1 146 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Sinad grävd brunn
Vår grävda brunn har stått oanvänd i över 13 år innan vi flyttade hit för fem år sedan. Vi har under dessa fem åren försett oss med vattnet från brunnen manuellt och sista året med en dränkpump. Trots att alla pratar om vattenbrist har vi aldrig fått tomt i brunnen, och nu när värsta vattenbristen var hade vi mer än halvfullt i brunnen. Vi satte in pump i våras och inför vintern nu tänkte vi gräva ner pem slangen. Vi grävde ett dike fram till brunnen från pumphuset där pumpen står men han som hjälpte gräva fick förhinder att fortsätta. Två dagar efter var brunnen helt tom och kranarna spottar bara grus och luft. Så nu fick jag höra av en som säger sig kunnig att det var grävandet intill brunnen som orsakat detta. Skulle vilja ha en second opinion av någon som kanske vet om detta stämmer?
Det låter osannolikt. Ni har väl inte grävt så djupt vid brunnen. Dvs under gundvattennivå.
Medlem
· Stockholm
· 4 247 inlägg
Låter högst sannolikt att er grävning stoppat eller kapat tillförseln av vatten till brunnen.
Därmed inte sagt att det inte går att återställa, så försök peta och gräva bland det ni grävt i och leta orsaker, eller bara vänta och se.
På granngårde grävde de för en elledning på en åker, det var en lerjord. Plötsligt sprutade det vatten och de fick inte hejd på det då de grävt av en vattenförande åder i leran.
Därmed inte sagt att det inte går att återställa, så försök peta och gräva bland det ni grävt i och leta orsaker, eller bara vänta och se.
På granngårde grävde de för en elledning på en åker, det var en lerjord. Plötsligt sprutade det vatten och de fick inte hejd på det då de grävt av en vattenförande åder i leran.
Tack för svar! Den gubben som sa sig veta sånt här och känner till trakten trodde att vi grävt sönder en ådra så den kollapsat. Tänkte att det nog kunde stämma eftersom bergsfoten ligger ända bort intill brunnen och det är ur sprickor från den som förser brunnen med vatten. Har idag även kollat pem slangen så det inte är att han som grävde råkat sätta spaden i den. Det konstiga är att grannens brunn femton meter ifrån vår inte sinat alls, därmed verkar det märkligt.D Daniel 109 skrev:
Tack för svar! Jo jag har också lerjord precis runt brunnen och mot ena sidan precis intill sluttar ett berg och det är ut sprickor från detta som vattnet kommer till brunnen. Brunnen är grävd men berget uppsprängt för att ge vatten åt brunnen. Jo jag får peta och se om vattnet tagit vägen någon annanstans istället för i brunnen och sätta mig och vänta ut om det kommer tillbaka. Grannens brunn 15 m bort har inte sinat så därför det verkar märkligt. Men får hoppas att det löser sigWorkingclasshero skrev:
Låter högst sannolikt att er grävning stoppat eller kapat tillförseln av vatten till brunnen.
Klicka här för att svara