MrJay
O oliven1 skrev:
har jag sagt att osb inte fungerar?
det är en otroligt mycket sämre lösning än plyfa, det är fakta.

bärighet är bättre i plyfa och framförallt så måste man vara extremt noga när man skruvar i osb fr annars drar man sönder den, det gör man inte med plyfa.
Ja, plywood är bättre än OSB men den kostar typ 3ggr mer. OSB är dock mycket bättre lösning än gips och ska jag vara helt ärlig har jag aldrig varit med om att någon dragit sönder en 12mm OSB skiva. I TS fall hade jag nog tagit den kostnaden även om jag anser att priset är lite väl högt.
 
  • Gilla
Zynvinkeln och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ja, plywood är bättre än OSB men den kostar typ 3ggr mer. OSB är dock mycket bättre lösning än gips och ska jag vara helt ärlig har jag aldrig varit med om att någon dragit sönder en 12mm OSB skiva. I TS fall hade jag nog tagit den kostnaden även om jag anser att priset är lite väl högt.
men det handlar ju om vad man är ute efter.
jag hade föredragit bättre akustik, lika bra bärighet med plugg till och mycket billigare kostnad
 
O oliven1 skrev:
sen ska man ha med sig att det är otroligt stor skillnad på osb och plyfa, en osb måste du vara noggrann när du skruvar annars ger den ingen extra bärighet alls.
Det är Plyfa i detta fall om man ska vara petig, visste inte att det gjorde nån större skillnad.
 
MrJay MrJay skrev:
Lägg ner denna diskussion, TS kan ändå inte ha dubbelgips så jag förstår inte varför du ens tar upp denna lösning. Han kan nog inte heller ha plywood så min lösning är nog inte heller genomförbar. Jag poängterar bara att det finns bra bättre lösningar än din dubbelgips.
Jodå, det är faktiskt Plywood, så det blir det nu 👌😊
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
MrJay
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jodå, det är faktiskt Plywood, så det blir det nu 👌😊
Så det är plywood och inte OSB för 56k? Kör.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Hårdgips har jag faktiskt aldrig hört talas om, var tvungen att googla det 🙄 Vi har plywood bakom gips i vära väggar och jag tror vi betalade mindre än 56k för det. Men, är det att vara eller inte vara OSB bakom gips så är det inget att snacka om. Jag har aldrig förstått mig på folk som envisas med dubbelgips och då är jag i branschen.
Så här skriver Myresjöhus om Hårdgips, så de lovordar det ganska hårt, det gör även säljaren. Endast en kund säljaren känner till har valt träskiva bakom, så vi blir nr två då 😂
Informationsblad om hårdgips med text och bild som beskriver skivans armering med glasfiber och dess förmåga att tåla belastning upp till 50 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för all input, jättebra beslutsunderlag 🙏

Vi väljer Plywood bakom gipset. Inte OSB som jag först trodde att det handlade om, det gör tydligen skillnad till det bättre, vilket jag inte visste innan jag läste det här i tråden 👍
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Så här skriver Myresjöhus om Hårdgips, så de lovordar det ganska hårt, det gör även säljaren. Endast en kund säljaren känner till har valt träskiva bakom, så vi blir nr två då.
[bild]
fast det är en vanlig misstolkning hur hårdgips fungerar, eller snarare en fultolkning man medvetet gör när man bara säger delar av sanningen men får inte veta det negativa.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
fast det är en vanlig misstolkning hur hårdgips fungerar, eller snarare en fultolkning man medvetet gör när man bara säger delar av sanningen men får inte veta det negativa.
Jo jag tror det med. Jag tror att egentliga anledningen till valet av hårdgips är att det håller bättre vid transport och montering, men det är bara min gissning.

Hårdgips är heller fortfarande inte skruvfast, så det har vanliga gipsets nackdelar fortfarande, även om kanske ytan håller lite bättre (har läst på lite från tillverkarna av hårdgips i dag...).
 
K
Vispen74 Vispen74 skrev:
...
Vi hade OSB i både förra och nuvarande hus, så misstänker att jag kommer störa mig varje gång jag ska sätta upp något när man också är van vid det.
Det här hade varit den avgörande faktorn för mig. Irritationen. Att vara van vid viss standard, och sedan behöva nöja sig med någonting sämre, trots helt nytt hus. Jag hade grämt mig till dödagar...
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
hårdgips är inte bra för detta typ av ändamål, fungerar rent ut sagt uselt för det.

är framtaget för något helt annat.
Herrdgud! Är du i farten nu igen? Saknar all form av sunt förnuft, och framförallt kunskap, erfarenhet och utbildning.
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
A AG A skrev:
Herrdgud! Är du i farten nu igen? Saknar all form av sunt förnuft, och framförallt kunskap, erfarenhet och utbildning.
Hmm, så påståendet är fel, eller?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Myresjöhus har som en av de få hustillverkarna inte OSB bakom gips som standard. Det är riktigt uselt, me är som det är.
Vi har lagt till för att få OSB bakom gipset i alla innerväggar. För att få OSB i yttervägg tar de dock 56000 kronor, frågan är om man ska ha det trots priset?

Från husleverantören menar man att det hårdgips i yttervägg, så man bör klara sig utan OSB bakom. Detta har jag svprt att värdera eftersom jag aldrig haft hårdgips i något hus.

Klarar man sig utan OSB i yttervägg, eller kommer hatthyllor, gardinstänger och annat tidsnog bli lösa och trilla ner? Och montagehålen bara bli större och större? Vad tror ni?
Undermåligt med enbart gips. Du får punga ut med 56 lakan och lite till för att få lite stenull i mellanväggarna.
Det förenklar upphängning för överskåp i kök och badrum.
 
O oliven1 skrev:
har jag sagt att osb inte fungerar?
det är en otroligt mycket sämre lösning än plyfa, det är fakta.

bärighet är bättre i plyfa och framförallt så måste man vara extremt noga när man skruvar i osb fr annars drar man sönder den, det gör man inte med plyfa.
Kan du hänvisa till någon form av undersökning att OSB är så "otroligt mycket sämre lösning än plyfa"? Jag törs påstå att OSB duger till allting man kan tänkas vilja hänga upp på sina väggar i ett hus.

Sen efterfrågade TS synpunkter på OSB+gips eller enbart gips utifrån frågan om att fästa saker på väggen, inte om akustik.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Hmm, så påståendet är fel, eller?
Ja, till största delen, likt det mesta han häver ur sig.
Dock har han väl rätt till din egen åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.