Hej, jag tänkte höra hur länge klarar sig olika delar byggmoment utan färdigställande vid nybygge (Ungefär). Dvs så man får en fingervisning hur lång tid man har på sig att färdigställa vissa moment.

1. Utvändig gipsskiva GNU, innan panel måste på?
2. Panel grundmålad?
3. Panel struken 2:a gången?
4. Taket, utan att man lagt takpannorna, dvs takpapp ligger på plats

Vore kanon om man kunde få lite tider på detta.

Du får nog berätta lite om du du tänkt förvara de olika delarna.

Målad panel som lagras under en pressänning klarar sig ganska så länge. Samma med ett papptak som man lägger en presenning över. Vad gäller gipsen så beror det ju på vädrets makter.. så regnar det varenda dag så är det väldigt kort tid och är det soligt och vacker väder så blir ju tiden betydligt längre.. Så dina frågor är svåra att besvara utan att kunna förutspå väder.. du nämner heller inte vilken årstid du tänker ha grejorna ute..

Täck med presenningar allt du kan så håller det längre..

D droopy skrev:
Du får nog berätta lite om du du tänkt förvara de olika delarna.

Målad panel som lagras under en pressänning klarar sig ganska så länge. Samma med ett papptak som man lägger en presenning över. Vad gäller gipsen så beror det ju på vädrets makter.. så regnar det varenda dag så är det väldigt kort tid och är det soligt och vacker väder så blir ju tiden betydligt längre.. Så dina frågor är svåra att besvara utan att kunna förutspå väder.. du nämner heller inte vilken årstid du tänker ha grejorna ute..

Täck med presenningar allt du kan så håller det längre..
jag tänkte ju mest vår/sommar/höst månader. Sen förstår även jag att skulle det vara extremt väder så minskar tiden. Men om det skulle vara normal väderlek för dessa månader och pappen ligger på taket, gipsen sitter på väggen, så även panelen ( om man satt den över gipsen). Det jag är ute efter är, talar vi veckor eller månader.

Leverantören säger naturligtvis en sak, men det brukar ju vara under perfekta förhållanden. Men vad säger verkligheten?

Taket skulle nog jag ta och täcka med en presenning om det skall stå med enbart underlagspapp mer än några dagar, Vankas det regn så skulle jag täcka snarast. Anledningen är att skulle man få även en liten vattenskada som letar sig in i huset så kostar det oftast mer i både pengar och arbete att fixa till det. Att rulla ut en press tar ingen tid och är ett bra skydd om den läggs ut ordentligt och fästes upp.

Panel som är omålad skall man nog förvara under väderskydd. Målar man den så kan den ju torka torrt och sedan staplas och täckas. Fuktigt virke sväller och sprikar man upp detta och låter det torka på väggen så finns ju risken att det blir "strimligt" och glipor när det torkat. På byggen så arbetar man oftast med att täcka in det mesta ex. inför en långhelg, känsligt material täcks in faagligen vid arbetsdagens slut.

Omålet virke blir ganska fort "grått" och det är ingen fördel att måla på gråvirke då färgen kpmmer släppa snabbare.
Läkt som blivigt grå kan man lägga pannor mot/på virket lär hålla många år trots att det "grånat".

Då jag la om mott tak (plåt på träläkt) så hade jag 2 stora hyrda presenningar en på var sida om nocken. Dessa rullades ner på kvällen och fick tyngder i nerkant. På morgonen så rullade vi upp dem igen och fortsatte. Det är ingen bra idé att riva ett tak och sedan vänta månader med att lägga tillbaka till tätt tak. Hela takbytet bör ske så fort som möjligt. Oftast är det gjort på en vecka eller max två om det är ett normalt villa tak utan för mycket krusiduller och prång.

Underlagspapp ska väl klara ett par månader enligt tillverkarna.
Är den rätt utförd så ska den hålla helt tätt. Men det vet man ju aldrig, såvida man inte lagt den själv ;)

M MagHam skrev:
Underlagspapp ska väl klara ett par månader enligt tillverkarna.
Är den rätt utförd så ska den hålla helt tätt. Men det vet man ju aldrig, såvida man inte lagt den själv ;)
Det är det jag läst med. 3 månader vissa och 2 andra enligt tillverkare. Men det brukar troligen vara under ”bra” förhållanden. Därav jag är intresserad av verkligheten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.