Jag tänkte fixa till min dotters rum innan hon flyttar in dit. Jag tänkte då byta golvet mot en ny plastmatta och måla över tapeten i rummet. Jag tänkte även måla om golvlisterna.
Nu till mina funderingar. Jag måste ju ta bort golvlisterna för att byta golvet. Problemet är att man tapetserat ner på golvlisterna. Hur gör jag med borttagning av listerna när jag sedan ska måla på tapeten?
 
Du får skära med en vass kniv längs med golvsockellisterna och sen ta bort listerna. Eller också kan du lägga golvet utan att ta bort golvsockellisterna. Efter det kan du sätta fast en smyglist så du döljer mellanrummet mellan golv och befintlig list. Smyglist är en kvartsstav som finns i en mängd olika träslag och även i plast. Det med smyglist är väl det lättaste alternativet, Men det blir ju snyggare om du tar bort listerna och sätter nya.
 
Om du väljer att ta bort listerna är mitt tips att lägga en sträng med latex i skarven mellan list och vägg efter att du satt dit dem. Jag har gjort så att jag målat väggen efter att jag satt dit listerna. Den färg som trots allt kommer på listerna kan man torka av och sen måla ett lager med den färg listerna ska ha.

Detta gör att det inte glipar något och döljer även eventuella "fulheter" på den avskurna tapeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.