Hej!
Behöver få lite klarhet i hur saker och ting ska vara här, vi har problem att få till en bra värme inne som är jämn.
Det här är verkligen inte mitt område så tänkte kolla lite här och se om man kan få några vettiga råd.

Vi har vattenburen värme, det sitter två elpatroner som är inställda på 60 båda två, båda cirkulationspumpar är inställda på läge 1. Flera gånger i veckan får man gå ner och vrida om shunten lite upp eller lite ner för att det endera blir för varmt eller för kallt. Min första fundering är att om den är så pass gammal så att det är så man måste göra för att justera värmen? Känns som man aldrig får till ett läge som en blir en bra grund.
Sen undrar jag om radiatorerna ska vara inställda på t.ex 3 allihopa och att man har lite högre på shunten eller öppnar upp radiatorerna fullt och har lägre på shunten istället?

Sist undrar jag om mätaren på bild under tempen visar trycket i systemet (mvp?) och vad man kan läsa av den? Vet inte om det måste fyllas på vatten i systemet och vart man skulle göra det isåfall

. Ett pannrum med en blå panna kopplad till vit rörledning, en värmepanna till höger och diverse installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer visar cirka 75 grader Celsius på en blå värmeväxlare.
Skapa konto
Termometer visar temperatur på rörledning i ett isolerat rörsystem.
Skapa konto

Tacksam för svar

Knaoon Knaoon skrev:
Hej!
Behöver få lite klarhet i hur saker och ting ska vara här, vi har problem att få till en bra värme inne som är jämn.
Det här är verkligen inte mitt område så tänkte kolla lite här och se om man kan få några vettiga råd.

Vi har vattenburen värme, det sitter två elpatroner som är inställda på 60 båda två, båda cirkulationspumpar är inställda på läge 1. Flera gånger i veckan får man gå ner och vrida om shunten lite upp eller lite ner för att det endera blir för varmt eller för kallt. Min första fundering är att om den är så pass gammal så att det är så man måste göra för att justera värmen? Känns som man aldrig får till ett läge som en blir en bra grund.
Sen undrar jag om radiatorerna ska vara inställda på t.ex 3 allihopa och att man har lite högre på shunten eller öppnar upp radiatorerna fullt och har lägre på shunten istället?

Sist undrar jag om mätaren på bild under tempen visar trycket i systemet (mvp?) och vad man kan läsa av den? Vet inte om det måste fyllas på vatten i systemet och vart man skulle göra det isåfall

.[bild] [bild] [bild]

Tacksam för svar
Hej och välkommen till forumet!

Det första du ska göra är att stänga av de dyra elpatronerna och gå över till ved.

Men tekniskt så kommer det att fungera likadant ändå.

Det är lite som du tror ang. shunten. Det är ett jäkla rattande beroende på hur temperaturen ändrar sig utomhus.. Nu har du ändå mer eller mindre konstant temperatur, vid vedeldning ändras systemtemperaturen hela tiden, varpå effekten av shuntningen kan bli ännu mer påtaglig.

Nu för tiden är det många som installerar automatisk shuntstyrning. Då ställer man helt enkelt in önskad rumstemperatur, sedan sköter en motor om vilket läge shunten ska stå på, mha rums- och/eller utegivare.

De flesta rekommenderar att man vid shuntstyrning ska ha alla eller de flesta termostater helt öppna, för att minimera förluster. I rum med hög solinstrålning eller där man ofta samlas flera personer, kan det dock vara bra att använda sig av termostaten för komfortens skull.

Mvp (meter vattenpelare) är ditt systemtryck. 1 mvp motsvarar ungefär 0.099 bar. Rätt tryck avgörs av en rad faktorer, men främst hur många meter upp din högst belägna radiator är, räknat från pannrummets golv samt om du har öppet eller slutet expansionskärl.

Nu är det ju det inte frågan men inte funderat på ny värmekälla då det där är ett dyrt sätt att driva kåken... nu till frågan, en shuntautomatik skulle ju få husvärmen lite stabilare men då du har en gammal shunt så vet jag inte vad som passar där. Termostaterna på elementen har inte evigt liv utan dom slutar att fungera som termostater efter ett antal år å är då bara ett vred som du öppnar å stänger flödet med. Har du funderationer att byta till ex bergvärmepump så tycker jag du inte ska byta dom men om du ska köra denna värmeanläggning så kanske du ska se över om du ska investera i nya termostater eller shuntautomatisk så du får lite jämnare värme. Mvp är meter vattenpelare å det ser bra ut om mätaren är ok

Edit: lite tvåa på den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.