H
Allt utom botten är vattenmantlat. Sågade sönder en 265 panna en gång.
 
holmertz skrev:
Allt utom botten är vattenmantlat. Sågade sönder en 265 panna en gång.
Tack!
Funderar... g.gif
 
andypandy skrev:
Tack!
Funderar... [bild]
Har funderat klart...

Pannan är skit som vedpanna.. men ok som olje.
Det finns plats framför.

Kostnaden ska hållas nere... annars kan jag lika gärna byta kompressor eller nått på sjövattnet.

Jag har kommit fram till..

  • Man kör slut på oljan
  • En beggad vedförugn, typ Kenjon inhandlas för några tusingar. Monteras sedan där oljebrännaren sitter idag.
  • Bygger en egen utökad "oljebaffel" som tvingar ut rökgaserna en längre väg (det blir ju redan bra när de går ut i ett helt extra vattenmantlat utrymme tidigare än vanligt)
  • Ska sätta dit en extra cirkulationspump som kan mata överskottet av värme till acctanken separat när vedpannan når sådär en 80 grader.
Blir en billig och bra lösning tror jag för att kunna gå ner och lassa in ett stort lass ved när kvicksilvret faller under -15


Får gå så så länge pannan håller... (om man inte känner sig rik vill säga om något år :cool: )
 
Läs detta inlägg!!
Vid upptändning lägg in grövre ved ifrån botten lägg finare ved ovanpå och tänd med papper ovanpå vedinlägget, lämna ca 20 cm för slutfärbränningen ovanför veden!!

För att förstå hur jag menar, brukar jag jämföra med stearinljus.. vem tänder ljuset med veken i botten och låter ljuset brinna upp o ner på vänt ?? Svar ingen, tänd alltså ved inlägget ovanpå !!
rökgastemperaturen blir mycket lägre!
Nu skall detta inte jämföras med en förugn,, som är en kanonbra lösning!
OBS en dragbegränsare är också bra för att inte pannan skall skena i temperatur den sparar bränsle också.

------------
 
Som jag läser ditt inlägg är du inte främmande för att svetsa och konstruera lite själv? Då har jag ett tips som jag vet fungerar bra på denna panna. Svetsa ihop ett nytt rökrör med strypspjäll som du drar från oljebrännaruttaget till nuvarande rökrör. Då du börjar elda så öppnar du det vanliga dragspjället i pannan för att få upp lite fart på rökgaserna. När du fått lite fart på brasan så stänger du helt enkelt spjället i pannan. Rökgaserna tvingas nu från "veddelen" in i oljeutrymmet och ut i ditt nya rökrör. Beroende på skorstensdia och andra omständigheter kan du behöva strypa lite på det "nya" spjället också för att få en anständig temp på rökgaserna.
 
dof skrev:
Som jag läser ditt inlägg är du inte främmande för att svetsa och konstruera lite själv? Då har jag ett tips som jag vet fungerar bra på denna panna. Svetsa ihop ett nytt rökrör med strypspjäll som du drar från oljebrännaruttaget till nuvarande rökrör. Då du börjar elda så öppnar du det vanliga dragspjället i pannan för att få upp lite fart på rökgaserna. När du fått lite fart på brasan så stänger du helt enkelt spjället i pannan. Rökgaserna tvingas nu från "veddelen" in i oljeutrymmet och ut i ditt nya rökrör. Beroende på skorstensdia och andra omständigheter kan du behöva strypa lite på det "nya" spjället också för att få en anständig temp på rökgaserna.
Aha!!

Ja du, det där var inte en dum ide alls faktiskt.. :wow:

Briljant sherlock skulle jag vilja säga.
Bästa tipset hittills.d^_^b

Sotluckan sitter så till att det skulle gå alldeles utmärkt att göra så och ansluta där faktiskt. :D

Blir till att köra ur oljan först bara.
 
olle45 skrev:
Läs detta inlägg!!
Vid upptändning lägg in grövre ved ifrån botten lägg finare ved ovanpå och tänd med papper ovanpå vedinlägget, lämna ca 20 cm för slutfärbränningen ovanför veden!!

För att förstå hur jag menar, brukar jag jämföra med stearinljus.. vem tänder ljuset med veken i botten och låter ljuset brinna upp o ner på vänt ?? Svar ingen, tänd alltså ved inlägget ovanpå !!
rökgastemperaturen blir mycket lägre!
Nu skall detta inte jämföras med en förugn,, som är en kanonbra lösning!
OBS en dragbegränsare är också bra för att inte pannan skall skena i temperatur den sparar bränsle också.

------------
Jo jag har testat detta... det blev faktiskt något bättre. :|

Det är så här man gör en lägereld ute också som man vill ska brinna länge och jämt utan att behöva underhållas hela natten. Feta grenar/trän längst ner... sedan bygger man en pyramid med det finaste materialet överst... och man tänder sedan eldstaden högst uppe i toppen.
 
andypandy skrev:
Har funderat klart...

Pannan är skit som vedpanna.. men ok som olje.
Det finns plats framför.

Kostnaden ska hållas nere... annars kan jag lika gärna byta kompressor eller nått på sjövattnet.

Jag har kommit fram till..

  • Man kör slut på oljan
och bygger om rökgången efteråt åt motsatt håll i pannan ja för effektiv vedeldning enl dof:s förslag...
Svetsa ihop ett nytt rökrör med strypspjäll som du drar från oljebrännaruttaget till nuvarande rökrör.
MEH!?
Hur lång tid kan det ta att köra slut på en halv kubik olja som stödvärme till värmepumpen?
Har satt stödvärmen på 40 grader från pannan... så allt varmvatten har 40 grader innan det går vidare till värmepumpens acc-tank för varmvatten.. Värmepumpen är glad (den storknade totalt vid minus 10 innan.)

