BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 916 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 916 inlägg
Du får nog beskriva vad du tycker saknas i branschreglerna för att du ska förstå.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
sidan 23-24
samt ev. ytterligare instruktioner i anvisningarna från tätskiktstillverkaren.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
sidan 23-24
samt ev. ytterligare instruktioner i anvisningarna från tätskiktstillverkaren.
BirgitS skrev:
Jag tittar noga på "figur 11" och "figur 13".BirgitS skrev:
Där står det att "Försegling ska utföras KONTINUERLIGT mellan tröskel, karm och vägg".
Min fråga är : Remsan (försegling) ska skjutas in mellan blindtröskel och tröskel???
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 916 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 916 inlägg
Man har antingen tröskel eller blindtröskel, se texten. Blindtröskel har man bara när tröskeln inte är på plats än.
Om du med blindtröskel menar den lodräta delen av tröskeln och med tröskel bara den vågräta delen så ska tätskiktet inte skjutas in emellan. Tätskiktet avslutas i höjd med överkanten av klinkern och kanten förseglas med silikon enligt figur 13.
Om du med blindtröskel menar den lodräta delen av tröskeln och med tröskel bara den vågräta delen så ska tätskiktet inte skjutas in emellan. Tätskiktet avslutas i höjd med överkanten av klinkern och kanten förseglas med silikon enligt figur 13.
Tusen tack, din information är till stor hjälp!BirgitS skrev:Man har antingen tröskel eller blindtröskel, se texten. Blindtröskel har man bara när tröskeln inte är på plats än.
Renoverare
· Skåne
· 8 482 inlägg
Det viktiga är att bygga på tröskel och karm så de livar med gipsen i badrummet för att tätskiktet ska kunna gå i en rak linje förbi dörrhålet och inte in vid tröskeln.
Jag har lite förståelse för detta, med dagens färdiga inner och ytterhörn är det inga som helst problem att tröskeln är införskjuten..Paul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 482 inlägg
Problemet är ju om det bara är lite skillnad för då blir det inte bra med inner och ytterhörn heller som dessutom måste skäras ner för att fungera så jag tycker det är en bra ändring än om man måste bygga specialtrösklar i alla badrum för det blir ju mer safe ju mindre skarvar där blir. 😉R Rejäl skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 482 inlägg
Som tur är det bara rekommendationer så att man kan göra annorlunda för utseendets skull😉Paul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 482 inlägg