Tjenare!

Har ett hus med jordvärmepump, den är bara några år gammal och nyligen servad. När kompressorn drar igång i värmepumpen blir det ett jävla ljud i rören till elementen. I övrigt är systemet rätt tyst. Det låter nästan mer i vissa av rummen än det gör i pannrummet. Finns det något sätt att råda bot på det här? Tar in firma för att göra åtgärden (om någon) men tänkte forska lite i vad som bjuds.

Nu går rören från värmepumpen bara rakt upp i rören från elementet. Kan man installera någon tank eller något mellan för att dämpa ljudet?
 
Ska vara "flexslangar" monterade mellan pump och värmesystemsrören.
Både på utgående och retur.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska vara "flexslangar" monterade mellan pump och värmesystemsrören.
Både på utgående och retur.
Nja. Många nyare pumpar har flexslangarna internt i pumpen istället för att slippa just detta.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi hade främst ljud från cirkulationspumpen, och den satt på förra pumpen direkt på rören, vilket gjorde att den hördes rätt bra i de rum som var närmast pumpen.

Nya pumpen sitter med flexslang både internt och externt.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nja. Många nyare pumpar har flexslangarna internt i pumpen istället för att slippa just detta.
Hjälper dessa mot ljud också?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade främst ljud från cirkulationspumpen, och den satt på förra pumpen direkt på rören, vilket gjorde att den hördes rätt bra i de rum som var närmast pumpen.

Nya pumpen sitter med flexslang både internt och externt.
Du har mycket mindre ljud nu få eller?
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Du har mycket mindre ljud nu få eller?
Satte nyss igång värmepumpen för säsongen, och hade en väldigt tyst natten till idag.

Upplever det som att både sus från cirkulationspumpen i rören är borta samt att jag inte hör kompressorn.
Men då är det en ny värmepump med varvtalsreglering, den förra var en on/off som man kunde höra i stora delar av huset, vet inte hur jag kommer höra den vid större värmebehov.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Satte nyss igång värmepumpen för säsongen, och hade en väldigt tyst natten till idag.

Upplever det som att både sus från cirkulationspumpen i rören är borta samt att jag inte hör kompressorn.
Men då är det en ny värmepump med varvtalsreglering, den förra var en on/off som man kunde höra i stora delar av huset, vet inte hur jag kommer höra den vid större värmebehov.
Spännande, får höra med firman som installerade den om vad de föreslår.
 
H
Flödesproblem?
Har ni stryp någon radiator / golvvärme,
Som inte var gjort förut!
 
H H-Thomasson skrev:
Flödesproblem?
Har ni stryp någon radiator / golvvärme,
Som inte var gjort förut!
Skulle kunna vara, får skruva upp allt till max och se om det gör skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.