Rickard.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Oavsett orsaken så är det ohyggligt dyrt att anlita hantverkare för förhållandevis enkla arbeten i Sverige.
Eftersom du ska med din nettolön betala en hantis bruttolön, arbetsgivavgifter försäkringar osv osv så blir det ju så. Detta är inget direkt hantverkarrelaterat problem utan ett resultat av skattepolitiken och "drabbar" alla som måste betala för någon annans tid. Vad som är ett hantverkarrelaterat problem är dock att så många inte får den kvalité man bör få för pengarna.

Till tråden så vill "min" snickare helst inte köpa in någonting alls själv från bygghandeln och ser gärna att jag förberett allt för han med ett lager av byggmaterial.
Mer specialgrejjer som flytspackel, tätskikt osv är ett undantag.
 
Redigerat:
Klart det blir mindre strul om dom köper in materialet.

Dock så jävla trött på att man ibland ska betala mycker mer än vad man själv kan köpa sakerna för.

Därför drar jag all min el själv ;)
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Hantverkarens nettopris + 10% är rimligt tycker jag. Brukar inför jobbet be om pris på ett par artiklar och se att det inte ligger galet fel. Oftast slutar mitt pris strax kring vad jag kan köpa privat ändå, och då är det mycket värt att de sköter det.

Mer specifika grejer som jag själv kan installera (vitvaror, blandare etc) brukar jag själv se ut vad jag vill ha och be om pris på det så att de får möjlighet att buda. Är det inte orimligt mycket mer pengar brukar jag köpa från dem ändå.
 
Blev förvånad att det bara är 6% som inte anlitar hantverkare och gör jobbet själv. Trodde då att det var 20-30%. Och varför inte fler bygger själv tycker jag är konstigt.

Skulle bli för mycket restid för hantverkare om dom skulle köpa det material jag vill ha. För en vanliga bygghandel har inte nå vidare bra utbud av miljövänliga produkter i vissa kategorier eller grövre dimensioner av virke. Och en del materia gräver jag upp eller plockar i skogen.
 
Bjor Bjor skrev:
Blev förvånad att det bara är 6% som inte anlitar hantverkare och gör jobbet själv. Trodde då att det var 20-30%. Och varför inte fler bygger själv tycker jag är konstigt.

Skulle bli för mycket restid för hantverkare om dom skulle köpa det material jag vill ha. För en vanliga bygghandel har inte nå vidare bra utbud av miljövänliga produkter i vissa kategorier eller grövre dimensioner av virke. Och en del materia gräver jag upp eller plockar i skogen.
Folk kan ingenting längre. De är inte uppväxta med skruvande o snickrande. Finns vuxna män idag som inte kan hålla i en skruvmejsel, än mindre skruva i en skruv.
För bara nån generation sen kunde typ alla det.
 
Isakare Isakare skrev:
Folk kan ingenting längre. De är inte uppväxta med skruvande o snickrande. Finns vuxna män idag som inte kan hålla i en skruvmejsel, än mindre skruva i en skruv.
För bara nån generation sen kunde typ alla det.

Finns ju människor idag som inte kan tvätta kläderna med aska i närmsta bäck... för ett par generationer sedan kunde typ alla (kvinnor) det.

Finns ju människor idag som inte kan offra getter till Oden, för ett antal generationer sedan kunde typ alla det.

Osv, osv... etc.etc.

Man kan inte alltid hålla på med allt själv, då hade inget hänt.
 
  • Gilla
  • Haha
IVMI och 4 till
  • Laddar…
Oftast är det väl dom som absolut ska jaga det billigaste alternativet som får betala mest i slutändan. Alla firmor jag har varit på, har då alltid sett till att kunderna är nöjda med både pris och utförande.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Enklaste är att kunden ber byggarna kommer över och funderar "detta behövs" och kommer överens att allt är inhandlad till datum xx.xx

Kunden köper hyllpris ELR får det nerflörtat
byggar köper med -24% men fakuterar hyllpriset OCH 24% t.ex

Kunden sparar nån slant
byggarn får ett mindre moment att fundera på

Förutsat KUNDEN håller sig till inköpslistan och inte börjar med "varför behövs 2x6? kan inte 2x4 funka bättre LM priset är ju lägre"'

MEN i det skedet är ju det arbetsavtal skrivat till punkt och prick så sånt inte skall hända
och kunden HAR granskat byggarn och hört sig för av gammla kunder att byggarn är en pålitlig betrod person

Så man inte tar första bästa person.. resultatet blev dåligt och så postar man snyftbilder på något random byggforum
 
H Hullefar skrev:
Finns ju människor idag som inte kan tvätta kläderna med aska i närmsta bäck... för ett par generationer sedan kunde typ alla (kvinnor) det.

