F FunkishJonny skrev:
Inte jätteoriginellt i stil, men jag gillar ändå insidan med fina materialval och det händer ändå tillräckligt mycket intressant rent arkitekturellt för att det skulle vara kul att inreda det här huset. Jag föredrar ju äldre kök generellt, men jag är väldigt svag för den här trenden med snygga luckor i varmt trä och skivor i natursten, eller komposit som imiterar det nära nog. Det ger värme och liv, och känns påkostat.

Personligen hade jag däremot försökt sätta lite fler färger på väggarna än bara vitt och inrett annorlunda generellt, men det är en annan femma.

Utsidan är tråkigare. Såna här hus brukar jämföras med Caste Study-husen, men det här känns alltid mycket boxigare. Och trä behandlat med järnvitriol smälter in bra i naturen men ger inte riktigt den där värmen jag tycker ett hus i Skandinavien behöver när de dystrare delarna på året infaller. Kvistig furu är inte direkt min sinneibld av "lyx" heller.

Håller också med om att svennebananträdäck snarare drar ner lyxkänslan än tillför. Trädgården får jag anta inte är klar och ha överseende med.
ser ju som att det inte bara trädgården som inte är klar det är ju lite konstigt att huset har byggts i 3 år och fortfarande inte klart
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Lärk tex.
Det är ju typ sämst för trall.
 
E erikjakan skrev:
Det är ju typ sämst för trall.
Inte om du underhåller det.......
 
F FunkishJonny skrev:
Såna här hus brukar jämföras med Caste Study-husen, men det här känns alltid mycket boxigare.
Case study husen byggdes på 40 till 60-talet och de allra flesta i Los Angles. Med vårt klimat och dagens krav går det inte att detaljera lika elegant. Med rejäl budget och väldigt mycket tid vid ritbordet går det att komma ganska nära men det är sällan det sker. Både arkitekter och beställare för den nivån är sällsynta.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Inte om du underhåller det.......
Vad innebär det för dig?


Jo det tycker jag, har lagt några altaner med lärk, tycker det är skit, slår sig, hårar fibrer och ser exakt likadant ut som vanlig gröntrall efter några år.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Case study husen byggdes på 40 till 60-talet och de allra flesta i Los Angles. Med vårt klimat och dagens krav går det inte att detaljera lika elegant. Med rejäl budget och väldigt mycket tid vid ritbordet går det att komma ganska nära men det är sällan det sker. Både arkitekter och beställare för den nivån är sällsynta.
Det där är svinlångt ifrån case-study hus, tycker jag, men jag förstår vad du menar.

Case-Study är ju svinfint i rätt läge, dvs på en höjd eller i lite mer tropisk sättning. Det går kanske att bygga i nordiskt klimat, men det blir svindyrt som du sa.
 
E erikjakan skrev:
Det där är svinlångt ifrån case-study hus, tycker jag
Där håller jag med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hela södra Europa har Sten, hur kommer det sig?
De har eldar upp mycket av sin skog för länge sedan och vi är inte tillräckligt bra på att sälja vårt virke dit nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.