Byggahus.se

Installerat Rökgastermometer på CTC ved... Arghhh!!?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Köpt villa med en gammal kombipanna CTC 265B från 1975.
    Den primära uppvärmningen på villan från 50-talet är en sjövattenvärmepump...MEN!

Jag vill gärna kunna kapa topparna på vintern med att elda ved här ute på landet.
    Jag har eldat lite i min ungdom i andra hus och har ett hum om hur varma gaserna ska vara.

Jag har redan eldat en del ved i den.. och jag bara känner att det här... är inget vidare.
    Köpte då en rökgastermometer och borrade dit den i rökröret 2 dm efter pannan nu. Eldade lite.. och kastade in en kartongbit... ARGHHHH!!.. skenar över 550 grader på ett kick.

För att jag ska hålla mig... som jag tycker under 300 grader (osäker :S ) så fungerar det bara att "fiselda".

Det här är rätt värdelöst eller hur?
    (dvs en värdelös panna för vedeldning)

Tittar man på konstruktionen så verkar det som om rökgaserna från den gamla oljebrännaren går en annan väg inne i pannan... medans röken från eldstadsutrymmet mest tar snabbaste vägen ut utan turbulatorer eller ens något i vägen.

Är det någon som försökt sig på att bygga om eldstadsutrymmet för att tvinga röken en annan väg?

Kan det saknas något i pannan, det ser ut som om det finns någon typ av krokar högst upp i eldstadsutrymmet mot rökgaskanalen... ska det sitta något där?

Redigerat 20 sep 2010 10:35
  2. H
    Bannad Nivå 7
    Som du konstaterat så är en panndel konstruerad för koks omöjlig att elda ved i. Finns ingenting som tar upp energin från rökgaserna. Vill du bränna sönder skorstenen så elda men annars är enda sättet att ersätta oljan i den pannan en pelletsbrännare. Med pellets får du ca. 76% verkningsgrad men en begagnad pelletsbrännare. En modern pelletspanna har kanske 12% bättre verkninggrad.
    Bygga om eldstadsutrymmet är knappast någon mening då luckan är för liten för att få in något genom.

3. A
    Medlem Nivå 2
    Nja alltså pellets är uteslutet.
    Jag har ju värmepump som fungerar... det här är bara för att hjälpa till när det är som kallast.. typ december till februari-mars. Och ved kan jag få näst intill gratis...

Nu är det så att jag har en halv kubik olja kvar i tanken att köra ur innan jag kastar oljebrännaren. Säg att jag kör ur oljan i december.. då vill jag ha något annat som funkar sedan... och denna pannan verkar ju "suga fett" :( i att elda med ved, som jag vill.

Det finns ju något som kallas "vedförugn"... kan man sätta den till samma lucka som oljebrännaren sitter i idag måntro för att få pannan till en bättre verkningsgrad?

4. A
    Medlem Nivå 2
    .. eller man kanske bara ska ge upp denna pannan och köpa någon begagnad riktig vedpanna istället.. :|
    Funderar bara på hur mycket man ska investera på något som används som stöd endast 3 månader om året...

Det är en sådan här vi pratar om fast med oljebrännare på sidan, om någon undrar.
    (lånat bild)

Redigerat 20 sep 2010 16:25
  5. H
    Bannad Nivå 7
    Jag tycker du ska lägga vedplanerna på hyllan om du inte vill satsa på ett nytt modernt vedsystem. Till vedeldning måste du också ha en acktank. Det är fastighetsmäklarna som tar chansen att lura folk så fort de ser en uråldrig kombipanna som aldrig ens designats för vedeldning från början.
    "Riktiga" vedpannor säljs nog inte begagnade utan dom eldar man i tills dom tar slut. Det är ju också rätt avsevärda installationskostnader med tankar och laddpumpar så även om veden är gratis lär det dröja länge innan du får igen pengarna med stödeldning.
    Har du tillgång till sjövärme så är det väl bättre att lägga pengarna på en modernisering av det systemet.

Vedförugn fungerar men är mycket jobb.

6. O
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Angående pannan CTC 265B detta är en oljepanna med möjlighet att tillfälligt elda ved!
    Nu vill jag påstå att denna är inte rikrigt så dålig som några vill ha denna panna till.
    Den är ingen kokspanna! utan som jag nämnde en oljepanna med vedmöjlighet!

Jag vet många som värmt sina hus med denna panna och ved hela vintrar !
    Om ni vill elda ved i denna typ av pannor vill jag rekomendera att ni kollar att den bafelplåt som styr rökgaserna den längre vägen och inte bara rakt ut i skorstenen!

Vid upptändning lägg in grövre ved ifrån botten lägg finare ved ovanpå och tänd med papper ovanpå vedinlägget, lämna ca 20 cm för slutfärbränningen ovanför veden!!

För att förstå hur jag menar, brukar jag jämföra med stearinljus.. vem tänder ljuset med veken i botten och låter ljuset brinna upp o ner på vänt ?? Svar ingen, tänd alltså ved inlägget ovanpå !!
    rökgastemperaturen blir mycket lägre! OBS en dragbegränsare är också bra för att inte pannan skall skena i temperatur.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Acktank kan man väl sägas finnas i och med att värmepumpsystemet använder sig av en typ 400 liter pjäs i hus-systemet som går att ladda även med panndelen.
    Annars står det ju snart en tom oljetank en meter ifrån pannan :D.
    (Har även en 40kgs kopparslinga från ett mindre hyreshus ligger och skräpar med typ R40 flänsar.... man kan ju göra den till en trycklös acktank om man orkar menar jag)

Provkört med olja nu också.. då lägger den sig stabilt på 225 grader.

