Byggahus.se

Grumligt vatten i toalett från IFÖ

1. Biffen87
    Lösvirkesbyggare · Skåne · 149 inlägg

Biffen87

Lösvirkesbyggare
    Har en IFÖ spira art, å har inga problem med dålig lukt. Däremot har ja märkt om man släpper knappen för fort så avbryts spolningen, så man får gå på känsla å hörsel;)

2. J
    Medlem · 7 inlägg

Jhgbgvvvgvvkh

Medlem
    Jag har 2 IFÖ SIGN stolar och på den ena kan jag få samma problem. Det är spolningen som stannar förtidigt och lösningen verkar vara att hålla in knappen längre.Den andra fungerar bra. Båda är från ca 2016.

• Laddar…
  3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 802 inlägg

pacman42

Medlem
    IFÖ har svarat nu på morgonen:
    Jag har inte hunnit göra som de skriver än, men jag tänkte att det var bättre att jag delade med mig av svaret så snart som möjligt...

4. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 523 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig
    Mitt rör var löst på båda mina stolar.
    Plockade av porslinet och ökade spolmängden samt gjorde ren mekanismen till knappen. Var ganska mycket skräp och kalk på den.
    Får se om problemet kvarstår :)

• Laddar…
  5. pacman42

pacman42

Medlem
    Keep us posted!

Jag justerar mina stolar ikväll, så får vi se om problemet kvarstår på dem.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Västra Götaland · 1 062 inlägg

Lane

Medlem
    Men detta har vi med! Sign i källaren installerad typ 2012. Trodde det var att den inte städas lika frekvent som på boplanet. Men nu när jag testspolat märker jag att vi har samma fel att den inte alltid spolar klart.

Rinner gör den också. Antingen rinner det så lite att det inte märks tydligt eller så rinner det bara ibland. Det blir dock tydliga ränder i bakkant efter ett tag (som sagt inte lika regelbunden städning).
    Hoppas verkligen att vår nya, ännu oanvända, vägghängda IFÖtoa på boplanet är okej.. :(

7. T
    Medlem · Sö · 2 338 inlägg

TheGame

Medlem
    Jag har gjort ett test här hemma.
    Bara spolat med halvspolning efter att man hållt sig länge och pisset varit riktigt gult men inte ens då spolar det så lite att vattnet fortsätter att vara grumligt.
    Det måste vara nå generalfel på stolarna som tillverkats i en speciell batch ?
    Vi har en IFÖ Sign

8. Nicke Nyfiken
    Medlem · Skåne · 441 inlägg

Nicke Nyfiken

Medlem
    Det är inte begränsat till någon batch.

Mina tre IFÖ Sign är från 2008 och alla har detta fel från dag ett. Och det finns många exempel på samma fel på både äldre men även nyligen installerade IFÖ toastolar.

9. T
    Medlem · Sö · 2 338 inlägg

TheGame

Medlem
    Ok jag har en vägghängd sign in det är nån skillnad.

10. pacman42

pacman42

Medlem
    Testa justeringen enligt IFÖs svar (som jag lade in tidigare i tråden) och rapportera tillbaka om ni märker någon skillnad.

• Laddar…
  11. Nicke Nyfiken
    Medlem · Skåne · 441 inlägg

Nicke Nyfiken

Medlem
    Tyvärr är det inte hela lösningen.

Jag har som sagt tre IFÖ Sign med detta problem och på två var röret löst men på den tredje satt det helt fast. Och det är samma problem på den toaletten.

Hoppas dock att det blir bättre på de två som jag dragit åt röret på.

12. J
    Medlem · Sörmland · 8 inlägg

jani_m70

Medlem
    Mina är från -09. 3 st IFÖ Sign varav en är vägghängd.
    Ska också prova dra åt och se om det hjälper.

13. pacman42

pacman42

Medlem
    Drog åt ett kvarts varv i mina två toaletter. Upplever att knappen blev mer distinkt och trots mycket spolande igår så avslutade den inte spolningen för snabbt. Vi får väl se om detta löste problemet. Jag skulle dock kalla detta ett designfel, den skall ju inte ralla upp på det sättet...

14. pacman42

pacman42

Medlem
    Familjen har nu använt toaletterna ett och ett halvt dygn utan bekymmer. Fortfarande så känns knappen på bägge toaletterna också mycket mer distinkt.

Det känns verkligen lovande detta.

15. pacman42

pacman42

Medlem
    Fortfarande inga för tidigt avslutade spolningar... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.