A AG A skrev:
Ja, till största delen, likt det mesta han häver ur sig.
Dock har han väl rätt till din egen åsikt.
Så hur skulle du beskriva fördelar/nackdelar med Hårdgips i yttervägg gällande sätta upp prylar på väggen?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Så hur skulle du beskriva fördelar/nackdelar med Hårdgips i yttervägg gällande sätta upp prylar på väggen?
Då jag själv anser att gips oavsett typ, är en dålig lösning så är det nästan svårt att ge några fördelar. Men, om hårdgips är ju ändå bättre än att bara ha ett eller två lager med vanlig gips. Hårdgipsen upplevs ju inte alls lika spröd och smulig som vanlig gips.
Nackdelarna är mest att den är tyngre och dyrare än vanlig gips.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då jag själv anser att gips oavsett typ, är en dålig lösning så är det nästan svårt att ge några fördelar. Men, om hårdgips är ju ändå bättre än att bara ha ett eller två lager med vanlig gips. Hårdgipsen upplevs ju inte alls lika spröd och smulig som vanlig gips.
Nackdelarna är mest att den är tyngre och dyrare än vanlig gips.
men då har du inte alls förstått vad hårdgips är och ganska uppenbart att du inte har någon erfarenhet av att arbeta med den.

hårdgips klarar bara mer i vertikallast än en vanlig gips.
du har ett moment på i princip alla infästningar vilket gör att hårdgipsen värdelös i sig själv ändå för du måste både betala extra för hårdgipsen, betala extra för arbetet att montera den och betala extra för kortlingar.

vad är nyttan med hårdgips?
 
O oliven1 skrev:
men då har du inte alls förstått vad hårdgips är och ganska uppenbart att du inte har någon erfarenhet av att arbeta med den.

hårdgips klarar bara mer i vertikallast än en vanlig gips.
du har ett moment på i princip alla infästningar vilket gör att hårdgipsen värdelös i sig själv ändå för du måste både betala extra för hårdgipsen, betala extra för arbetet att montera den och betala extra för kortlingar.

vad är nyttan med hårdgips?
Om du läser vad jag skriver, så säger jag att enbart gips, oavsett sort och antal lager, är en dålig lösning.
Därför kan jag knappt prata om nytta med hårdgips. Den är dock lite tåligare och mindre spröd än vanlig gips. Det blir inte lika lätt stora och trasiga hål som det blir i vanlig gips.
Ett lager hårdgips är därför bättre än ett, eller två lager standardgips. Men, det är ändå dåligt. 56.000kr är enligt mig ganska lite pengar i förhållande till fördelen med OSB bakom gipsen.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Så här skriver Myresjöhus om Hårdgips, så de lovordar det ganska hårt, det gör även säljaren. Endast en kund säljaren känner till har valt träskiva bakom, så vi blir nr två då 😂
[bild]
Det är bullshit. Så säger de alltid för att försöka knuffa in dig i alternativet de vill att du ska välja. Det där med att det är "första gången någon frågar" och på det temat är alltid lögn.
 
  • Gilla
  • Älska
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
B
Vispen74 Vispen74 skrev:
Så här skriver Myresjöhus om Hårdgips, så de lovordar det ganska hårt, det gör även säljaren. Endast en kund säljaren känner till har valt träskiva bakom, så vi blir nr två då 😂
[bild]
Hårdgips och Ultraboard är inte skruvfast som OSB (UB marknadsförs dock som det..) men det är likväl stor skillnad jämfört med en vanlig gipsskiva. Väggar blir betydligt mer stabila. Skivorna, speciellt UB är nästan stum jämfört en sladdrig standard gips. Ultraboard är svår att knäcka och glasfibern gör skivan seg eller som att den spjärnar emot. För båda blir det klart mindre märken jämfört standardgips om man råkar slå i något.

Så för din yttervägg kommer det inte ge dig speciellt mycket om du pratar om att hänga upp vägg-tv etc, vilket man väl ändå skruvar i reglar. Däremot får du en lite annan gedignare känsla i huset, bättre ljudisolering jämfört standardgips pga den ökade tyngden och bättre motståndskraft mot märken och skav.

Du kan läsa jämförelse av gipstyper här
https://www.byggahus.se/forum/threa...hardgips-m-m-samt-test-av-kaenslighet.446959/
 
Redigerat:
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.