Hej!
Har nyligen flyttat in i nytt hus och satte ganska direkt i
gång med att förvandla det gamla stallet till min nya verkstad. Har haft en möbelverkstad på annan ort under några år men ska nu flytta med mig hela schabraket. Andra hyreskontraktet löper ut sista Augusti så ingen tid att vila på hanen. Visar lite bilder på vart jag började, vart jag har kommit, och en ofärdig och slät bild om vart jag är påväg. Kritik till vad jag gör och ideér på vad ni själva hade gjort välkomnar jag med öppna armar.
Gammalt utrymme, trästege, verktyg på vägg, orange gardin, smutsigt betonggolv, övergivet intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparsamt upplyst garage med oorganiserade föremål, verktyg, byggmaterial och släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt förrådsrum med träbjälkar, spridda föremål, cykel, däck, kartonger och solstrålar genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ovan började allt. Sprucket, ojämnt och poröst golv.
Ett pågående renoveringsprojekt i ett utrymme med borttaget golv, exponerade takbjälkar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig trävägg och stenar, tecken på förfall och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med grus, stockar, byggavfall och skuggor. Solig dag. Arbetsmiljö med synlig säck från ICA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är jag efter tre dagar med bilning och oräkneliga bortburna bumlingar senare.
Tanken är att ta mig 300mm under färdig golvyta, jämna ut med makadam, 200mm isolering och 70-100 mm gjuten platta. Hur gör jag ut mot kanterna? Är det dödsviktigt att få isoleringen hela vägen ut till väggen? Kan inte direkt lyfta bort stenarna som huset står på:sweat: Plocka bort en meter i taget och fylla med bruk? Känns som orimligt arbete. Krafsa i cellplasten så den omfamnar stenarna längst ut? Man får dumförklara mig om man kommer med en bra ide själv :rofl:
Har en splitter ny luft/vatten värmepump som nyligen ersatte en oljepanna i bostadshuset på 78kvm. Den är dimensionerad till 250kvm så är sugen på att lägga slingor i golvet. Många som har hälsat på har förespråkat att jag istället ska sätta in en luft/luft? Tänker att jag även kommer att ha en mindre kamin i det lilla utrymmet som drivs med spillvirke/spån från verkstaden.
3D-modellerat utrymme, bruna väggar, tomma fönsterramar, digital projektionsyta, spartanskt interiördesignförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hit är jag påväg. Platta ute i maskinparken. Någon sorts trägolv i bänkverkstaden. Väggarna lerklinar jag över både trä och stenväggarna, tanken är att göra det i fack likt bilden ovan. Dels för att det känns lättare att putsa upp fack än hela de stora väggarna, dels för att underlätta infästningar av inredning o dylikt, och för underhållet, skulle puts släppa o ha sig är det lättare att fixa till det fack för fack. Sen tror jag att det kommer se väldigt trevligt ut med.

Här står jag nu, ris eller ros?
 
  • Nedgånget rum med smutsigt golv, stenar och skadade väggar i trä och bleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven byggnadsgrund med spillror, pelare, skadad vägg och inströmmande solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Karrock
Spännande bygge!

Luft/luft i ett snickeri kan väl störa fuktkvoten i virke mer än en ljummen platta, såvitt jag har förstått. Slangen är åtminstone förhållandevis billig, synd att inte gjuta in.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Spännande bygge!

Luft/luft i ett snickeri kan väl störa fuktkvoten i virke mer än en ljummen platta, såvitt jag har förstått. Slangen är åtminstone förhållandevis billig, synd att inte gjuta in.
Det har du ju faktiskt helt rätt i. Hoppas på att kunna köra mycket på kaminen, generar ju väldigt torr värme.
En stor oisolerad vind ovanför verkstaden med, där tänkte jag isolera golvet ner mot verkstaden med. Så i all akt och mening taket från verkstaden. Men innertaket där är fint och känns smidigare och lättare att göra det ovanifrån. Så ”cellen” där klimatet ska kontrolleras blir ju inte så djuriskt stort.
 
