Fungerar den bra till en halvkräsen hobby snickare?
Plus och minus!
Mvh Kjelle
 
Tack för hjälpen!
Är verktygsbodens maskin bättre? Den väger 50 kg mer och är aningen billigare.
 
Bra fråga. Den ser ut att komma från samma fabrik. Som jag nog skrev i den andra tråden är det upp till den som beställer att speca hur man vill ha maskinen. Vilka material, tillbehör och funktioner. Jag vet att Duab brukar vara snåla och Axminster tar hellre i när de specar. Den hyvel jag hade fanns då hos Axminster och när jag tittade närmare så såg jag att det skiljde en hel del i vikt och där Duab hade tunn plåt hade Axminster gjutjärn, där Duab hade Alu i anhåll hade Axminster stål etc.

Nu när jag vet om hur det funkar att beställa katalogmaskiner från Kina så är jag klart mer ifrågasättande och kritisk. Sedan har jag insett att maskiner som bygger på precision och stabilitet köper jag inte av den typen. Då är det bättre med stabilare maskiner begagnat eller jobba extra och köpa dyrt. Däremot var det en nobrainer att köpa en bandputs av kinavariant för mig, då precision och stabilitet inte var lika viktigt och prisskillnaden orimlig.

För mig är det svaret på ett par frågor som avgör om jag väljer bort kinamasiner. Krävs det stabilitet för att bli bra? Där försvinner rikthyvlar, då det blir meningslöst om den inte går att lita på. Hur farlig är maskinen? Jag köper ingen vertikalfräs jag inte litar på, men skulle kanske våga med en pelarborr eller bandsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.