Hej! Det är så att jag har ett problem med en av mina skåpsluckor i köket. De hade nyss varit inne på "lagning" för att limmet hade släppt. När vi fick tillbaka dem så luktade dem konstigt, så vi ställde den på övervåningen i ett rum där vi inte vistas särskilt ofta. Enligt dem så skulle stanken vara en del av behandlingen.

När doften hade avtagit så tog jag ned luckan för att montera upp den igen. Men efter bara någon dag så märkte jag att en röd kant, c.a. 2-3 cm bred, gick längs med den övre och vänstra kanten! Jag tog kontakt med min försäljare. Enligt han så var det jag själv som hade gjort det röda i träet. Men det är inte jag som har gjort något! Vi har ju bara haft dem stående på övervåningen.

Hursomhelst så sa han att han skulle se om han kunde göra något åt saken. Veckorna gick och han hade förtfarande inte hört av sig om luckorna. Så när jag ringde så fick jag bara beskedet att han inte kunde göra något åt det, och att om jag ville ha en ny skåpslucka så fick jag skaffa/köpa en ny själv!

Men han nämnde även en gång att; ryskt trä kan blöda
Träslaget är (rysk) björk.

Vad kan ha hänt/
Mvh Britta
 
Kan han ha menat rödkärna? Men det är inget som är specifikt för ryska björkar och det bör inte vara något som blöder igenom, utan anses vara ett fel i sågat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.