Hej! Som nyblivnen ung husägare, känner jag att det finns miljoner saker jag inte riktigt har koll på, och detta med värmen i huset är en av dessa.:thinking:

I huset sitter det en luftvärmepump vid ytterdörren (som står inställd på 21grader, men ändå snurrar hela tiden, borde inte den uppnå rätt temperatur och sen varva ner för att sedan starta igen när temperaturen sjunkt?), och sen ett element i varje rum på varje våning. Pga värmepumpens placering får den knappt upp någon värme på ovanvåningen. Alla element är kopplade till en "central" som heter "KomfortEL 46 Micro". Det sitter termostat inbyggt i varje element, men denna verkar vara förbikopplad då det sitter 1st"zongivare" utplacerade på varje våning.

Nu till problemet, centralen var inställd på ett tidschema när vi köpte huset, och hela huset höll en jämn temperatur runt 21-22grader dagtid. Luftvärmepumpen är på konstant med en inställd temperatur på 21grader.
Men efter ett strömavbrott försvann inställningarna i centralen då förra ägare inte bytt batteri i denna. Och jag vill inte vakna på en övervåning där det är typ 19grader varje morgon.

Enhetens inställningar kan man se här: http://hajpa.se/wp-content/uploads/2018/03/Bruksanv_KomfortEl_6_knappars_UR.pdf

Har märkt att sätter jag vredet på "Ständigt normal temperatur" så verkar elementen köras till och från, då lampor tänds med olika intervaller på centralen för olika grupper. Men jag antar att denna funktionen inte är gratis att använda, då funktionen för ett schema finns?

Då är min fråga, ni som kan mer än mig, hade ni nyttjat funktionen för schema? Och isåfall, hur hade ni ställt in schemat?

Vill inte tabba mig och få en chock när nästa elräkning kommer.

Är du inte hemma under dagen kan du sänka sedan på natten med.

Jag kör på solen sen ställer jag innegivarna på 15 grader och sen kör jag lvp som primär värmekälla. Termostaterna på elementen står på Max.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.