Hej! Jag har målat våra lister med grundfärg och sedan 3 lager snickerifärg. Kvistarna syntes igenom efter ett år så jag har testat att grunda genomgulningen och sedan lagt på ett till lager färg. Men det gulnar igenom ändå. Finns det något man kan göra? Måla med kvistlack?
Ångrar idag att jag inte körde kvistlack innan!!
 
  • Väggmöte tak med vitmålat listverk; tapet med växtmotiv; synlig skugga och veck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixotrix1 Fixotrix1 skrev:
Hej! Jag har målat våra lister med grundfärg och sedan 3 lager snickerifärg. Kvistarna syntes igenom efter ett år så jag har testat att grunda genomgulningen och sedan lagt på ett till lager färg. Men det gulnar igenom ändå. Finns det något man kan göra? Måla med kvistlack?
Ångrar idag att jag inte körde kvistlack innan!!
Det är kvistlack som gäller
 
Du måste ha kvistlack, annars kommer det lysa igenom igen efter ett tag. Enda lösningen är nog att skrapa/slipa bort färgen där kvistarna syns, lägga på kvistlack och sedan måla över.

Ett jäkla jobb, men nu vet du till nästa gång iallafall 😬
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vilken grundfärg använder du? Jag använder alltid alcros panelgrund (som ska spärra mot genomslag), och har aldrig haft några problem. Men då ska jag väl säga att jag sällan målar nytt kodrikt virke, så om det funkar även på "svåra" fall kan jag inte säga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Henrik.S skrev:
Vilken grundfärg använder du? Jag använder alltid alcros panelgrund (som ska spärra mot genomslag), och har aldrig haft några problem. Men då ska jag väl säga att jag sällan målar nytt kodrikt virke, så om det funkar även på "svåra" fall kan jag inte säga.
Ja använder Beckers panelgrund, köpt på XL. Har inte heller upplevt genomslag men tyvärr denna gången. Får ta och slipa och göra om, ska bara hitta någon form av motivation haha
 
Såg att det gör likadant i dotterns rum nu... och listerna målade jag för cirka en månad sedan fast hade primex trägrund som skulle motverka genomslag... åh det MÅSTE var kvistspärr även om grundfärgen lovar annat...
 
Shelack målade jag mina furufönsterbrädor med, har inte slagit igeonom ännu efter 3år
 
K
Testa 1-2 lager panelgrund.

Edit. Såg inte att du redan fått det rådet.
 
K K. L skrev:
Testa 1-2 lager panelgrund.

Edit. Såg inte att du redan fått det rådet.
Ja panelerna i dotterns rum la jag ändå två lager panelgrund men det gick igenom ändå:(
 
Använder ALLTID Jotun kvíst&spärrgrund som första, ibland 2 lager oavsett vad som skall målas/spacklas.

Att den dessutom eliminerar gamla dofter är ett stort +

Målar jag obehandlad trä kör jag alltid 2 gånger spärrfärg för att sedan avsluta med 2 lager slutfärg.
Tänk på att spärrfärgens torktid är relativt lång.
Saxat från deras hemsida: Grundningen skall torka minst 12 timmar innan nästa strykning.
 
Jag har en äldre granne som sågar 3sidigt kvistfritt virke och hyvlar själv till smyginklädnader och liknande för att slippa kvist, vi andra får nog stryka shellack två ggr även framgent om vi ska ha furu till invändiga snickerier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.