Hej,

Jag är 43 år och har arbetat med datorer i 17 år som systemförvaltare. Detta innebär ett stillasittande arbete 8 timmar varje dag framför två skärmar. Jag har allt svårare att se mig själv sitta ytterligare 8 timmar om dagen i 25 år framför två skärmar. Jag har därför börja fundera på att skola om mig. Jag har gjort lite personlighetstest och hantverkare inom VVS har kommit upp som alternativ. Jag har tycker om och är van vid problemlösning, är van vid mycket ansvar, jobbar mycket självständigt men jobbar emellanåt även i grupp. Jag tycker att jag är tydlig, noggrann och är bra på att kommunicera. Jag är en lojal person med mycket ansvarskänsla.

Jag har även ringt och haft ett samtal med en rektor på en hantverksskola som utbildar VVS montörer och jag ska dit på studiebesök. Utbildningen är på 1 år och man läser helfart och arbetar i verkstan parallellt. Det är även praktik inbakat i utbildningen. Sedan får man gå som lärling i två år och när man har fått ihop sina 6500 timmar avlägger man ett branschprov för att bli auktoriserad VVS-montör.

Det är inte helt lätt att bara byta bana då man aldrig vet om valet man gjort är helt rätt. Finns där några VVS-montörer som skulle kunna ge mig lite info om hur det är att arbeta som VVS montör? Vilka egenskaper krävs? Vad är fördelarna med yrket, vad är nackdelarna med yrket? Är det ett varierande yrke? Jag är tacksam för all input.

Tack på förhand,
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.