Finns ju människor idag som inte kan offra getter till Oden, för ett antal generationer sedan kunde typ alla det.

Osv, osv... etc.etc.

Man kan inte alltid hålla på med allt själv, då hade inget hänt.
Enligt liberalismens principer bör ju arbete utföras av den som gör det billigast och effektivast, men skattesystemet har ju förvrängt detta. Någon räknade ut hur många tusen en tandläkare behövde fakturera för att kunna betala en hantverkare så att denne fick 100 kr kvar efter skatt (eller om det var hur många timmar tandläkaren behövde arbeta för att betala hantverkaren för en timme). Jag kommer inte ihåg siffrorna, men det var en starkt drivande kraft för GDS i varje fall. Något har det väl förbättrats med lägre marginalskatter och ROT-avdrag. Det kan säkert löna sig med GDS fortfarande sedan är det väl en fråga om läggning och prioriteringar.
 
  • Gilla
nipers
  • Laddar…
Kan nån svara varför en kund skall få ta del av hantverkarens rabatter som hantverkaren jobbat sig till ?

Driver själv ett plåtslageri och fungerar mycket på alla rabatter som kunder förväntas få eller skall ha.
Vi arbetar knappt med några privatkunder skall sägas
Sen är det klart att tex. Ahlsells priser är helt bananas och inte speglar vettiga priser .
Lämnar vi pris på ett projekt med Rot arbeten, så lämnar ett på arbete och ett på material .
Vad kvm priset netto för mig på plåt är , är ju helt ointressant ur kundens perspektiv. Kunden vet ju vad kunden får betala för allt material på projektet .
kunden som jagar pris , kan öststatsfirmorma ta. Jag resonerar så att alltid kommer finnas någon som är billigare , och det har funkat för oss hittils

Det finns 3 parametrar alla vill ha

Billigt
Snabbt
Bra

Man kan bara välja 2
 
  • Gilla
skoge och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Kan nån svara varför en kund skall få ta del av hantverkarens rabatter som hantverkaren jobbat sig till ?
Troligtvis för att rabatterna för det mesta inte är så välförtjänta och utan dom blir det helt enkelt inte ett konkurrenskraftigt pris.

På ett fastpris bör det inte spela någon som helst roll vars du tjänar dina pengar (förutom på rot-jobb såklart)
 
R RoAd skrev:
Jag anser att man bör vara med i Villägarna även om man inte utnyttjar några rabatter alls. Det är den starkaste röst vi som bor i hus har. Vem ska annars stå upp mot regeringen när exempelvis fastighetsskatten övervägs igen?

Den femhundring det kostar ser jag som en billig försäkring.
Fast vi har ju redan "fastighetsskatt", bara att man kallar det fastighetsavgift.

olika namn men samma sak....
 
R
M mattoys skrev:
Fast vi har ju redan "fastighetsskatt", bara att man kallar det fastighetsavgift.

olika namn men samma sak....
Nej inte alls samma sak. Med fastighetsskatt menas förstås det upplägg som var i bruk fram till 2008 (och som faktiskt hette fastighetsskatt). Stor skillnad mot dagens kommunala fastighetsavgift.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Kan nån svara varför en kund skall få ta del av hantverkarens rabatter som hantverkaren jobbat sig till ?

Driver själv ett plåtslageri och fungerar mycket på alla rabatter som kunder förväntas få eller skall ha.
Vi arbetar knappt med några privatkunder skall sägas
Sen är det klart att tex. Ahlsells priser är helt bananas och inte speglar vettiga priser .
Lämnar vi pris på ett projekt med Rot arbeten, så lämnar ett på arbete och ett på material .
Vad kvm priset netto för mig på plåt är , är ju helt ointressant ur kundens perspektiv. Kunden vet ju vad kunden får betala för allt material på projektet .
kunden som jagar pris , kan öststatsfirmorma ta. Jag resonerar så att alltid kommer finnas någon som är billigare , och det har funkat för oss hittils

Det finns 3 parametrar alla vill ha

Billigt
Snabbt
Bra

Man kan bara välja 2
Ang rabatter: Man kan ju också fråga sig varför hantverkare alltid skall ta skatterabatten/rotbidraget ;-)
 
  • Haha
kulle
  • Laddar…
Tror ni valt fel hantverkare om det är ett jätteproblem vem som köper material nu har jag sällan hantverkare hemma men när byggfirman som va här och fixade med badrummet bla.så var det inga problem jag beställde det som behövdes och sen hämtade dom det som tillkom på debiterad tid alla fakturor fick direkt till mej dom tykte det va enklast eftersom det va ett löpande jobb
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.