Byggahus.se
Klart att det blir enklast då, men inte nödvändigtvis billigast & bäst.
Som sägs i så många andra trådar, påslagen som hantverkare/entreprenörer har & inte delar med sig av är i många fall ohemula!

Jag besvarade enkäten hos Villaägarna och tyckte frågorna var felformulerade. De fångade inte upp problematiken med hittepåpriser med en stor procentuell rabatt.

Nu har jag gått ur Villaägarna…

• Gilla
  • Ledsen
johanxx_ och 8 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag besvarade enkäten hos Villaägarna och tyckte frågorna var felformulerade. De fångade inte upp problematiken med hittepåpriser med en stor procentuell rabatt.

Tja, det var en lite konstig enkät, men jag är fortfarande medlem... Bara rabatten på färg brukar ju tjäna in medlemsavgiften varje år... :geek:

• Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det var en lite konstig enkät, men jag är fortfarande medlem... Bara rabatten på färg brukar ju tjäna in medlemsavgiften varje år... :geek:
Jag har inte utnyttjat några rabatter på ett år så det var främst det som var orsaken, när enkäten kom tippade det över.

R
Jag anser att man bör vara med i Villägarna även om man inte utnyttjar några rabatter alls. Det är den starkaste röst vi som bor i hus har. Vem ska annars stå upp mot regeringen när exempelvis fastighetsskatten övervägs igen?

Den femhundring det kostar ser jag som en billig försäkring.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag anser att man bör vara med i Villägarna även om man inte utnyttjar några rabatter alls. Det är den starkaste röst vi som bor i hus har. Vem ska annars stå upp mot regeringen när exempelvis fastighetsskatten övervägs igen?

Nja det ser jag som ett argument emot. De driver särintressen utan att se till helheten. Flera andra frågor som jag tycker är onyanserade. Även om jag själv skulle drabbas av någon ökad utgift. Just fastighetsskatten tror jag inte kommer tillbaka ändå.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
R
P Pin skrev:
Nja det ser jag som ett argument emot. De driver särintressen utan att se till helheten. Flera andra frågor som jag tycker är onyanserade. Även om jag själv skulle drabbas av någon ökad utgift. Just fastighetsskatten tror jag inte kommer tillbaka ändå.
Några exempel? Jag ska erkänna att jag inte lagt någon enorm energi på att kartlägga samtliga frågor de driver så jag kan ha fått fel blid.

Fastighetsskatten är jag inte alls lika lugn kring som du är.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
En del hantverkare säger att de lägger på 10% på inköpspriset. En del säger att de får rabatt på konsumentköp-priset hos bygghandeln, vilket de tillgodogör sig själva. En del kanske gör både och..?
Viktigt att göra upp om detta från början: vem skall beställa/handla vad och vilka rabatter resp pålägg gäller.
Det finns många aspekter: hantverkaren ser till tidsinsatsen och enkelheten förmodligen, medan konsumenten/beställaren kanske stirrar sig blind på priset. Samtidigt skall ju inte hantverkaren ”tjäna” pengar på att inte se till priset…. Min erfarenhet är att det är viktigt att vara tydlig så man inte ”antar, förmodar och tror”. Att vara rak från start är bäst! När vi byggde till var det samtidigt vissa paneler, golv, fönster och tak som av utseende-skäl vi själva fick välja ut (och förhandla pris) hos Bygghandeln. Större entreprenader, el, tak, VVS kan man fråga pris på och betala direkt. För el- och vvs prylar är det ju viktigt att tänka på garantierna.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Några exempel? Jag ska erkänna att jag inte lagt någon enorm energi på att kartlägga samtliga frågor de driver så jag kan ha fått fel blid.

Fastighetsskatten är jag inte alls lika lugn kring som du är.
Kommer inte på något just nu, men reagerar ofta på att deras utspel känns som särintresse (vilket ju inte är så konstigt) men inte heller riktigt i synk med samhället i stort.

Kanske är jag naiv, väck nu inte min oro :surprised:

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
B
P Pin skrev:

Samma här! Felformulerade frågor. Jag låter hantverkaren köpa material om jag får ta del av lejonparten av rabatterna, alternativt att de accepterar att använda mitt material.

Gick också ur villägarna för ert tag sedan, tycker villaägarna mest är en gnällorganisation som tillför mycket lite.

• Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Oavsett orsaken så är det ohyggligt dyrt att anlita hantverkare för förhållandevis enkla arbeten i Sverige.

När jag med ändå skaplig lön behöver jobba en hel dag för att kunna betala för knappt 2tim jobb utan material (med rejäla påslag), eller dyra framkörningsavgifter, startkostnader ett sä är någonting galet.

Av den anledningen köper jag i princip aldrig in tjänster. Tar hellre ledigt från jobbet, använder komptid, flextid, arbetstidsförkortning etc.

• Gilla
Öckeröhus och 17 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:

Det är ett osunt särintresse i många fall.

Ett sunt intresse att inte vilja bli dubbelbeskattad i ett högskatteland med en av världens dyraste bostäder.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R
F FGLIN skrev:
Det är ett osunt särintresse i många fall.
På vilket vis skulle frågan om fastighetsskattens utformning vara ett särintresse?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.