Hej!

Lyfter denna tråden för att se om fler har haft problem med toaletter från IFÖ?

Vi har renoverat våra badrum och installerat toaletter från IFÖ. Huset är ett 1,5-plans hus och ett badrum (toalett) på var sin våning.
Renoveringen gjordes för ca 1-2 år sedan.

Efter ett tag blir vattnet i toaletten grumligt och luktar illa (urin) på övervåningen, det går inte säga när eller hur ofta det blir grumligt. Men en gång om dagen behöver man spola eftersom det luktar urin i hela badrummet.
Vi spolar alltid länge och med den stora knappen, men det hjälper bara för stunden.

Toaletten på övervåningen som är värst är en gäst-toalett som inte används lika ofta (alltså spolas inte lika ofta).
Toaletten på förstavåningen är vår "förstatoalett" och används ofta (spolas ofta), vi kan ibland (sällan) få grumligt vatten i den men ännu inget som luktar illa.

Avloppet har kontrollerats och ligger rätt.

Nu är det även så att bekanta till mig renoverade sitt badrum (gäst-badrum) i höstas och de installerade också en toalett från IFÖ (annan modell). De har samma problem, grumligt vatten och luktar urin. Trots att de spolar länge och mycket.
De bor i en-plans hus och har aldrig haft detta problem tidigare.
 
Råkade ut för liknande problem efter renovering av badrum/toalett och byte till IFÖ. Just lukten av urin trots att det är spolat var tydlig. Men jag tänkte aldrig att det skulle kunna bero på själva toalettstolen. Det försvann dock så småningom, efter ett par år utan att vi gjort något åt det.
 
  • Gilla
Bumba
  • Laddar…
Vi har två IFÖ-toaletter med frekvent urin-doft och jag tror mig ha identifierat problemet, någon gång ibland (1/10 eller kanske 1/5, jag har ingen statistik) så spolar inte toaletten en full spolning när man trycker på "stora knappen", den slutar alldeles för tidigt och resultatet är en spolning som är kortare än med lilla knappen.

Sedan vi i familjen (för knappt ett år sedan) blev medvetna om detta och håller nere den stora knappen till dess att vattenflödet minskar så har vi nästan helt blivit av med urindoft i badrummen. Det händer fortfarande någon gång ibland när barnen varit upp på natten och inte kommit ihåg att hålla inne länge, eller när vi har någon bekant som sover över.

Designfel i spolmekanismen på toaletten helt enkelt.

Nu har vi eget vatten och rekommenderades av denna orsak IFÖ, då den skall vara tåligare mot beläggningar som kan komma med eget vatten. Det kan dock vara så att detta problem har med beläggningar att göra också, men vi har inte märkt att det blivit frekventare efter det att vi insåg att problemet finns. Men orsaken kan alltså finnas i att vi har egen brunn och vattenrenare med kalktillskott (för att motverka surt vatten).
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Knappen är inte felvänd el dylikt? Har för mig att man även kan ställa in halvspolning på båda sidorna av knappen, kolla så det inte är gjort
 
  • Skärmbild av en instruktion för justering av spolvolymer för If WC Sign toalett, med fokus på textstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Har Ifö sign toa som vi satte in för kanske 7år sen.
Har inte märkt nått sånt problem.
Låter ju väldigt märkligt att en toalettstol ska orsaka illaluktande och grumligt vatten.
Låter som nå annat va-problem
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har Ifö sign toa som vi satte in för kanske 7år sen.
Har inte märkt nått sånt problem.
Låter ju väldigt märkligt att en toalettstol ska orsaka illaluktande och grumligt vatten.
Låter som nå annat va-problem
I mitt fall så "vet" jag att det beror på att toaletten inte kör en full spolning. Så du får tro vad du vill, men jag vet att det är felet i mina två toalettstolar. Sewdan vad orsaken till att den inte spolar fullt är, det är en annan fråga och där har vi inte något svar.

Grumligt vatten beror ju på att inte all "skit" är bortspolad.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har Ifö sign toa som vi satte in för kanske 7år sen.
Har inte märkt nått sånt problem.
Låter ju väldigt märkligt att en toalettstol ska orsaka illaluktande och grumligt vatten.
Låter som nå annat va-problem
Man kissar och bajsar i en toalettstol, skjöls inte det undan så luktar det illa.
Du har förmodligen köpt en variant där allt det fungerar bra, och något måste ha hänt för 7 år sedan på IFÖs utvecklingsavdelning.
 
Intressant. Har samma erfarenhet. Har tänkt att barnen skvätt utanför och därför 1) spolat för det har sett ut som att det spolats dåligt men inte så dåligt att det borde orsaka någon lukt 2) skurat utsidan toaletten och golvet 3) kört med toaborsten invändigt.

har aldrig fattat varför det kan lukta så mycket kiss för aldrig sett några spår på utsidan eller på golvet utan bara som att det är liiite dåligt spolat men inte att det skulle orsaka sådan lukt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt fall så "vet" jag att det beror på att toaletten inte kör en full spolning. Så du får tro vad du vill, men jag vet att det är felet i mina två toalettstolar. Sewdan vad orsaken till att den inte spolar fullt är, det är en annan fråga och där har vi inte något svar.

Grumligt vatten beror ju på att inte all "skit" är bortspolad.
@Bumba
Kollar ni inte att allt spolas bort? :)
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Vi har samma problem med våra 3 IFÖ Sign toalettstolar. De är inställda på max vattenmängd på både hel- och halv-spolning men det hjälper inte för de avbryter spolningen alldeles för tidigt. Pappret spolas bort men uppenbarligen inte urinen om man inte håller knappen nedtryckt under hela spolningen.

På gästtoaletten som används sällan blir det ofta en kraftig urinlukt några dagar efter vi haft gäster som använt toaletten.

Helt klart ett design fel.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
@Bumba
Kollar ni inte att allt spolas bort? :)
Uppenbarligen gör inte barnen det. Sedan märks det inte alltid med urin om allt är bortspolat.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi bor i nybyggt hus från 2017 och har två IFÖ Sign toaletter. Den på övervåningen som inte används lika ofta som den där nere har det aldrig varit något problem med lukt. Men i badrummet där nere där toaletten används mest luktar det lite då och då illa, och vi har inte i vår vildaste fantasi kunnat tro att det har berott på toaletten i sig. Vi använder toasticks i båda våra toaletter så vattnet är lite blått och därför ser jag inte om det är grumligt (vilket det säkert är). Ska genast be alla i familjen att hålla in spolknappen lite längre efter att ha gjort nummer 1 och framförallt nummer 2. Tack för bra tips!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vilka skitstolar med andra ord. :D
Om det blir byta i framtiden blir det ingen IFÖ så fall
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Ja dom är pissdåliga.
 
  • Gilla
  • Haha
Hustrollet och 1 till
  • Laddar…
Har tre Ifö Sign och inte problem med någon av dem. Har ställt upp spolvolymen på dem pga gamla avloppsrör och det fungerar alltid som det ska. Om det inte går att justera upp spolvolymen är det ju ett tillverkningsfel som går att reklamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.