4 685 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Problem med omställning från Viasat till Allente, inställning av parabol.
Hej,
Canal digital och Viasat har gått ihop o bildat Allente, vilket innebär att jag som haft Viasat lär vrida parabolen till en annan satellit.
Den ska vridas 5 grader åt väst enligt den information jag hittar. Men jag får ingen signal alls när jag vrider parabolen åt väst.
Har en satfinder inkopplad samt en person som sitter och kollar på boxens signalstyrka, resultatet är lika med noll.
I det läge som parabolen stod riktad mot viasats satellit så tjöt det för full i satfindern, men så fort jag vrider parabolen så avtar signalen för att helt försvinna.
Vinkeln på parabolen var cirka 18grader, har provat att vrida upp den till 22 grader som det verkar vara för att få in Allentes satellit men det blir ingen skillnad.
Parabolen sitter riktad söderut och på all info jag hittar så ska den bara vridas 5 grader västerut. Men på Allentes länk till Dishpointer så anger den att parabolen ska vridas nästan 180 grader, se bild nedan.
Är det någon som har ställt om från viasat till Canal digital satellit och som har något tips?
Canal digital och Viasat har gått ihop o bildat Allente, vilket innebär att jag som haft Viasat lär vrida parabolen till en annan satellit.
Den ska vridas 5 grader åt väst enligt den information jag hittar. Men jag får ingen signal alls när jag vrider parabolen åt väst.
Har en satfinder inkopplad samt en person som sitter och kollar på boxens signalstyrka, resultatet är lika med noll.
I det läge som parabolen stod riktad mot viasats satellit så tjöt det för full i satfindern, men så fort jag vrider parabolen så avtar signalen för att helt försvinna.
Vinkeln på parabolen var cirka 18grader, har provat att vrida upp den till 22 grader som det verkar vara för att få in Allentes satellit men det blir ingen skillnad.
Parabolen sitter riktad söderut och på all info jag hittar så ska den bara vridas 5 grader västerut. Men på Allentes länk till Dishpointer så anger den att parabolen ska vridas nästan 180 grader, se bild nedan.
Är det någon som har ställt om från viasat till Canal digital satellit och som har något tips?
Hej!M MackeNo1 skrev:Hej,
Jag ser på skärmdumpen du har från Satfinder att du har Intelsat 18 som satellit. Därför får du den konstiga anvisningen om positionen. Ändra till Thor 0.8 W så borde du få rätt riktning.
Helt rätt, hade missat att man skulle ändra sateliten också.N Nickeputt skrev:
Nu stämmer bilden med den riktning som jag läst mig till att det ska vara, men problemet är ju fortsatt detsamma. Får endast in den "gamla" sateliten i denna riktning. Vrider jag parabolen åt väst så tappar jag signalen som jag hade, men får inte i in någon ny.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 285 inlägg
Japp, så blir det. Eftersom referenstranspondern på Astra inte finns på Thor, så måste parabolen vridas till rätt position, sedan ska ny mjukvara laddas ner. Då blir referenstranspondern rätt.
Vad har du för box?
Vad har du för box?
Tack för hjälpen[SKPG]Zamora skrev:
Det är en Samsung SMT-S7140, jag uppdaterade boxen mot Viasats satellit för nån månad sedan. Men hur uppdaterar jag den mot Thor när jag inte lyckas få in signalen?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 285 inlägg
Har du rätt Bootloader i boxen? Den måste laddas ner från Astra, men den signalen är tyvärr släckt nu.
Bootloadern ska heta 258. Såhär hittar du den.
Har du rätt får du vrida den 6° västerut, tex använda en satfinder. Väl där får du ladda ner nya mjukvaran, sedan göra en ominstallation. 7140 är dock skitseg på att börja nedladdningen, tar 15-20 min innan det händer något.
Alternativt kontakta Allente så skickar de ut en tekniker, det är prio på dessa kunder nu.
Bootloadern ska heta 258. Såhär hittar du den.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rätt får du vrida den 6° västerut, tex använda en satfinder. Väl där får du ladda ner nya mjukvaran, sedan göra en ominstallation. 7140 är dock skitseg på att börja nedladdningen, tar 15-20 min innan det händer något.
Alternativt kontakta Allente så skickar de ut en tekniker, det är prio på dessa kunder nu.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har vi problem med ventilationen? Drar kallt från gallret
Ventilation -
Problem med konstigt ljud från övre skåpet på NIBE F730 – började med
Värmepumpar -
Lurad från en byggfirma i Ale - många problem
Juridik -
Problem med målning av Solid elements fönster från bauhaus
Fönster & Dörrar -
Problem med Gnisslande Ljud från HÅG Capisco 8106 - Behöver Råd