Hej,

Till vårt fritidshus ska jag sätta upp 3-4 övervakningskameror och så skulle jag vilja styra några golvelement och glödlampor via internet. Kan någon guida mig in på rätt spår var jag ska börja? Borde jag börja bygga ett system via någon hubb/gateway? Home Assistant tycker jag låter lite spännande men om jag fattar rätt så måste man då ha en simpel dator som ska stå och gå hela tiden? Men om nu har en enkel dator där så kanske man kan hantera inspelning från kamerorna?

Tacksam för en knuff i rätt riktning!

//A
 
Har du wifi ? Lamp kontakter och kameror från DELTACO , bra pris
 
Karrock
Jag är lite teknikrudis men lyckades sätta upp ett tapo-system i min stuga. Finns hos Kjell mfl överraskande överkomligt.
Kamera och eluttag (även med elmätare) går direkt till wifi, tempsensor (som jag har i andra änden från värmepumpen för att se hur den presterar) behövde dock en hub, som i sig var lätta att installera och öppnar för fler komponenter.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Har du wifi ? Lamp kontakter och kameror från DELTACO , bra pris
Yes, internet och wifi finns. Däremot kommer 1-2 av kamerorna att vara placerade längre bort dit jag har fiber inkopplat.
 
Karrock Karrock skrev:
Jag är lite teknikrudis men lyckades sätta upp ett tapo-system i min stuga. Finns hos Kjell mfl överraskande överkomligt.
Kamera och eluttag (även med elmätare) går direkt till wifi, tempsensor (som jag har i andra änden från värmepumpen för att se hur den presterar) behövde dock en hub, som i sig var lätta att installera och öppnar för fler komponenter.
Låter lovande! Vad satsade du på för hubb? Har du inspelning på kamerorna cia någon molntjänst? Jag är lite skeptisk till att ha abonnemangsavgifter.
 
Karrock
Den huben är en tapokomponent likt övriga, och det står på termometrar, ringklockor och liknande att de behöver anslutas via huben.
Både kameror och hub tar minneskort. Det finns en molntjänst via appen, men jag har inte engagerat mig i den ännu. Kameror verkar kunna spela tillbaka från minneskortet via appen utan att man betalar, men har inte koll på om det finns begränsningar.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.