Blir nog ingen ombyggnation i vinter... och ingen vedeldning heller (skönt iofs) d^_^b

Siktar på att återkomma i december 2011 i denna tråd :p
 
Redigerat:
Nåja... jag fortsätter med min historia lite så länge då.. i höstas så satte jag den gamla sunkna oljepannan på att leverera endast 50 grader...och den fick mata Sjövärmepumptanken med detta vatten när någon duschade eller när diskmaskinen gick.
Alltså när varmvatten begärdes överhuvudtaget i hela hus-systemet.
Allt som hade med enbart uppvärmning att göra... fick värmepumpen ta hand om.
Hade 500 liter villaolja i september...

Trots ett ytterligt kasst hus med isolering från..... ja den är obefintilg, okey..

Värmepumpen är endast på 3KW som max som jag kan läsa ut från typskylten.

150 kvm+.. uppvärmt

Så när jag hade planerat att den skulle vara tokslut...så har jag någonstans 200l kvar ändå?
WTF?
 
Leker lite ändå med vedpannan...
Läste någonstans att någon fått bra verkningsgrad genom att bara montera "tvärs gafflar" i rökgångarna, samt någon innan....

Ska ju vända på rökgaserna helt bara jag fått slut på oljan... (vilket verkar vara ett segt jobb...)

Renoverar ett rum med plåtreglar, inser att de har samma eller nära mått som rökgaskanalen på tvären i pannan... humm...
.
Om det betyder något särskilt är för tidigt att säga.
Men det känns lite annorlunda att elda med spjället helt fullt ut... elda med ved som jag vet skulle skulle"ha flåsat igenom" pannan, nu brinna helt lungt och ge ut 90 grader ut med full hastighet på cirkulationspumpen 2 timmar senare.


Visst jag förstår att det är skillnad på verkningsgrad och "verkningsgrad".

3 zicksack linjer senare i rökgången så inser jag att jag varit för positiv i anseendet om varm röks lyftkraft....

3 timmars kvävning... nedskalning med plåtsax av egnaagjorda rökbafflar... till något mindre "zick-sack)

Det verkar lovande.... inte över 350 grader.... värmer som ett svin... tyvärr med apkort ved som tidigare... brinner långsamt trots fullt spjäll.

Jag gissar bara att man kan ta vissa av sådana här sunkiga "koks-pannor",... och uppgifter, med en nypa salt i fortsättningen.

Det här är bara en Ad-Hock lösning på mitt åskådnde, ta det för vad det är
 
Redigerat:
Varför ska du hålla på med sånt här miljöskadligt skit i en panna som aldrig någonsin avsetts att elda ved i. Sätter du in en pelletsbrännare och kör på låg effekt fungerar pannan bra men inga ute i samhället sysslar med sådant här.
Kan det vara så att byggahusläsarna sporrar varan till olagligheter. Matab skulle värma sin villa med strimlade bildäck. Andra gubbar utan minsta insikt i frågan ska elda havre med de skadliga utsläpp av nitrösa gaser som blir följden av att elda proteinhaltigt material.
En tredje eldade brunkol i en östtysk ej miljögodkänd lågprispanna och sjöng eldarvalsen.
Senast var det någon som eldade pellets i en gammal Eryl. Frestelsen att elda med ved blev dock för stor till slut.
Vad är det som driver folk på byggahus? Ute i samhället skär folk sönder sådana här pannor och fraktar till skrothandlarn. Kan inte vara snålhet i alla fall om man läser verktygstråden - riktigt dyra proffsverktyg ska det vara till lite småreparationer hemma.
 
johanpelle skrev:
Varför ska du hålla på med sånt här miljöskadligt skit i en panna som aldrig någonsin avsetts att elda ved i. Sätter du in en pelletsbrännare och kör på låg effekt fungerar pannan bra men inga ute i samhället sysslar med sådant här.
Kan det vara så att byggahusläsarna sporrar varan till olagligheter. Matab skulle värma sin villa med strimlade bildäck. Andra gubbar utan minsta insikt i frågan ska elda havre med de skadliga utsläpp av nitrösa gaser som blir följden av att elda proteinhaltigt material.
En tredje eldade brunkol i en östtysk ej miljögodkänd lågprispanna och sjöng eldarvalsen.
Senast var det någon som eldade pellets i en gammal Eryl. Frestelsen att elda med ved blev dock för stor till slut.
Vad är det som driver folk på byggahus? Ute i samhället skär folk sönder sådana här pannor och fraktar till skrothandlarn. Kan inte vara snålhet i alla fall om man läser verktygstråden - riktigt dyra proffsverktyg ska det vara till lite småreparationer hemma.

vad är det som är olagligt och elda med ved.. visst elda bil däck osv.. själv körde jag med pellets i en gammal euronom a25 men tyckte att de var helt värde löst med pellets när jag fick ved gratis.. det fungera fint sotaren kom och godkännde att jag elda med ved fick ändra till 4 sotningar på ett år ist 2 men..
 
Fotografen skrev:
Finns en aspekt till på att elda ved i gamla pannor främst avsedda för olja, och det är det att den höga rökgastempen kan skada skorstenen, tordestillera och till slut sätta eld på bjälklaget. Rent brandfarligt.
På sin höjd kan man elda en liten fesbrasa för att inte frysa ihjäl vid strömavbrott, thats it. Vill du stötta vid kylknäppar, sätt in en modern panna.
min morbror har en 265b som han har eldat enbart med ved i sen 1986 varav 5 år utan spjället kvar i röret ut :S men han sa de att han eldar aldrig med mer än 1-1,5 cm av drag luckan öppen då blir de inte så hett men han säger att man får lägga i ofta :x
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.