B Borg.Möbel skrev:
Hej!
Har nyligen flyttat in i nytt hus och satte ganska direkt i
gång med att förvandla det gamla stallet till min nya verkstad. Har haft en möbelverkstad på annan ort under några år men ska nu flytta med mig hela schabraket. Andra hyreskontraktet löper ut sista Augusti så ingen tid att vila på hanen. Visar lite bilder på vart jag började, vart jag har kommit, och en ofärdig och slät bild om vart jag är påväg. Kritik till vad jag gör och ideér på vad ni själva hade gjort välkomnar jag med öppna armar.
[bild] [bild] [bild]
Här ovan började allt. Sprucket, ojämnt och poröst golv.
[bild] [bild] [bild]
Här är jag efter tre dagar med bilning och oräkneliga bortburna bumlingar senare.
Tanken är att ta mig 300mm under färdig golvyta, jämna ut med makadam, 200mm isolering och 70-100 mm gjuten platta. Hur gör jag ut mot kanterna? Är det dödsviktigt att få isoleringen hela vägen ut till väggen? Kan inte direkt lyfta bort stenarna som huset står på:sweat: Plocka bort en meter i taget och fylla med bruk? Känns som orimligt arbete. Krafsa i cellplasten så den omfamnar stenarna längst ut? Man får dumförklara mig om man kommer med en bra ide själv :rofl:
Har en splitter ny luft/vatten värmepump som nyligen ersatte en oljepanna i bostadshuset på 78kvm. Den är dimensionerad till 250kvm så är sugen på att lägga slingor i golvet. Många som har hälsat på har förespråkat att jag istället ska sätta in en luft/luft? Tänker att jag även kommer att ha en mindre kamin i det lilla utrymmet som drivs med spillvirke/spån från verkstaden.
[bild]
Hit är jag påväg. Platta ute i maskinparken. Någon sorts trägolv i bänkverkstaden. Väggarna lerklinar jag över både trä och stenväggarna, tanken är att göra det i fack likt bilden ovan. Dels för att det känns lättare att putsa upp fack än hela de stora väggarna, dels för att underlätta infästningar av inredning o dylikt, och för underhållet, skulle puts släppa o ha sig är det lättare att fixa till det fack för fack. Sen tror jag att det kommer se väldigt trevligt ut med.

Här står jag nu, ris eller ros?
Fäst cellplasten med fogskum längs stenarna under väggen. Kanske?
 
Att inte lägga ner golvslingor när man gör gjuten platta är tjänstefel. Du kommer ångra dig. Sen om du använder den direkt eller inte spelar mindre roll. Men med den nya värmepumpen känns det ju jävligt onödigt och småkasst med en luftluft. Skulle haft grundvärme i golvet och sen kaminen att toppa upp med.

Isoleringen i golvet ut mot kanterna tror jag inte e så viktigt. Gör så gott du kan. Är ju trots allt en verkstad/snickeri. Värmeförlusterna blir nog inte överdrivna heller.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Att inte lägga ner golvslingor när man gör gjuten platta är tjänstefel. Du kommer ångra dig. Sen om du använder den direkt eller inte spelar mindre roll. Men med den nya värmepumpen känns det ju jävligt onödigt och småkasst med en luftluft. Skulle haft grundvärme i golvet och sen kaminen att toppa upp med.

Isoleringen i golvet ut mot kanterna tror jag inte e så viktigt. Gör så gott du kan. Är ju trots allt en verkstad/snickeri. Värmeförlusterna blir nog inte överdrivna heller.
instämmer, lägg ner golvvärme så kan du koppla in det senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ut mot kanterna kan man väl isolera med lecakulor i cement, lär ju kunna rinna in i mellan eventuella håligheter
 
  • Gilla
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
Håkan C. Håkan C. skrev:
ut mot kanterna kan man väl isolera med lecakulor i cement, lär ju kunna rinna in i mellan eventuella håligheter
Eller ännu bättre, cement blandat med cellplastkulor, heter något som jag tyvärr glömt just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Eller ännu bättre, cement blandat med cellplastkulor, heter något som jag tyvärr glömt just nu.
EPS
 
  • Gilla
Millicent och 1 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Att inte lägga ner golvslingor när man gör gjuten platta är tjänstefel. Du kommer ångra dig. Sen om du använder den direkt eller inte spelar mindre roll. Men med den nya värmepumpen känns det ju jävligt onödigt och småkasst med en luftluft. Skulle haft grundvärme i golvet och sen kaminen att toppa upp med.

