C cpalm skrev:
Nu killgissar du uppenbarligen. Klart du inte kan plocka ut några stora belopp i bankomaten. SEB tror jag är överlägset mest generösa med 40 000 kr/månad. Handelsbanken t.ex. 12 000 kr/månad.
Swedbank har 15k i veckan.. eller hade förr iaf.. vet inte om de hade nå mån gräns men de måste varit över 50k iaf för de har plockat ut.. va 2011 iofs..
 
J JensRos skrev:
Bankerna gör kontrollfrågor i samband med kundkännedomsundersökningen.

Tyvärr fungerar det inte så. Och för den enskilde kan det leda till stora problem om det krånglar.
Nej jag tror inte det är så stora problem utan det är bara att "nöta" vidare med att förhindra penningtvättandet.
 
S Skrivbordsbonden skrev:
Vet inte hur de andra bankerna har anpassat sina, men de senaste med bedrägerier har gjort att bankerna måste bli än mer begränsande
Råkade nyss behöva ta del av SHBs gränser som ser ut så här:

Tabell med beloppsgränser för överföringar och betalningar i en bankapp och via internetbank, varierande beroende på mottagare och metod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera att gränserna är högre i appen än i internetbanken från dator och även att gränsen i ett fall är lägst om man använder deras egen kortläsare och högre med Mobilt BankID. Lite förvånande att de litar mer på sin app installerad på ett okänt ställe än på sina servrars "webexponering".
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Notera att gränserna är högre i appen än i internetbanken från dator och även att gränsen i ett fall är lägst om man använder deras egen kortläsare och högre med Mobilt BankID. Lite förvånande att de litar mer på sin app installerad på ett okänt ställe än på sina servrars "webexponering".
Smart! Handlar det helt enkelt inte om att bedragare använder internetbanken från dator? Äldre (som är mer lättlurade) kanske också sitter på dator i högre grad än på telefon?
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Smart! Handlar det helt enkelt inte om att bedragare använder internetbanken från dator? Äldre (som är mer lättlurade) kanske också sitter på dator i högre grad än på telefon?
Så kan det mycket väl vara. Jag har inte grävt djupare utan nöjer mig med "flumsvaret" att appen ansåg säkrare.

Sen vet jag inte om det här med dator kontra app stämmer. Jag har mycket begränsad erfarenhet av äldres bankanvändning men har de senaste åren kommit i kontakt med två äldre damers internetbankande och i bägge fallen var det en surfplatta med app som gällde. Inte precis statistiskt säkerställt att det speglar normen dock... 😀

Sen kanske man tänker att det är svårt att bli lurad att använda en app på telefonen, via ett telefonsamtal...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan det mycket väl vara. Jag har inte grävt djupare utan nöjer mig med "flumsvaret" att appen ansåg säkrare.

Sen vet jag inte om det här med dator kontra app stämmer. Jag har mycket begränsad erfarenhet av äldres bankanvändning men har de senaste åren kommit i kontakt med två äldre damers internetbankande och i bägge fallen var det en surfplatta med app som gällde. Inte precis statistiskt säkerställt att det speglar normen dock... 😀

Sen kanske man tänker att det är svårt att bli lurad att använda en app på telefonen, via ett telefonsamtal...
Har faktiskt frågat min bank SEB om det här eftersom jag föredrar att göra bankärenden på min laptop isf en mobil. Svaret var att man uppnår klart högre säkerhet med den egna appen och kombot bankid med Android eller iOS jämfört med en laptop som kan vara utdaterad pga att en användare inte har koll på windowsupdate.
I SEB-appen är det mer funktionalitet som tex att se pinkoder.
 
Dessutom kan de se att det är samma enhet som används som tidigare och skulle kunna fördröja om det är en ny inloggning som bedragaren gjort på egen telefon. I webbläsaren är det i princip ny enhet varje gång.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Dessutom kan de se att det är samma enhet som används som tidigare och skulle kunna fördröja om det är en ny inloggning som bedragaren gjort på egen telefon.
De kan givetvis se och skulle kunna fördröja men tvivlar på att de gör det. Idag kunde jag i alla fall göra en överföring via handelsbankappen trots att den knappt använts tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.