Vi har börjat fundera på att göra en enklare uteplats på en del av vår trädgård och jag har haft lite ideer på hur man skulle kunna göra, men efter att ha läst lite här misstänker jag att jag har varit ute och cyklat. Ursprungliga tanken med uteplatsen var helt enkelt en plats för ett bord och lite stolar så man kan fika där, men tankarna har vuxit...

Hela vår gräsmatta är ganska kuperad så jag behöver på något sätt jämna ut området, och min tanke har varit att det är väl enklast och billigast att bara fylla på med jord ,eller fiberduk och grus, från ena sidan tills det blir jämnt och sedan lägga typ betongplattor på. Efter att ha läst lite här så undrar jag om jag inte kanske måste höja upp även den "höga" sidan, annars blir det väldigt tunt med grus där. Området är dock prickat så jag får inte "bygga" något som är mer än 50 cm (vet inte riktigt var man ska räkna från) och på ena sidan skulle det nog behövas typ 50 cm bara för att komma upp i nivå med andra sidan redan utan höjning om vi gör det så stort som våra nuvarande tankar är (ca 30-35 kvm). Så i så måste man kanske gräva en massa, något jag hade hoppats slippa...

Nu har dock också tanken på att flytta upp vår pool på den eventuella uteplatsen dykt upp, en pool på ställning som är drygt fyra meter i diameter och då blir ju helt andra vikter det handlar om.

Det som det här kommer bli ett jätteprojekt både i tid och pengar, och det vet jag inte om jag mäktar med...

Så finns det någon enklare lösning på det här, eller blir det till att få hit en grävmaskin och lägga grus som om det hade varit en husgrund typ?
 
harry73
Du vill bygga en enklare uteplats, inte ett slott. Fundera inte sönder projektet och börja bygga!

Angående poolen är totalvikten såklart stor, men det blir ändå ingen stor belastning på marken eftersom den fördelas över hela ytan. Skulle du sätta den på en altan, blir det ju en annan sak.
 
  • Gilla
Kurodani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.