Har fixat lite 3mm plåtar.. har lite ideér jag vill prova.. :cool: återkommer med dem i denna tråd då jag har haft lite tid med svets och skärmaskin... (bygger kök också så tid lär dröja)

Vad är mycket jobb med vedförugn?

8. A
    Medlem Nivå 2
    Nu snackar vi.. jag hade på känn att något saknades... hur ser den ut?

(Jag kan gissa på ett ungefär.. för det var något sådant här jag tänkte bygga nämligen)

9. H
    Bannad Nivå 7
    Får du gratis ved så sälj veden och lägg pengarna du får in av det på elräkning eller förbättring av sjövärmen.
    Har du den stora fördelen av sjövärme är det väl dumsnålt i överkant att jäklas med gammal skit.

Vedförugn blir bättre i denna panna då du då använder hela pannan och inte bara koksdelen.
    Nackdelen med vedförugn - jobbet med asktömmning och rengöring.
    Visst finns det envisa gamla tjurgubbar som inte jobbar och sitter hela dagen och lägger in vedpinnar i en ctc265, valet är fritt. Ordbehandling fungerar bra på en 16Mhz IBM 286 också.

Jag har sett en skorsten inifrån som "vedeldats" men ctc 265 av en 80 årig fd. taxichaffis. Det fanns inte mycket kvar av teglet där längst ned.

10. A
    Medlem Nivå 2
    Ha a... näe någon tjurig gammal gubbe på 80 vet jag inte om jag är än... är bara halvvägs.

Men det gör mig faktiskt inget att gå ner och kasta in ett lass ved ibland.. hellre det än att titta på idol-uttagningar på TV.. ;) :p

Hursom så har jag letat genom pannrummet utan att hitta någon baffel.

Pannan ska ha 2 st bafflar.. en oljebaffel och en Vedbaffel, och det ska ha varit någon typ av orginaltillbehör där man använde antingen den ena eller den andra av vad jag förstår.

Har inte en susning om hur någon av dem såg ut i verkligheten.

Ingen som har en och kan ta en bild?

11. H
    Bannad Nivå 7
    Du kastar inte in något lass ved i den pannan för då blir rökgastemperaturen för hög och all värme försvinner rakt ut i skorstenen. Det finns faktiskt folk före dig som försökt sig på vedeldning i CTC 265.

Oljebaffeln har du bara nytta av om du ska elda med pellets eller olja. Vedbaffeln gjorde nästan varken till eller från så det finns inga halmstrån att gripa efter där heller. Ta en titt i pannan och fundera själv. Hur ska röken från veden hinna med att avge någon värme där? Det är ju bara halva pannan som används vid vedeldning.
    Koks gick bra för den avger värme genom strålning till pannväggarna.

Oljebaffeln hängdes på mellanväggen mellan olje och veddelen. Sitter den inte kvar?
    Vedbaffeln var en liten trekantig plåt som fästes vid tratten där röken går ut.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Bafflar, is the shit....
    Fan vad jag hatar TELE 2

Jag skrev ett jättelångt inlägg och nu är det borta för att det förbannade Tele 2 inte kan hantera långa uppkopplingar utan att koppla ner ibland... Gud... jag hatar dem.

Ska byta tillbaks till Telia å fort som jag får..

Har vunnit 45 grader på en enkel plåt på ctc 265B på oljebrännarläge.

13. A
    Medlem Nivå 2
    Nix.. inga bafflar finns kvar..

Det finns fästen kvar i förbränningsutrymmet bara.

Hängde snabbt dit en plåt som förlängde rök-kanalen 40 cm för oljebrännaren för att testa bara... sänkte snabbt avslutningsgradtalet för när brännaren slår av med 40 grader.. så jag gissar att det gäller hela området...

Nej det här är en gammal panna från 70 talet... den suger har jag kommit fram till.

Ska göra ett försök att göra det motvända... leda in rökgaser från förbränningen in i olje utrymmet på pannan och tillbaka...

Kan göra det testet med mindre kostnad än en tusenlapp... har lite ideér där.

En annan fråga är om hela koks/vedutrymmet är vattenmantlat på den här pannan?
    Jag tycker det låter lite "ihåligt" när man knackar på ytterväggarna...

14. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Finns en aspekt till på att elda ved i gamla pannor främst avsedda för olja, och det är det att den höga rökgastempen kan skada skorstenen, tordestillera och till slut sätta eld på bjälklaget. Rent brandfarligt.
    På sin höjd kan man elda en liten fesbrasa för att inte frysa ihjäl vid strömavbrott, thats it. Vill du stötta vid kylknäppar, sätt in en modern panna.

15. A
    Medlem Nivå 2
    Ja ..jag är glad att jag upptäckte detta så pass tidigt som på 2 veckor när av lätt eldning.. att det här... det stämmer bara inte... :@ :O