Det som inte fick hända hände. Efter ingjutning avgolvvärmekabel i flytspackel så skadades den i en nivåövergång och måste (om den kan skarvas.)

Kabeln är en Malmbergs: 8982356

Om man är EXTREMT noggrann med krympslangar, tätningar, osv osv kan man löda ihop kabeln med en lågmotstånds kopparkabel? (Efter detta så kan man givetvis mäta upp den sammanlagda resistorlasten för att se att den är densamma.)

Jag är mycket tacksam för eventuella svar!

Kabeln är ingjuten, eventuellt går det att bila upp en loop för att skarva kabel mot kabel och för att sedan skarva.

Separat JFB kommer givetvis att installeras för golvvärmen. (Men tyvärr kommer ju detta inte att hjälpa vid ev läckströmmar. Har tänkt att fuktskydda golvet för att sedan klä det med Cascos "tätmatta" allt enligt de senaste reglerna som verkar lätt hysteriska...
 
  • 8982356w.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att du bör kontakta tillverkaren för att få råd om detta.

Jag tror att själva motstsåndstråden kan vara svår att löda, möjligt att någon form av presshylsa är mer lämplig.
 
Är den självbegränsande? (tror dock inte malmbergs har det)

Annars går det bra att skrava den, va bara nogrann med krympslang.
 
motståndstråden går inte hela vägen, bara mellan olika punkter på kabeln,

Klipp av den tunna tråden, se sedan hur mycket/lite motståndet ändrades.

Det ända som bör hända är att det blir kallt vid den skarven. (ca 1 meter)


Så fungerar i alla fall www.kima.se och dom flesta andra kablarna.
 
Tack för snabba svar!

Ett klagörande. Kabeln är av.

Menade mest att om den kan skarvas så gör jag gärna det med kirurgisk precision. Istället för att knacka sönder 8 kvm flytspackel..

Data från boxen:
3mm 12 W/m - 230 V. Längd 57 m effekt 670W

Utifrån och in. A-hölje, B - Skärmning, C- ngn slags förstärkning, D- Isolering runt själva värmekablarna, E-Värmekabeln.

A: Mantel av PVC (blyfri) Testad för maxtemp 90 celsius.
B: Förtennad kopparskärm 24x0,20 mm) S-Z spiral
C: Dubbla kevlarvajrar (Technora T200, dtex 800) för förstärkning
D: Isolering (FEP 7Y) tjocklek 0,25 mm
E: Värmeledare. 2x Resistanskablar
 
Misstänker att kabeln kan vara lev av Ebeco till Malmbergs efter div Googlande.
 
ebeco säljs av malmbergs, men i Ebeco kartonger.

Den andra tillverkaren vet jag inte vilken det är. Håller mig till kima,thorin/thorin.
 
Kan du/ngn annan vänlig själ, bedöma lämpligheten i att skarva en dylik kabel? Stort tack för snabba svar.

/stressad person med bilmaskin i ena näven....
 
För säkerhetsskull ring säljaren/tillverkaren...
 
Finns kit hos Ebeco. De skickade det hem kostnadsfritt tillsammans med monteringsanvisning. Det var bra service det. Väldigt kunnig och hjälpsam personal. Ovanligt nuförtiden. Bra jobbat!
 
Kanon. Vad består kitet av?
 
Malmbergs har en intressant kvalité på sina produkter.

Kanske nyttja tillfället att använda en annan tillverkare?, eller använda rör + vätska.
 
  • Gilla
Mats Lundh
  • Laddar…
Samt klämkopplingar av olika dimensioner. Krymplsang med smältlim lim inuti. Samt en utförlig (på riktigt) instruktion om hur man går tillväga. Inklusive ohmtabeller för uppmätning av resistansen i kabeln efter ingreppet.

Malmbergs produkter generellt kan man dela in i två kategorier. En del billigt junk (som man inte behöver köpa om man inte vill) men de dyrare prylarna tycker i varje fall jag möter mina krav på kvalitet.

Sedan så är ju många av deras produker precis samma som alla andra, ibland märkta med varumärke P-life (som man kan köpa mycket dyrare på andra ställen om man vill vara korkad) samt t.ex. dena här golvvärmen som levereras av en seriös tillverkare som verkligen tar ansvar men under eget namn till lägre pris. (Likaväl som man kan köpa många finjas produkter 20-25% billigare hos byggmax än hos ngn annan om man absoslut måste se att det står Finja på påsarna, men själv går jag inte igång tillräckligt på det.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.