Byggahus.se

VVS Fråga om att flytta/ta bort vattenrör

1. R
    Medlem · Kalmar · 13 inlägg

rinzler

Medlem
    Hejsan! Jag håller på med en badrumsrenovering där vi också bygger ut badrummet med en meter. Ytan som vi bygger ut i har tidigare varit garderober där dom gömt vattenrör samt avloppsrör till övervåningen. Min fråga är kring vattenrören, jag behöver flytta dessa för annars är dom mitt i badrummet sen. Dom verkar komma från Kökets riktning och jag hittar inget slut i rören. Rören har en 90 grader böj från golvet upp mot taket.

• Kan jag böja tillbaka denna 90 graders böj om rören är lossade på övervåningen för att sätta en ny 90 graders böj på ett annat ställe i rören?

• Kan man böja tillbaka den befintliga 90gradersböjen eller blir det skit av röret då?

• Om jag vill ta bort ett vattenrör men inte kan hitta vart röret tar vägen hur gör man då? Kan man sätta ett end stopp och gömma den i en inspektionslucka?
    Kanske lite dumma frågor och funderingar men känner att man vill göra rätt. Jag har läst igenom SäkerVatten och förstår att du får inte skarva rören utan att det finns tex inspektionslucka osv.

Hur som helst jag är extremt tacksam för svar och eller tips.

Mvh, Walle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.