Jag ska dra om jordvärmen som nu går in via matkällaren, blir att skarva den i marken utanför huset och dra till en intilliggande byggnad. Men då alla har semester nu dröjer det ett tag så jag fixar med annat under tiden. Kan jag kapa rören i matkällaren för att bli av med det som går upp genom golvet? Och måste dom proppas?

Det är det här jag vill bli av med
Isolerade rör som leder genom ett golv i en matkällare med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är klart du kan kapa kollektorslangen (som jag förstår dig), jag hade proppat den, man vill gärna inte få ner skit i den (antar att du inte vill tömma brinet?).
Kolla vad din kommun säger om mekaniska skarvar i backen, kanske lika bra att svetsa dom? Kan bli billigare än mekaniska kopplingar dessutom.

Ok, ja smuts vill jag ju inte få in men tänkte mer om slangen tar skada om det ligger öppet och reagerar med syre eller om etanolen ångar ut och kan vara en brandrisk? Var och skar bort lite av den härliga vitprickiga isoleringen från kopparrören i matkällaren och det ser ut som att ventilerna skulle gå att flytta så dom sitter just innanför källarväggen. Blir att kolla närmare på det imorgon, skulle vara bra, då får jag bort klamrena i taket också.

Du har väl brinet i tunnväggig PEM-slang? Jag förstog det som det var denna du skulle kapa?
Jag vet inte vilken blandning du har, här i Skåne kör jag tillräckligt mycket vatten för att det inte ska vara brandfarligt.

Jo det är tunnväggig PEM, skarven blir ute och där pratade min rörmokare om att svetsa, glömde skriva det förra inlägget. Just nu vill jag bara bli av med det som kommer upp genom golvet och gärna även det som går i matkällaren, det blir kopparrör direkt slangen kommer genom väggen. Blandningen har jag ingen aning om, har några dunkar i matkällaren kan kolla om det står något.

S Segge skrev:
Jo det är tunnväggig PEM, skarven blir ute och där pratade min rörmokare om att svetsa, glömde skriva det förra inlägget. Just nu vill jag bara bli av med det som kommer upp genom golvet och gärna även det som går i matkällaren, det blir kopparrör direkt slangen kommer genom väggen. Blandningen har jag ingen aning om, har några dunkar i matkällaren kan kolla om det står något.
Då hade jag kapat och blindat ändarna. sen svetsat på en skarv när det skulle in i huset, eftersom du ändå ska ansluta koppar så finns det färdiga såna på rinkabyrör som har en blindpropp på. Smidigt.

Tack för tipsen, hittade inget om koncentrationen men är nog inte så svårt att kolla upp vad det borde vara här uppe.

Det var denna jag tänkte flytta kulventil till men insåg att det inte gick, men jag kapar nog rören närmare taket och drag på en propp
Rördelar med korrosion där användaren överväger att kapa rören för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.