På vår begäran har rörmokaren flyttat toabrunnen från ena sidan av badrummet till den andra. Nu har han dragit ett rör över dörren för att leda vatten till toastolen. Är detta rätt gjort?
Vattnet kommer in i rummet från betongväggen till vänster.
Kunde han inte dragit det från kallvattenröret som går till duschen istället? Markerat i rött i bilden nedan:
Tacksam för er kommentarer!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde han inte dragit det från kallvattenröret som går till duschen istället? Markerat i rött i bilden nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det kan inte grenas i väggen. Det är inget problem att det blir lite längd på röret till toan.
Avloppet ser dock ut att vara väldigt nära väggen.
Avloppet ser dock ut att vara väldigt nära väggen.
Renoverare
· Stockholm
· 370 inlägg
Om han dragit det från duschen hade han behövt skarva i väggen = inte ok så jag antar att det är därför han gjort som han gjort.Brandeu skrev:På vår begäran har rörmokaren flyttat toabrunnen från ena sidan av badrummet till den andra. Nu har han dragit ett rör över dörren för att leda vatten till toastolen. Är detta rätt gjort?
[bild]
[bild]
Kommer inte det långa röret påverka påfyllningshastigheten i toacisternen? Jag vill ibland spola två gånger i snabb följd.
Och tror du vi kommer höra vattnet rinna över dörren varje gång vi spolar?
Jag ska kommer bygga in en toafixtur där och bredda väggen ca 10-15 cm. Så jag hoppas avloppet är rätt placerat?
Och tror du vi kommer höra vattnet rinna över dörren varje gång vi spolar?
Jag ska kommer bygga in en toafixtur där och bredda väggen ca 10-15 cm. Så jag hoppas avloppet är rätt placerat?
Nej
Nej
Nej
Fast jag tycker ändå det ser lite lattjo ut. Är det tänkt att gå en utanpåliggande ledning utefter väggen till vänster som sen försvinner in i väggen? Kunde han inte dra en ny ledning samma väg som vattnet till duschen från det ställe där de rören kommer från?
Det får ju inte finnas nån skarv i väggen så det gäller att det går att dra nytt hela vägen från ett ställe där man kan grena av som inte är i en vägg. Är det möjligt så skulle jag välja det framför det han håller på att bygga nu. Även om det ska bilas ur i betongväggen så förstår jag inte hur han har tänkt övergången från betongväggen till den reglade väggen?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 265 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 265 inlägg
Ska det in en TECE-fixtur med inbyggt tätskikt så är avloppet korrekt draget.
https://www.tece.com/se/inbyggnadsfixturer/teceprofil-inbyggnadsfixturer
Ska du ha en traditionell fixtur så är det inte OK i enlighet med regelverket Säkervatten.
Och jag håller med @J Vos, reglarna ser ut att vara rejält urtagna. Hade varit bättre att borra 28mm hål i regeln så styvheten och bärigheten bevaras bättre.
https://www.tece.com/se/inbyggnadsfixturer/teceprofil-inbyggnadsfixturer
Ska du ha en traditionell fixtur så är det inte OK i enlighet med regelverket Säkervatten.
Och jag håller med @J Vos, reglarna ser ut att vara rejält urtagna. Hade varit bättre att borra 28mm hål i regeln så styvheten och bärigheten bevaras bättre.
Det ska stå en Geberit fixtur med inbyggt tätskikt så den är ok att ha inne i väggen.
Alla rör ska vara inbyggda i vägg så det är väl därför han inte skarvat i väggen.
Vad tycker ni jag ska göra med de urfrästa reglarna, behöver jag stötta upp med nya 45*45 reglar?
Alla rör ska vara inbyggda i vägg så det är väl därför han inte skarvat i väggen.
Vad tycker ni jag ska göra med de urfrästa reglarna, behöver jag stötta upp med nya 45*45 reglar?
Moderator
· Stockholm
· 51 976 inlägg
Jag tror att om du sätter en plywwodskiva över de urtagna reglarna och skruvar nära det urtagna (ev. skruva OCH limma) så blir det starkt nog.
I en regel så är det skiktet precis på ytan som står för hållfastheten, resten av regeln är mer som "utfyllnad", sitter det då en stark träskiva så ger den ungefär samma hållfasthet som om man borrat 12mm in i reglen istället för att jacka ur. Men för bästa resultat så skall skivan sitta ihop "homogent" med regeln. Plywood är då lite bättre än ex. OSB.
Vad gäller ledningslängden, i en toalett, eller handfatsblandare osv. finns det alltid en flödesbegränsning, för att undvika tryckfall i ledningen. Så längden på ledningen påverkar flödet väldigt lite i förhållande till flödesbegränsningen i ventiler.
I en regel så är det skiktet precis på ytan som står för hållfastheten, resten av regeln är mer som "utfyllnad", sitter det då en stark träskiva så ger den ungefär samma hållfasthet som om man borrat 12mm in i reglen istället för att jacka ur. Men för bästa resultat så skall skivan sitta ihop "homogent" med regeln. Plywood är då lite bättre än ex. OSB.
Vad gäller ledningslängden, i en toalett, eller handfatsblandare osv. finns det alltid en flödesbegränsning, för att undvika tryckfall i ledningen. Så längden på ledningen påverkar flödet väldigt lite i förhållande till flödesbegränsningen i ventiler.