Hej,
Har flyttat in i ett hus med tillhörande gräs (läs: mossmatta). Har tagit ner två stora träd i vintras för att få mer sol.
Ska inom kommande dygn (Stockholmsområdet) komma ca 15mm regn enl SMHI. Tänkte därför passa på å kickstarta gräsmattan.
Vad jag förstått vill man ha ett kväverikt gödsel nu på våren. Tänker sprida ut lite YaraMila 21-4-7. Räcker det att bara köra det gödslet i år och ge gräset förutsättningarna för att konkurrera ut mossan, eller ska jag blanda i lite FerroGent Granulat i spridarvagnen också? Isåfall hur mycket?
 
Kan nog vara meningsfullt att slänga in några bilder på hur det ser ut. Jag har också slängt ut samma gödsel, i hopp om att det kommer ungefär så mycket regn som SMHI lovat. Med järnsulfat är det rimligt att följa doseringen på påsen. Om du har områden med mest mossa behöver du nog också gräsfrön, annars kan det kanske växa igen på egen hand.

Vad gäller gödslet ska du nog försöka få ut 2 doser till denna säsong.
 
Ser ut ungefär såhär runt hela tomten…
 
  • En lummig tomt med gräsmatta och några lövträd vid ett staket, ser våt och delvis mossig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var ju en del mossa. Där det ser som kalast ut efter mossdöden får du nog kratta bort mossan och så nytt gräs. Tror inte det kommer att växa igen av sig självt med tanken på hur mycket mossa det rör sig om.
 
halper halper skrev:
Ja, det var ju en del mossa. Där det ser som kalast ut efter mossdöden får du nog kratta bort mossan och så nytt gräs. Tror inte det kommer att växa igen av sig självt med tanken på hur mycket mossa det rör sig om.
Ah nä där under träden är det ju katastrof. Men resten av gräsmattan är blandad mossa å gräs. Tänker om jag kör Yaramila ett par gånger i år så kanske övertid gräset konkurrerar ut mossan å att jag därmed slipper tillföra järn. Borde ju se i juni/juli om så blir fallet. Annars köra järnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.