick prata med 2 st svensktalande personer som ville att jag gav dem åtkomst till min dator för att lägga in ett avancerat antivirusprogram. Jag gjorde så och när de kört detta program på min dator sa dom att datorn var infekterad och att dom kunde felsöka för en kostnad 1500:- till att börja med.....
Jag tackade nej och drog ur nätverkssladden eftersom datorn var gammal och i alla fall skulle bytas.
Blev jag lurad???? Vad hade de gjort/kunde de ha gjort med min dator? Läst ut viktiga data? Lagt in spionprogram? När man nu läser om avancerade bedrägerimetoder blir man osäker. Vad jag skulle ha gjort är att direkt dra ur nätverkssladden och kollat upp telefonnumret, men som sagt: i ett stressat läge gör man inte alltid rätt - tänk på det ni som gärna lägger skulden på offret!
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
S Sven E-sson skrev:
Inte så lätt att göra rätt i en pressad situation! För ett par år sen fick jag upp en virusvarning på datorn när jag gick in på länk i ett bilmekarforum. Jag fick upp ett våldsamt blinkande och pipande på bildskärmen och ett meddelande från windows att jag fått virus i datorn och att jag skulle ringa ett tel.nr. Det gjorde jag förstås och fick prata med 2 st svensktalande personer som ville att jag gav dem åtkomst till min dator för att lägga in ett avancerat antivirusprogram. Jag gjorde så och när de kört detta program på min dator sa dom att datorn var infekterad och att dom kunde felsöka för en kostnad 1500:- till att börja med.....
Jag tackade nej och drog ur nätverkssladden eftersom datorn var gammal och i alla fall skulle bytas.
Blev jag lurad???? Vad hade de gjort/kunde de ha gjort med min dator? Läst ut viktiga data? Lagt in spionprogram? När man nu läser om avancerade bedrägerimetoder blir man osäker. Vad jag skulle ha gjort är att direkt dra ur nätverkssladden och kollat upp telefonnumret, men som sagt: i ett stressat läge gör man inte alltid rätt - tänk på det ni som gärna lägger skulden på offret!
Det är en jättevanlig scam och du hade inte behövt göra något annat än att stänga webbläsaren. Visste inte att det förekom med svenskpratande. Jag undviker all uppsökande försäljning vilket en pop up med telefonnummer får anses vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.