Byggahus.se

Grumligt vatten i toalett från IFÖ

1. Nicke Nyfiken
    Medlem Nivå 5
    Det handlar inte om att ändra spolvolymen. När det funkar som det ska kommer det tillräckligt med vatten. Men ibland avbryts spolningen när man släpper knappen. Uppmärksammar man inte detta så börjar det stinka urin efter ett tag.

Felet har funnits från dag ett på alla 3 IFÖ Sign vi har. Vi trodde att det var fel på avloppssystemet de första åren eftersom det var ett nybygge. Sedan var det försent att reklamera.

2. E
    Medlem · Nivå 20
    Hör med IFÖ, du kanske kan få nya ventiler på good-will.
    Annars verkar utloppsventilen kosta ca. 260 kr.

3. Nicke Nyfiken
    Medlem Nivå 5
    Nu har det gått 10 år så någon goodwill tror jag inte på. Och vi har lärt oss hur vi undviker problemet så det är inget problen egentligen. Det är bara när vi haft gäster som använt gästtoaletten som det kan uppstå. Med en ordentlig spolning när gästerna gått hem så försvinner det problemet också.

• Laddar…
  4. j.f.s
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Har samma fel på två IFÖ med att spolningen inte blir hel så att säga varje gång. Kan funka som det ska veckovis och sedan ”halvspolar” de.

5. S
    Medlem · Nivå 5
    Hade samma fel på en IFÖ i en hyreslägenhet jag hade. Det var fel på avluftningen tydligen. Efter att det löstes slutade problemen.

6. Nicke Nyfiken
    Medlem Nivå 5
    Förklara gärna hur avloppets avluftning kan påverka hur länge toalettstolens utloppsventilen är öppen.

7. S
    Medlem · Nivå 5
    Felet var väl ändå att det luktade kiss och att vattnet var grumligt...? En av orsakerna var knappen. För mig var det uppenbarligen avluftningen.

8. Nicke Nyfiken
    Medlem Nivå 5
    Fast i ditt förra inlägget skrev du:
    Hade samma fel på en IFÖ i en hyreslägenhet jag hade.

Du hade uppenbarligen inte samma fel och det hade ingenting att göra med att det var en IFÖ.

9. B
    Medlem · Nivå 10
    Om avluftningen inte fungerar ordentligt sugs vattenlåset otätt om då det vatten som blir kvar inte är rent så luktar det samt gaser från avloppet

10. Nicke Nyfiken
    Medlem Nivå 5
    Visst är det så, men åter igen... det finns ingen koppling mellan avluftningen och den dåliga spolmekanismen på IFÖ-toaletterna, vilket är problemorsaken för TS. Avluftningen blir ju inte plötsligt dålig för att man byter ut en gammal toalettstol till en ny från IFÖ.

11. B
    Medlem · Nivå 10
    Dålig spolning förstärker problemet med dålig avlufting

12. Nicke Nyfiken
    Medlem Nivå 5
    Helt irrelevant i denna tråd.

13. E
    Medlem · Nivå 20
    En tröst är att det är enkelt att få tag på reservdelar till IFÖ-stolen.
    Själv fick jag leta mig ner till Frankrike för att få en tag på en ny ventil. Ny sittring är bara att glömma.

14. Duttarmajster
    Renoverare · Nivå 5
    Har IFÖ sign, dom luktar bara piss när svärfar har hälsat på :rofl:

15. J
    Medlem Nivå 1
    Vi har samma problem med våra IFÖ Sign toastolar på 3 plan som installerades för 7-10 år sen.
    Den på plan 2 är en vägghängd och den har från första dagen sipprat vatten om man inte är på knappen och slår. Det är nåt fel med mekanismen så att den inte stänger helt. Vi fick dom installerade av en firma som gick i konkurs.
    Har varit i kontakt med IFÖ men dom ber mig bara kontrollera att slangen i cisternen sitter enligt anvisningar.
    Har kontrollerat den flera gånger och även justerat utan att det hjälper. Jag orkade inte kontakta IFÖ fler gånger efter 2 samtal. Så nu får vi banka på spolknappen Nästan varje gång för att det ska fungera. Bara frustrerande när barnen glömmer, då rinner det vatten tills nästa ska in o sätta sig i en svinkall toastol.

• Laddar…