Byggahus.se

Fråga till erfaren röris, koppla om vvs

1. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

studiomannen

Medlem
    Hej
    Bifogar bild på nuvarande koppling från min ackumulatortank.

Jag behöver ersätta det nedre utloppet (ej bottentappen som syns underst med avstängningsventilen) som min vedpanna tar vatten ifrån. Idag sitter det en 90 graders böj med klämkoppling in i ett fast rör som är presskopplat därifrån. Utloppet från tanken är 1" (DN25) invändig gänga.

Jag behöver ha ut ett 22mm rör till min VP och tänkte därför sätta en T-koppling istället för 90graders böjen så att jag får ett uttag rakt utåt som jag kan gå vidare från.

Kommer detta att funka med mått och gängor, finns det sådana T-kopplingar. Alltså 1" på en T-sida till 2 st klämkopplingar på övriga sidor.

Kringliggande rör är fasta och går inte att ändra på.

Tack för svar!

2. P
    Medlem · västerbotten · 362 inlägg

Pherra

Medlem
    Gissar på att det är en 28-r25 som sitter där nu? Vatette har inte trör 28-r25-28.

3. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 14 772 inlägg

KrillemanPremiumikon: Rör

Husspekulant Plumber
    Hur ser det ut på röret till vänster upp i bild?

Om det går att böja ut det röret ca 2-3cm så går det ypperligt att montera vatettes adapter R25x28 med RSK 2436599 och ett 28mm T-rör direkt på mässings-änden.

2436595-228x228.jpg

Edit: 2-3cm var nog i snålaste laget. Det bygger nog efter lite mer eftertanke ca 4cm utåt.

4. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

studiomannen

Medlem
    Tyvärr sitter rören fast, går rakt ner i golvet så det blir för trångt.

Verkar vara en svår nöt, får nog be någon komma hit och koppla om lite mer ordentligt.

Tack för svaren ��

5. P
    Medlem · västerbotten · 362 inlägg

Pherra

Medlem
    1st Trör krk 25 rsk 1885375
    2st Ezze halvkoppling 25 rsk 1884428

Slå bort klämringskopplingen annars spräcka vatette mutter samt klämring. Sedan lina dit ovanstående trör och montera halvkoppling.
    Kan gå om inget annat alternativ fungerar.

Kanske lika bra att du tar dit en rörmokare borde kunna lösa det rätt bra med hjälp av omdragning av rör etc.

Redigerat 1 dec 2015 19:56
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.