Jag ska ställa detta växthus med glas på 5 kvm på stenplattorna. Jag ska skruva fast växthuset med fransk träskruv i de tryckta reglarna som är invägda så nu är det spikrakt åt alla håll. Men måste reglarna förankras i plattorna på något vis och i så fall hur? Det känns som om växthuset blir tungt nog med allt glas eller kan det komma en vindby och välta alltihop? :x
 
  • DSCN0400.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0401.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, svarar själv: Ja, det måste det. I kväll kommer en betongborr, medföljer en man som vet att hantera den. Fick frågan: "Vad känns jobbigast: att allting välter eller att förankra det?" OK, fattar....
 
  • Gilla
JanPaananen
  • Laddar…
Jag skulle tro att rekommendationen från tillverkaren är att växthusets ram skall gjutas fast i en murad grund eller i plintar.
 
Ja, det står: "Det är nödvändigt att förankra fundamentet i betong". Det står också: "Det underlättar arbetet avsevärt ifall Ni följer instruktionen". :p
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Frågan är om det ens räcker med de där plattorna, se till att samtliga plattor är fästa i reglarna. Det handlar inte om att huset välter, det skall hindras från att flyga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.