Isoleringen i golvet ut mot kanterna tror jag inte e så viktigt. Gör så gott du kan. Är ju trots allt en verkstad/snickeri. Värmeförlusterna blir nog inte överdrivna heller.
Perfekt! Precis det jag ville höra! Kommer gjuta in slingorna, sen är nog inte prion att koppla in det direkt. Är en hel del saker som kommer kosta i det här projektet och när det kommer till den här golvvärmen så är väll installationen av en fackman det som får det att sticka iväg? Slingorna i sig är ju nästan ingen kostnad i det hela.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
B Borg.Möbel skrev:
Hej!
Har nyligen flyttat in i nytt hus och satte ganska direkt i
gång med att förvandla det gamla stallet till min nya verkstad. Har haft en möbelverkstad på annan ort under några år men ska nu flytta med mig hela schabraket. Andra hyreskontraktet löper ut sista Augusti så ingen tid att vila på hanen. Visar lite bilder på vart jag började, vart jag har kommit, och en ofärdig och slät bild om vart jag är påväg. Kritik till vad jag gör och ideér på vad ni själva hade gjort välkomnar jag med öppna armar.
[bild] [bild] [bild]
Här ovan började allt. Sprucket, ojämnt och poröst golv.
[bild] [bild] [bild]
Här är jag efter tre dagar med bilning och oräkneliga bortburna bumlingar senare.
Tanken är att ta mig 300mm under färdig golvyta, jämna ut med makadam, 200mm isolering och 70-100 mm gjuten platta. Hur gör jag ut mot kanterna? Är det dödsviktigt att få isoleringen hela vägen ut till väggen? Kan inte direkt lyfta bort stenarna som huset står på:sweat: Plocka bort en meter i taget och fylla med bruk? Känns som orimligt arbete. Krafsa i cellplasten så den omfamnar stenarna längst ut? Man får dumförklara mig om man kommer med en bra ide själv :rofl:
Har en splitter ny luft/vatten värmepump som nyligen ersatte en oljepanna i bostadshuset på 78kvm. Den är dimensionerad till 250kvm så är sugen på att lägga slingor i golvet. Många som har hälsat på har förespråkat att jag istället ska sätta in en luft/luft? Tänker att jag även kommer att ha en mindre kamin i det lilla utrymmet som drivs med spillvirke/spån från verkstaden.
[bild]
Hit är jag påväg. Platta ute i maskinparken. Någon sorts trägolv i bänkverkstaden. Väggarna lerklinar jag över både trä och stenväggarna, tanken är att göra det i fack likt bilden ovan. Dels för att det känns lättare att putsa upp fack än hela de stora väggarna, dels för att underlätta infästningar av inredning o dylikt, och för underhållet, skulle puts släppa o ha sig är det lättare att fixa till det fack för fack. Sen tror jag att det kommer se väldigt trevligt ut med.

Här står jag nu, ris eller ros?
Hej
Har gjort samma som du I mitt stall.bilade för hand men jobbigt, hyrde en minigrävare med bilnings hammare på och slog loss betong. Sedan en bobcat och gräva ut med.
Du spar mycket tid på det.
Jag grävde ut 300 m2.
Golvvärme och värmepump.
Ångrar mig inte.
Det blev jätte bra när det blev klart
Nu ska det inredas till utställning/ museum.
Jag grävde ner 80 cm närmast väggen där stenar låg lade jag frigolit så nära som möjligt
Jag byggde senare upp ny innervägg med leca block för att få jämn vägg.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Blanda eps betong och lägg som i en rasvinkel ut från Stenfoten, så gjorde jag i mitt gamla hus. Blev ju lite tunnare betong där, men tänker att där kanske belastningen inte är så stor på golvet. Bifogar bild.
Sett att andra tagit in firmor som sprut isolerar med typ fogskum mot stenfoten. Känns smart, dock vet jag inte hur prisbilden ser ut.
 
  • Installation av golvvärme med rör och fästkonsoler på isolerplattor, ovanpå trägolv, vid en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håkan C.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.