Jag har haft en snickare här som beställde hit en spånsugsbil,
Jag får inte summorna på snickarens faktura att stämma.
Jag har bestridit fakturan för att inga original var med. Fick sen kopia på inköp av material men inte på sugbilen.
Kan de neka mig att se originalfakturan?
 
De kan neka dig att se underlaget och du kan neka att betala sådant som inte är styrkt.

Men huvudfrågan är som alltid vad ni kommit överens om. Är det deras kostnad med påslag, ett fast pris eller någon annan lösning?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vet du någon annan säljare som brukar redovisa sina kostnader när du köper saker? Givetvis finns det inget som säger att snickaren måste visa dig sina inköpspriser.

....men, man kan ju avtala dessa saker innan arbetet påbörjas.

Om du inte får summorna att stämma på fakturan ska du be snickaren redovisa siffror så att det går att förstå. Det betyder dock inte att du ska få se hans inköpspriser.
 
  • Gilla
Destrier och 12 till
  • Laddar…
Är det du eller snickaren som betalar spånsugens faktura? Det verkar ju som om det är snickaren. Isåfall har du ungeför samma rätt, som be om inköpspriser på ICA.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 11 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis finns det inget som säger att snickaren måste visa dig sina inköpspriser.
Har man avtalat inköpspris + påslag faller det väl sig förvisso naturligt att inköpspriset styrks med en fakturakopia på inköpet. Vissa tar det som självklart och gör det med automatik, andra inte. Det råder ju inget tvivel om vad som upplevs som mest seriöst. Har man inget att dölja kan ju köparen räkna ut priset ändå om man avtalat om ett visst påslag.
 
  • Gilla
Sallader och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har man avtalat inköpspris + påslag faller det väl sig förvisso naturligt att inköpspriset styrks med en fakturakopia på inköpet. Vissa tar det som självklart och gör det med automatik, andra inte. Det råder ju inget tvivel om vad som upplevs som mest seriöst. Har man inget att dölja kan ju köparen räkna ut priset ändå om man avtalat om ett visst påslag.
Som sagt i stycke nr2, man kan ju avtala annat.....
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är hantverkarens skyldighet att visa att priset är skäligt, så jag skulle säga att han inte kan neka dig att se originalfakturan.

[länk]
Att visa att priset är skäligt betyder inte alls att hantverkaren är skyldig att visa orgininalfakturan. Om priset är skäligt eller inte avgörs mot marknadspriset för en liknande tjänst upphandlade på ett liknande sätt (dvs i flera led).

Om vi antar att hantverkaren i detta fall fått ett BlackFriday-pris på sugbilen och därmed har fyrdubblat priset för att komma till marknadspriset, så betyder inte det att priset är oskäligt.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 13 till
  • Laddar…
Nu misstänker TS att priset är för högt. Vi kanske ska börja med att utreda hur högt och vilka belopp det är vi pratar om? Skulle vi kunna få se fakturan?

Ska dubbelkolla med Charlotte Andersson i morgon, men jag är nästan säker på att hantverkaren har bevisbördan enligt Konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Pavlik och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
men jag är nästan säker på att hantverkaren har bevisbördan enligt Konsumenttjänstlagen.
Det är inte DET jag ifrågasätter. Jag menar bara att beviset inte är att visa den faktiska inköpsfakturan, det är att jämföra med marknadspriset.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Men jag tror att han faktiskt har rätt att se den med hänsyn till att de beställde bilen utan att ha avtalat om det i förväg.
 
  • Gilla
Lygbranch
  • Laddar…
N NorrRomme skrev:
Jag har haft en snickare här som beställde hit en spånsugsbil,
Jag får inte summorna på snickarens faktura att stämma.
Jag har bestridit fakturan för att inga original var med. Fick sen kopia på inköp av material men inte på sugbilen.
Kan de neka mig att se originalfakturan?
Vad de måste visa och inte beror helt på vad ni har för avtal. Är det uttalat X procent påslag på underleverantörer och material behöver de kunna styrka vad de själva betalat, annars inte.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men jag tror att han faktiskt har rätt att se den med hänsyn till att de beställde bilen utan att ha avtalat om det i förväg.
Det låter osannolikt att något sådant skulle beställts utan stöd i avtal. Sen hur explicit det är är förstås en annan sak.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men jag tror att han faktiskt har rätt att se den med hänsyn till att de beställde bilen utan att ha avtalat om det i förväg.
Men om vi nu har ett fastprisavtal. Låt oss anta att jag åtar mig att fixa vatten till din sommarstuga. Vi kommer överens om 90.000kr för färdigt vatten ur kranen.
Jag anlitar sedan en brunnsborrare, som borrar, och färdigställler hålet. Jag införskskaffar pump, kopplar in den, samt övriga rör. Sen skickar jag en faktura på 90.000kr.
Måste jag då visa hur mycket jag har betalat till brunnsborraren?
Enligt min åsikt, har du inget med det att göra.
 
  • Gilla
lordi och 8 till
  • Laddar…
Nej om arbetet ingår i ett avtalat fast pris, så gäller priset, oavsett den faktisks kostnader. Men det verkar inte handla om fast pris här.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.