Hej ,

Jag behöver lite råd när det gäller vår pooldäck. Vad skulle du göra vid kanten, för att avgränsa gräsmattan och grus under altanen? Rabbatkant? En lösning som kanske inte kräver allt för mycket jobb? Ska ha trall så klart där uppe på pooldäck. Konstruktion av träram för pooldäck nära gräsmatta med grus och täckt pool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dvillan
Hej, ser tjusigt ut :)

jag hade byggt på ett lägre trappsteg och avslutat med stenplattor som möter gräset.
 
  • Gilla
enstorstark
  • Laddar…
Likna de svar som förra. Här är en bild hur jag löst grus/gräs generellt. Enkelt och stilrent.
 
  • Stenplattor som gräns mellan gräsmatta och grusväg, med röd bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
enstorstark
  • Laddar…
Tack! Ja.. det bli en sån lösning kanske. Men jag hade tänkt någon slags rabattkant en bit in och under altan Se bilder. För och nackdelar?
 
  • Svart rabattkant med tandad överkant för trädgårdsanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt gräs med en böjd rabattkant av svart plast med barkflis och blommande buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person installerar svart plastkant för rabatt mot gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådan funkar säkert bra också. Framförallt gillar jag att man trycker ner den med handkraft . Skämt åsido gillar jag marksten för man relativt enkelt kan justera efter nått år. Sådana tunna kanter tenderat att gå lite slalom efter nått år och de är inte enkla att justera. Min granne hade 5mm plåt som kant mellan grus o gräs. De bytte den efter första vintern mot kantsten. Men vi bor i nybyggda områden där marken inte riktigt satt sig. I en gammal gräsmatta rör det sig nog mindre.
 
  • Gilla
enstorstark
  • Laddar…
Dvillan
Blir även betydligt enklare att klippa gräset med stenplattor i samma nivå än en upphöjd sarg. Men absolut kan man på ett lekfullt sätt få till fina rabatter med rabattkanter :)
 
  • Gilla
enstorstark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.