God morgon på er!

Vi bor i ett radhus byggt i mitten på 60-talet och denna pannan är från början av 90-talet. Jag tror det är en AutoTerm Kombi 200, men hittar ingen manual på internet eller liknande.

Vi har en inomhusgivare centralt i huset (mellanplan) samt en utomhusgivare. Värmen i huset är vattenburen.

Elpannan har en magisk klocka som ser ut som en timer enligt bild nedan. Jag har svårt att tyda dess funktion och hur jag ställer in den. Skulle någon vilja lära mig vad jag tittar på och eventuellt göra justeringar?

Anledningen till att jag skulle vilja in och pilla är att jag tycker att temperaturen på kväll och morgon är väldigt låg. Inte överdrivet låg, men skulle gärna vilja förstå varför och vad det är som styr.

Tacksam för hjälp :)

Tidur på en gammal elpanna med texten MaxiRex, röd och blå inställningsskivor och en röd visare mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontrollpanel till en äldre elpanna med knappar, vred och diagram för inställningar av temperatur och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klockan är ett veckour och det är inställt så att panntemperaturen sänks några timmar på natten.
Tryck in de blå stiften och panntemperaturen sänks inte.

Ett enklare sätt är att vrida "Omkopplare Dag - Natt" till solen, rakt upp, om du inte vill ändra på stiften i klockan.
 
Det ser ut som omkopplaren Dag-Natt redan står i dagläge, då ska inte uret påverkar någonting.
 
Kontrollpanel med diagram och inställningsrattar för lutning, parallellförskjutning och temperatursänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en kontrollpanel med en omkopplare inställd på en symbol som liknar en måne, och flera indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeregulatorinställning med röd visare på symbolen för månen, omringad av dagmarkörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är faktiskt inställd på månen! Vad betyder det?

Här är lite bättre bilder tagna just nu.
 
Konstant nattsänkningstemperatur.
 
Då används inte timern med andra ord?

Vilka inställningar är att föredra? Kanske är en för individuell fråga... Vet inte :)
 
Nej, klockan ska inte påverka något. Funkar timern öht? Rör sig visarna? Dessa ur brukar lämna in efter 10-20 år.
 
  • Gilla
Stjärt Svingård
  • Laddar…
Jo tack dom rör sig :) idag är det Tisdag och igår var det Måndag tyckte den.

Dom röda pekarna, är det klockslag?
 
Ja visarna anger tiden, som på en vanlig klocka.
Uret är tydligen inställt för nattsänkning av temp under 6 timmar (varje pigg=2h), men funktionen används nu inte.
 
Tusen tack!

Och om jag ändrar till "Omkopplare dag natt" till Klocka så måste jag även öka vredet "temperatursänkning 0-40" en aning eftersom det står på noll?
 
Om du vill nyttja nattsänkning av temp, ja då bör du ändra inställningen för temp-sänkning.
Men ditt ursprungliga problem var ju låg temp i anläggningen, bör du inte lösa det innan du ger dig på andra inställningar.

Är du helt säker på att vredet för dag-natt står i månläget?
 
Låg temperatur på konstiga tillfällen under dagen skulle jag vilja säga. Lite som att det är skevt i schemaläggningen av systemet. Men det borde ju inte vara så eftersom timern förmodligen varit urkoppplat (i och med dag-natt inställd på Natt).

Konstigt va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.